Hej!

2020 lade vi om vår altan på ca 110 kvm. Vi valde då Organowood eftersom vi uppskattade att den var giftfri. Vi har den i direkt anslutning till poolen och tyckte att det giftfria alternativet lät positivt. Men jag var samtidigt riktigt skeptisk till att det var tillräckligt bra. Men efter att ha pratat med dem och fått försäkrat om att de uppdaterat produkten så körde vi på dem. Jösses, vilket misstag! Nu, 4,5 år senare är stora delar av altanen rutten och jag anser att vi blivit pålurade en sjukt dålig produkt. När vi kontaktade dem och reklamerade så var de (efter att ha krävt bilder och kvitton) beredda att ersätta oss med nytt Organowood. När vi meddelade att vi absolut inte ville ha mer av denna produkt utan få tillbaka pengarna, så var de inte beredda att ge oss det. Kändes verkligen som att de fått mycket klagomål och blivit ”experter” på klagande kunder. Typ att vi antingen fick godtag deras erbjudande eller ta det till Allmänna Reklamationsnämnden. Ett seriöst bolag hade ju skämts ögonen ur sig och direkt erbjudit att betala tillbaka det vi lagt ut.

Nu tog vi in en byggfirma som rev upp det ruttnande virket (samtidigt som de skrattade åt det ruttna virket och undrade vad i hela världen det var) och lade riktig trall på hela altanen.

Vi lärde oss en riktig läxa och ville bara dela med oss av dessa erfarenheter för dem som eventuellt funderat på att skaffa Organowood. Läs tidigare trådar noggrant och lägg därtill mina erfarenheter som alltså baseras på deras ”nya premium”-produkt så får ni nog en bra bild av läget.

• Gilla
  • Ledsen
Appendix och 18 till
  • Laddar…
Har du möjligtvis en bild på altanen?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Slitna träplankor på en altan med skador och sprickor, fotograferade mitt på altanen ca 4,5 år efter bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väldigt stora delar av altanen såg ut som detta. Vissa plankor nästan helt genomruttna (de var nära poolen). Denna bild är dock tagen mitt på altanen. Detta var ca 4,5 år efter att vi lagt altanen.

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
Appendix och 11 till
  • Laddar…
Det är tragiskt.

• Gilla
Farstatjej90 och 4 till
  • Laddar…
nikasp
P PETEKE skrev:
Hej!

2020 lade vi om vår altan på ca 110 kvm. Vi valde då Organowood eftersom vi uppskattade att den var giftfri. Vi har den i direkt anslutning till poolen och tyckte att det giftfria alternativet lät positivt. Men jag var samtidigt riktigt skeptisk till att det var tillräckligt bra. Men efter att ha pratat med dem och fått försäkrat om att de uppdaterat produkten så körde vi på dem. Jösses, vilket misstag! Nu, 4,5 år senare är stora delar av altanen rutten och jag anser att vi blivit pålurade en sjukt dålig produkt. När vi kontaktade dem och reklamerade så var de (efter att ha krävt bilder och kvitton) beredda att ersätta oss med nytt Organowood. När vi meddelade att vi absolut inte ville ha mer av denna produkt utan få tillbaka pengarna, så var de inte beredda att ge oss det. Kändes verkligen som att de fått mycket klagomål och blivit ”experter” på klagande kunder. Typ att vi antingen fick godtag deras erbjudande eller ta det till Allmänna Reklamationsnämnden. Ett seriöst bolag hade ju skämts ögonen ur sig och direkt erbjudit att betala tillbaka det vi lagt ut.

Nu tog vi in en byggfirma som rev upp det ruttnande virket (samtidigt som de skrattade åt det ruttna virket och undrade vad i hela världen det var) och lade riktig trall på hela altanen.

Vi lärde oss en riktig läxa och ville bara dela med oss av dessa erfarenheter för dem som eventuellt funderat på att skaffa Organowood. Läs tidigare trådar noggrant och lägg därtill mina erfarenheter som alltså baseras på deras ”nya premium”-produkt så får ni nog en bra bild av läget.
En riktig gåta att t.ex. Beijer fortfarande säljer det: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...al-traprodukter/traprodukter/trall/organowood

De som trillar dit måste ha missat att googla. Nu verkar de i och för sig sälja på att processen förbättrats så att det ni drabbats av absolut inte ska kunna hända 😀 Eller det här: https://www.byggnadsarbetaren.se/populart-virke-ruttnade-igen-vacker-fragor/

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
nikasp
P PETEKE skrev:
[bild]
Väldigt stora delar av altanen såg ut som detta. Vissa plankor nästan helt genomruttna (de var nära poolen). Denna bild är dock tagen mitt på altanen. Detta var ca 4,5 år efter att vi lagt altanen.
Fick ni ingen kompensation alls!? Måste väl ha gått på 100 lax eller nåt i den häraden (100 kr/lpm)?

