Hej. Går i byggetanker og har fundet et hus, vi er blevet interesserede i. Tanken er, at vi også skal bygge en garage/værksted på ca. 120 kvm. Huset har valmt tag, så det føles som om det ville være mest ensartet, hvis også værkstedet har det. Måske et dumt spørgsmål, men er ny til det her, kan man lave et valmt tag der? 120 kvm og ca. 4,20 i tagehøjde
Jeg har bygget en Melbygarage med valmet tag. Jeg valgte netop Melbygarage, fordi de var de eneste, jeg fandt, som havde garager med valmet tag i deres standard sortiment.
Med Melbygarage udgår man fra standard bredde og tilføjer så mange tagspær, man vil, så man får den længde på garagen, man vil have. Men det er også muligt at øge bredden, hvis man vil. Jeg valgte 7,5x10 meter.
Men en ting er vigtigt at tænke på med valmede tage: Punktbelastningen bliver meget høj i den valmede tagspær, dvs. den tagspær, hvor taget begynder at hælde ned på den korte side.
Dette medfører, at man ikke kan bruge kantelementer med forhøjede kanter, som er gode til at få op syllen fra gulvet, da disse ikke kan tåle så høje punktbelastninger. Der findes en variant af kantelement med forhøjet kant, hvor man selv armerer og fylder den forhøjede kant op med beton. Disse kan måske tåle punktbelastningen. Jeg kan ikke rigtig huske... (måske det var Jackson-element?).
Men man kan jo altid mure et lag med Leca-blokke selv, hvis man vil have syllen lidt op.
Angående Melbygarage: Vælg deres tilskårede løsvirkesalternativ, da disse kommer med 145mm regler. Vælg ikke præfabrikerede elementer, da disse kommer med 90-regler. 90-regler bliver alt for "svampet", selvom det styrkemæssigt er OK. Mine vægge begyndte at bue, efter at teglet kom på. Jeg måtte lære dette på den hårde måde
Med Melbygarage udgår man fra standard bredde og tilføjer så mange tagspær, man vil, så man får den længde på garagen, man vil have. Men det er også muligt at øge bredden, hvis man vil. Jeg valgte 7,5x10 meter.
Men en ting er vigtigt at tænke på med valmede tage: Punktbelastningen bliver meget høj i den valmede tagspær, dvs. den tagspær, hvor taget begynder at hælde ned på den korte side.
Dette medfører, at man ikke kan bruge kantelementer med forhøjede kanter, som er gode til at få op syllen fra gulvet, da disse ikke kan tåle så høje punktbelastninger. Der findes en variant af kantelement med forhøjet kant, hvor man selv armerer og fylder den forhøjede kant op med beton. Disse kan måske tåle punktbelastningen. Jeg kan ikke rigtig huske... (måske det var Jackson-element?).
Men man kan jo altid mure et lag med Leca-blokke selv, hvis man vil have syllen lidt op.
Angående Melbygarage: Vælg deres tilskårede løsvirkesalternativ, da disse kommer med 145mm regler. Vælg ikke præfabrikerede elementer, da disse kommer med 90-regler. 90-regler bliver alt for "svampet", selvom det styrkemæssigt er OK. Mine vægge begyndte at bue, efter at teglet kom på. Jeg måtte lære dette på den hårde måde
Jeg har ingen problemer med at sne falder ned foran porten fra mit valmede tag. Valmede tage har normalt 22 graders hældning og hvis alt er som det skal være, så smelter sneen inden den glider ned. Men bor man langt nordpå, kan det måske bygge så meget sne op, at det glider ned...pr95 sagde:
Hvis man desuden bygger så man har en mindre taghældning på de yderste 2-3 teglrækker, så forhindrer man effektivt sneen fra at falde ned. Derudover bliver taget meget pænere!
Går også i garagetanker og præcis som dig har vi valmtag på huset, så det ville jo klart være pænest også på garagen.
Hvad angår sneen, så er den (desværre) ret sjælden her, men ellers er det vel bare at sætte et snefang?
Skal tjekke Mellbygarage
Hvad angår sneen, så er den (desværre) ret sjælden her, men ellers er det vel bare at sætte et snefang?
Skal tjekke Mellbygarage
Der er både fordele og ulemper ved snefang. Fordelen er naturligvis, at de forhindrer sneen i at falde ned. Samtidig kan de holde sneen tilbage, så der opbygges rigtig meget, som så ikke når at smelte væk efterhånden. Er uheldet ude, kan der pludselig falde MASSER af sne ned, når snefanget ikke længere kan modstå. Og har man så meget uheld, risikerer man, at snefanget følger med ned med skader på tag og spær som følge. Netop det skete for min bror... Efter det fjernede han alle sine snefang, som blev monteret, fordi de var et krav for at få huset godkendt, da det blev bygget for 10 år siden.mexitegel sagde:
At snefang desuden er ret grimme, er jo et andet minus
Lort i loftet, en flok tagsten på den nye bil gør mere ondt 
Risikoen for sådanne mængder sne her på vestkysten er som sagt mere eller mindre ubetydelig. Sneen smelter jo væk hurtigt desuden
Risikoen for sådanne mængder sne her på vestkysten er som sagt mere eller mindre ubetydelig. Sneen smelter jo væk hurtigt desuden
Klik her for at svare