Ekonomi & Juridik

Lättare snåla på bilen än huset

Jonas Lindmark funderar på hur du kan spara pengar om kassan är skral.

Jonas Lindmark funderar på hur du kan spara pengar om kassan är skral. Foto: Marlén Eskilsson

Att välja hälften så dyr bil ger en besparing på 3300 kronor per månad. Så mycket är för de flesta svårt att spara in på boendet.

För att få ordning på sin ekonomi är det ofta lättast att minska kostnaderna. Störst effekt har det om vi kan avstå från stora utgifter som återkommer varje månad, men dessa är ofta nödvändiga. De ”onödiga” utgifterna brukar antingen vara små men väldigt ofta (kvällstidningen på väg hem från jobbet), eller stora men väldigt sällan (ny soffa i vardagsrummet).

Ett mellanting är valet mellan stor eller liten bil. Vi använder bilen ofta, men de flesta byter bil väldigt sällan. Därför är det enklare att snåla på annat, trots att bilarna de senaste åren har varit en större kostnad för hushållen än våra bostäder (som stigit i värde). Med värdeminskning, försäkring, service och allt annat så kostar det enligt Motormännens kalkyl långt över 100.000 kronor per år att ha en hyfsat ny bil i premium-klassen (Volvo V70, Audi A6 och liknande).

Du som istället köper en liten bil med hälften så högt nypris får även i övrigt lägre kostnader eftersom försäkring, service och däck kostar mycket mindre. För en bil med nypris 150.000 kronor som körs 1500 mil per år under sex år blir summan enligt Motormännens kalkyl 4300 kronor per månad.

Men det kostar 7600 kronor per månad att ha en bil som kostar dubbelt så mycket ny och används lika mycket. Att välja hälften så dyr bil ger alltså en besparing på 3300 kronor per månad. Få andra möjliga besparingar ger så mycket. Att avstå från kvällstidningen varje dag ger en tiondel och även att byta soffa vart femte år kostar mycket mindre.

Ändå är Sverige det land i Europa som väljer i särklass störst andel stora och nya bilar. Andelen småbilar i nybilsregistreringen i Västeuropa ökade från 33 procent år 2005 till 41 procent sex år senare. Under samma period ökade Sverige från 14 till 18 procent småbilar. Istället har vi nästan tre gånger så hög andel dyra bilar och även jämfört med Tyskland så är andelen nya dyra bilar dubbelt så stor i Sverige.

Delvis finns rimliga förklaringar som att vi har stora avstånd i Sverige och att många tar med sig mycket packning i bilen på semestern. Men bilen är också en väldigt tydlig statussymbol, medan annan konsumtion sällan syns lika mycket.

Om du eller din familj har problem att få ekonomin att gå ihop och är bilägare, då är mitt tips därför att börja med att kritiskt granska hur stora bilkostnader som egentligen är nödvändiga. Att ibland istället använda hyrbil eller taxi kan bli billigare per månad.