4,234 læst ·
3 svar
4k læst
3 svar
sætte ind nyt større vindue, limtræsbjælke?
Vi skal indsætte et vindue 120 cm højt og 240 cm langt. Væggen er 95 reglar, cc 60 og 1 m mellem spærene. Vinduet vil altså kunne placeres under to spærene. Vi antager, at vi skal bære disse med for eksempel en limtræbjælke.
Hvilken dimension på bjælke vil garanteret klare opgaven?
Spiller det nogen rolle, hvor i konstruktionen man placerer bjælken? Vi overvejer at placere den i stedet for den øverste liggende regel i stommen og så bare have almindelige reglar rundt om vinduet. Hele facaden skal udskiftes og åbnes op.
Behøver vi forstærke de stående reglar som bjælken vil hvile på?
Er der noget mere, vi skal tænke på?
Hvilken dimension på bjælke vil garanteret klare opgaven?
Spiller det nogen rolle, hvor i konstruktionen man placerer bjælken? Vi overvejer at placere den i stedet for den øverste liggende regel i stommen og så bare have almindelige reglar rundt om vinduet. Hele facaden skal udskiftes og åbnes op.
Behøver vi forstærke de stående reglar som bjælken vil hvile på?
Er der noget mere, vi skal tænke på?
Det afhænger jo af, hvor meget last der er ovenover. Etplanshus? Tagkonstruktion? Men givet at der er 95-reglar cc 60, der bærer den nuværende væg, er det nok ikke nogen ekstrem last. I vores tilbygning i ét plan har vi et 240-vindue med en afvekslende limtræsbjælke 56x225 (som bærer en spær, da vi har cc 120 for spærene). Denne hviler på enkle men pladestabiliserede 145-reglar. Jeg ville nok i hvert fald fordoble dine 95'ere ved oplagen.
et plans hus, ret lille.
6 m bredt, svag taghældning, (33 grader tror jeg), tegltag.
vi skal efterisolere med en 95a til så burde kunne skifte de bærende regler hvis det er bedre alternativ. men så øges jo risikoen for kuldebro da den nye regel vil blive liggende.
6 m bredt, svag taghældning, (33 grader tror jeg), tegltag.
vi skal efterisolere med en 95a til så burde kunne skifte de bærende regler hvis det er bedre alternativ. men så øges jo risikoen for kuldebro da den nye regel vil blive liggende.
om nogen googler denne tråd kan jeg sige, at Moelven har et dimensioneringsprogram på sin hjemmeside, man kan endda printe en rapport, der siger, at hvis man har angivet de rigtige mål, garanterer de styrken. Den mindste dimension var præcis den du havde, 56x226 og 70 mm flade skulle den ligge på.
Klik her for at svare