Vill bara varna alla att använda Organowood eller Sioo (som nu gått i konkurs) Jag har själv bytt ut ca 150kvm trall som var i dåligt skick pga att jag som så många andra gick på spåret att det skulle vara bra som Sioo sagt. Bara de senaste åren har vi i byggbolag bytt väldigt många trädäck hos kunder pga att rötan fått sitt fäste. Det gemensamma är dessa två produkter och även om Organowod numera kallar sin nya och uppdaterade produkt Nova och ska vara bra så finns det tydligen de som tror att det plötsligt skulle vara bra. Tex så slutade Beijer med Organicwood men har fallit dit för deras uppdatering Nova. Men det kommer de ångra framöver, men vårt råd till alla är att låta bli dessa produkter är mitt enda råd

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Har byggt en sandlåda till barnen i termofuru, får rapportera hur den hållit när de vuxit ifrån den om sisådär 5-10 år. Här finns i alla fall hopp då att sota virke över eld för extra rötbeständighet är en metod med lång tradition.

• Gilla
Brann och 3 till
  • Laddar…
P PETEKE skrev:
[bild]
Ungefär sådär ser vår altan också ut och den är byggd av tryckimpregnerat enligt husets förra ägare. Söderläge och troligen aldrig oljad.

P PETEKE skrev:
[bild]
Hej, har varit med om exakt samma sak, flyttade till ett hus för ca 3 år sedan, där låg en altan lagd med Organowood, såg redan då att det såg skumt ut på flera ställen, tog kontakt med Organowood och fick också hjälp av Beijer bygg som stötta mig i min reklamation. de (OrganoWood) fick kvitto, bilder, bilder på behandlingen som gjorts m.m. Men jag fick avslag då de påpekade att altanen var felaktigt monterad! Fick en beskrivning hur det skulle vara gjort. Det blev noll öre i ersättning ev. kunde de tänka sig att ersätta vissa plankor. Jag tackade nej då jag insåg att allt kommer ruttna. Fick en sjyst offert från Beijer på "vanlig" trall. Jag rev hela skiten, ca 90 kvm, (har också pool) och la en helt ny trall, är jätte nöjd! Sämre förtag en Organowood har jag aldrig stött på och de har jag meddelat dem... nu njuter jag sedan ett år av en härlig altan! :)

• Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Samma erfarenhet här, köpte hus med nylagt trädäck med organowood, såg rätt risigt ut ut efter ett par år, efter 7 år fick jag byta allt eftersom man ramlade igenom däcket eftersom plankorna var genomruttna. Lustiga var att där det var som värst var däcket upphöjt ca 0.5 meter, vilket tydligen är ett krav för organowood, de hade klarat sig bättre på andra ställen där det var mindre skugga trots det låg närmre mark.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt rätt många kvadratmeter trall hemma med någonting som hette Thermowood. Jag vet inte om det är samma typ av produkt som Oragnowood men hos oss är trallen fortfarande väldigt fin efter fem år. Det säger ju förstås ingenting om ännu längre tidsperioder men det finns hittills inga tecken på röra (iaf inte som är synlig uppifrån).

Ska tillägga att även jag har pool och det verkar inte ha påverkat någonting.

Redigerat:
  • Gilla
Jonteeeeee
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Jag har lagt rätt många kvadratmeter trall hemma med någonting som hette Thermowood. Jag vet inte om det är samma typ av produkt som Oragnowood men hos oss är trallen fortfarande väldigt fin efter fem år. Det säger ju förstås ingenting om ännu längre tidsperioder men det finns hittills inga tecken på röra (iaf inte som är synlig uppifrån).

Ska tillägga att även jag har pool och det verkar inte ha påverkat någonting.
Thermowood och Organowood är olika produkter, där Thermovood är värmebehandlad! Så du hade tur/skicklighet som valde det!

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
P PETEKE skrev:
Thermowood och Organowood är olika produkter, där Thermovood är värmebehandlad! Så du hade tur/skicklighet som valde det!
Okej, då förklarar det saken. Jag har iaf hittils, om man bortser från prislappen, bara bra erfarenhet av värmebehandlad trall men hittills har det ju bara gått fem år som sagt.

P PETEKE skrev:
Grundaren bakom moderbolaget som äger Organowood är en aning tveksam figur inom den akademiska världen så ingen överraskning från min horisont i alla fall.

Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.