Handelsbanken följer inte ARN-beslut för bosparkunder

Handelsbankens bosparare blev av med köplatsen de betalat för men fick inte tillbaka pengarna när fonden lades ner, men Handelsbanken vill inte ersätta dem.

Handelsbankens kontor i Kungsträdgården, Stockholm.

Handelsbankens kontor i Kungsträdgården, Stockholm.

När Handelsbanken lade ner sin bosparfond försvann också möjligheten för spararna att sätta upp sig på nybyggda bostadsrätter. Spararna betalade varje månad en avgift för en köplats, men när fonden lades ner fick de inte tillbaka den inbetalda summan. Pengarna fanns kvar hos banken, men inte kösystemet.

En av bospararna gick till Allmänna Reklamationsnämnden som i juni förra året meddelade att Handelsbanken bör betala tillbaka pengarna till personen. Vilket de också gjorde.

Nu har fler före detta bosparare bett att få tillbaka sina pengar enligt rekommendationen i beslutet. Men Handelsbanken har beslutat att inte betala ut några mer pengar.

- Redan när Arn meddelade sitt beslut sa vi att vi inte delade deras bedömning och att vi, om det kom in fler anmälningar, skulle utveckla vår talan. Det gör vi alltså nu. Av hänsyn till den pågående processen uttalar vi oss inte mer i detalj, säger Handelsbankens presschef Mats Olsson till tidningen Råd och Rön.

De anser att kunderna hela tiden haft möjlighet att nyttja sin köplats och att de kunde ha gjort så medan fonden fortfarande fanns. Därmed har kunderna fått valuta för den inbetalda avgiften.

Allmänna Reklamationsnämnden säger att nu när banken har utvecklat sitt svar finns det ett nytt underlag att ta beslut på och att de tittar på saken.