Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik

Svarta listan – ytterligare 333 oseriösa företag som inte följer ARN:s beslut

Marlén Eskilsson
Uppdaterad 9 okt 202521 kommentarer
Vi har uppdaterat vår Svarta lista med 333 nya fall inom kategorin Bostad där ARN har gett konsumenten rätt men företaget ändå inte följt beslutet, trots påminnelser. Bland de fulaste fiskarna finns en kökstillverkare, flera solcellsleverantörer och en attefallshusleverantör.
Kök, solceller, badrumsrenovering, attefallshus och takläggningar är några av de 333 nya företagen på Svarta listan.

Kök, solceller, badrumsrenovering, attefallshus och takläggningar är några av de 333 nya företagen på Svarta listan. Kollage: Marlén Eskilsson

Nu har vi lagt till ytterligare 2 343 nya ärenden i vår Svarta lista, där Allmänna reklamationsnämnden (ARN) fattat beslut mellan 2024-01-01 och 2025-09-03, och där konsumenten fick rätt utan att företaget följt beslutet. Av dessa var 333 ärenden inom kategorin Bostad.

Innehåll

  • 1. Lucks by Robo - varning
  • 2. Tvister om stora belopp
  • 3. Solceller, solceller, solcellsbatteri
  • 4. Mer om ARN och Svarta listan

Vår lista omfattar alltså även företag inom andra kategorier. Det är dock endast inom Bostad som redaktionen går igenom fallen ett och ett, beskriver vad ärendet handlar om och anger belopp. 

Klicka här för att kolla företaget du tänker anlita finns med på Svarta listan.

Lucks by Robo - varning

Ett företag med riktigt många anmälningar från missnöjda konsumenter är Lucks by Robo som tillverkar köksfronter och anpassade luckor till Ikea-stommar. 

Lucks by Robo har sju fall hos ARN där man blivit anmäld av konsumenten efter en tvist och där nämnden valt att gå på konsumentens linje. Företaget levererar inte, svarar inte på reklamationer och svarar inte heller på ARN:s meddelanden. Kunder berättar om fel mått på köksluckor, repor, fläckar och försenade leveranser. I vissa fall har luckor saknats eller hyllplan tillverkats felaktigt, i andra har färgen eller mönstret avvikit  De har ofta sagt att de ska kompensera kunden, men har sedan inte gjort det och bara slutat svara. 

Tvister om stora belopp

Fyra tvister sticker ut genom att de handlar om riktigt stora belopp. Kombyggtak Sverige AB i Sollentuna bör ersätta konsumenten med 325 000 kr, efter att ha lagt om ett tak med så allvarliga brister i mars 2023 att det måste läggas om igen. 

Sedan har vi en konsument som köpte attefallshus av Nordiska Attefallshus på distans och betalade in 253 000 kr i förskott. När han sedan inte fick lån av banken och ville ångra sitt köp, vägrade Nordiska Attefallshus att betala tillbaka pengarna - i strid med distansavtalslagen. Nu hamnar de istället på Svarta listan.

Nästan lika mycket, 250 000 kr bör Mörrums Byggnadsplåt AB betala tillbaka till en kund, där man muntligt avtalat om ett pris på 200 000  - 225 0000 kr men sedan fakturerat över 500 000 kr utan att informera om kostnadsökningarna. De har inte kompenserat kunden enligt ARN:s beslut och hamnar nu på Svarta listan.

Sedan har Bauhaus fortfarande inte kompenserat kunden för den felaktiga badrumsrenoveringen vi skrev om i ARN: Bauhaus bör återbetala kvarts miljon för misslyckat badrum, och hamnar därmed på Svarta listan.

Solceller, solceller, solcellsbatteri

Många konsumenter har vänt sig till ARN om problem med solcellsleverantörer och fått rätt, men har  ändå har blivit kompenserade av företaget. Fem av dem hade problem med Svea Solar i Stockholm, med bland annat batterier som inte fungerar, allvarliga fel i anläggningen, ej fackmässigt utförd tjänst, med mera. Andra solcellsföretag som fått backning av ARN är Nordpolen Energi AB i Mölndal med fem fall, Sesol i Jönköping, Nya Energihem i Gävle (2 fall), Trygg solkraft i Sollentuna samt Södra byggbyrån i Tomestorp 

Mer om ARN och Svarta listan

När en konsument hamnar i tvist med ett företag så har man möjligheten att få ärendet prövat hos ARN. Erfarna jurister fattar beslut efter att ha tagit del av både konsumentens och näringsidkarens sida av saken.

Vissa företag väljer att inte alls svara Allmänna reklamationsnämnden när de får besked om att en konsument anmält dem. Nämnden går då enbart på konsuments version av vad som hänt och dömer till konsumentens fördel, sk. tredskodom.

ARN:s beslut är dock endast en rekommendation för hur tvisten bör lösas, inte tvingande. Enligt en uppföljning ARN gjorde för 2020 visade det sig att företagen följer besluten i 76 procent av fallen. De företag som ligger på Byggahus.se:s Svarta lista tillhör alltså de cirka 24 procent som inte följer ARN:s beslut.

Till Svarta listan

Läs också

  • Muntliga avtal duger inte
  • Så kollar du hantverkaren
Svara
Gilla

Kommentarer

21
M
Spelar ingen roll om man har råd eller inte för distansavtalslagen ska gälla.
· 9 okt
M
Du kan precis som du väljer kulör på en skjorta göra kulörval på en attefallare, så länge valet finns på hemsidan. Alla anpassningar kostar pengar för fabrikan
· 9 okt
F
Eftersom man har 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen och ARN uppmanade tillåterbetalning enligt den lagen så.är det väl ett rimligt antagande det var
· 9 okt
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Ekonomi & Juridik
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.