Vad sa vi då ?? Hur blev det sen ?? Oavsett om vi diskuterar olja till altanen eller pengar är det kul och se hur det blev.
Satt för kul skoj och tittade på banken, när man väl blir pensionär kommer det gå käpprätt åt skogen trots att man slitit som en gnu hela livet, men det är den dagen det....
Maj 2007 skulle man välja fonder för en del av sina pensionspengar, jag hade haft flera kortare jobb innan den perioden, så det fanns flera små poster att välja för.
En post var på 2000:- Gissar att man kunde slagit ihop den med nån annan, men den delades i 5 delar a 400:- till vilken det valdes en förvaltare. Till denna fond har det alltså inte tillsatts några mera pengar, och det är ju lite synd att jag inte la allt i en säck.
Då fick man ju allt i pappersform, även om jag redan då hade banken i datorn.
Jag läste på, "Svenska räntefonder på långsikt är säkert" "Globala fonder kan ge hög avkastning med hög risk" Och bla bla bla...
Just för denna fond på 2000:- kryssade jag lite hej vilt och lyckades bla träffa AMF lång räntefond, de 400:- har på 17 år ökat med 6,01% !!! Där av min fråga hur länge långt är ?? Hur länge till ska man behöva spara för att få mer än 24 kronor och 39 öre i avkastning.
3 av fonderna ligger mellan 100-150% Typ säkra pensionsfonder på banken.
Det sista krysset hamnade hos JP Morgan i en global fond, där har det gått en liten smula bättre med en utveckling på 651% över 17 år.
Jag har läst att det finns stackare som inte gjorde nått och fick alla sina pengar i en räntefond typ AMF, hur går det för de ??
Satt för kul skoj och tittade på banken, när man väl blir pensionär kommer det gå käpprätt åt skogen trots att man slitit som en gnu hela livet, men det är den dagen det....
Maj 2007 skulle man välja fonder för en del av sina pensionspengar, jag hade haft flera kortare jobb innan den perioden, så det fanns flera små poster att välja för.
En post var på 2000:- Gissar att man kunde slagit ihop den med nån annan, men den delades i 5 delar a 400:- till vilken det valdes en förvaltare. Till denna fond har det alltså inte tillsatts några mera pengar, och det är ju lite synd att jag inte la allt i en säck.
Då fick man ju allt i pappersform, även om jag redan då hade banken i datorn.
Jag läste på, "Svenska räntefonder på långsikt är säkert" "Globala fonder kan ge hög avkastning med hög risk" Och bla bla bla...
Just för denna fond på 2000:- kryssade jag lite hej vilt och lyckades bla träffa AMF lång räntefond, de 400:- har på 17 år ökat med 6,01% !!! Där av min fråga hur länge långt är ?? Hur länge till ska man behöva spara för att få mer än 24 kronor och 39 öre i avkastning.
3 av fonderna ligger mellan 100-150% Typ säkra pensionsfonder på banken.
Det sista krysset hamnade hos JP Morgan i en global fond, där har det gått en liten smula bättre med en utveckling på 651% över 17 år.
Jag har läst att det finns stackare som inte gjorde nått och fick alla sina pengar i en räntefond typ AMF, hur går det för de ??
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
"Säkert" betyder att det är mycket liten risk att förlora sina pengar. Inte att det är bra avkastning. Sen har det ju varit extremt låg ränta under större delen av de 17 åren, vilket påverkar en räntefond. Det var det väl ingen som förutsåg för 17 år sen.Isakare skrev:
Jag läste på, "Svenska räntefonder på långsikt är säkert" "Globala fonder kan ge hög avkastning med hög risk" Och bla bla bla...
Just för denna fond på 2000:- kryssade jag lite hej vilt och lyckades bla träffa AMF lång räntefond, de 400:- har på 17 år ökat med 6,01% !!! Där av min fråga hur länge långt är ?? Hur länge till ska man behöva spara för att få mer än 24 kronor och 39 öre i avkastning.
Räntefonder är sånt som man brukar använda när det är kort tid kvar till uttag. Sjunde AP-fonden (AP7 Såfa) har som princip att fram tills att folk är 56 år ha allt i aktier och sen gradvis flytta pengar från aktier till räntepapper så att vid 65/67 år (?) är hälften i räntepapper.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sjunde_AP-fonden
https://www.ap7.se/om-oss/
Klicka här för att svara

