Svarta listan – ytterligare 333 oseriösa företag som inte följer ARN:s beslut
Kök, solceller, badrumsrenovering, attefallshus och takläggningar är några av de 333 nya företagen på Svarta listan. Kollage: Marlén Eskilsson
Nu har vi lagt till ytterligare 2 343 nya ärenden i vår Svarta lista, där Allmänna reklamationsnämnden (ARN) fattat beslut mellan 2024-01-01 och 2025-09-03, och där konsumenten fick rätt utan att företaget följt beslutet. Av dessa var 333 ärenden inom kategorin Bostad.
Vår lista omfattar alltså även företag inom andra kategorier. Det är dock endast inom Bostad som redaktionen går igenom fallen ett och ett, beskriver vad ärendet handlar om och anger belopp.
Klicka här för att kolla företaget du tänker anlita finns med på Svarta listan.
Lucks by Robo - varning
Ett företag med riktigt många anmälningar från missnöjda konsumenter är Lucks by Robo som tillverkar köksfronter och anpassade luckor till Ikea-stommar.
Lucks by Robo har sju fall hos ARN där man blivit anmäld av konsumenten efter en tvist och där nämnden valt att gå på konsumentens linje. Företaget levererar inte, svarar inte på reklamationer och svarar inte heller på ARN:s meddelanden. Kunder berättar om fel mått på köksluckor, repor, fläckar och försenade leveranser. I vissa fall har luckor saknats eller hyllplan tillverkats felaktigt, i andra har färgen eller mönstret avvikit De har ofta sagt att de ska kompensera kunden, men har sedan inte gjort det och bara slutat svara.
Tvister om stora belopp
Fyra tvister sticker ut genom att de handlar om riktigt stora belopp. Kombyggtak Sverige AB i Sollentuna bör ersätta konsumenten med 325 000 kr, efter att ha lagt om ett tak med så allvarliga brister i mars 2023 att det måste läggas om igen.
Sedan har vi en konsument som köpte attefallshus av Nordiska Attefallshus på distans och betalade in 253 000 kr i förskott. När han sedan inte fick lån av banken och ville ångra sitt köp, vägrade Nordiska Attefallshus att betala tillbaka pengarna - i strid med distansavtalslagen. Nu hamnar de istället på Svarta listan.
Nästan lika mycket, 250 000 kr bör Mörrums Byggnadsplåt AB betala tillbaka till en kund, där man muntligt avtalat om ett pris på 200 000 - 225 0000 kr men sedan fakturerat över 500 000 kr utan att informera om kostnadsökningarna. De har inte kompenserat kunden enligt ARN:s beslut och hamnar nu på Svarta listan.
Sedan har Bauhaus fortfarande inte kompenserat kunden för den felaktiga badrumsrenoveringen vi skrev om i ARN: Bauhaus bör återbetala kvarts miljon för misslyckat badrum, och hamnar därmed på Svarta listan.
Solceller, solceller, solcellsbatteri
Många konsumenter har vänt sig till ARN om problem med solcellsleverantörer och fått rätt, men har ändå har blivit kompenserade av företaget. Fem av dem hade problem med Svea Solar i Stockholm, med bland annat batterier som inte fungerar, allvarliga fel i anläggningen, ej fackmässigt utförd tjänst, med mera. Andra solcellsföretag som fått backning av ARN är Nordpolen Energi AB i Mölndal med fem fall, Sesol i Jönköping, Nya Energihem i Gävle (2 fall), Trygg solkraft i Sollentuna samt Södra byggbyrån i Tomestorp
Mer om ARN och Svarta listan
När en konsument hamnar i tvist med ett företag så har man möjligheten att få ärendet prövat hos ARN. Erfarna jurister fattar beslut efter att ha tagit del av både konsumentens och näringsidkarens sida av saken.
Vissa företag väljer att inte alls svara Allmänna reklamationsnämnden när de får besked om att en konsument anmält dem. Nämnden går då enbart på konsuments version av vad som hänt och dömer till konsumentens fördel, sk. tredskodom.
ARN:s beslut är dock endast en rekommendation för hur tvisten bör lösas, inte tvingande. Enligt en uppföljning ARN gjorde för 2020 visade det sig att företagen följer besluten i 76 procent av fallen. De företag som ligger på Byggahus.se:s Svarta lista tillhör alltså de cirka 24 procent som inte följer ARN:s beslut.
Kommentarer
21