L LaT skrev:
Bara för skojs skull så jagade jag vidare efter de franska priserna.
De är inkl skatt, inte helt lätt att ta reda på vad skatten är, och ligger på c:a 2,37:-/kWh med en €kurs på 11:-.

Så kärnkraft verkar inte ge översvallande lägre priser...
Ränta ska nog översättas med tariff.

[bild]
2,37kr/kWh är lite drygt halva priset mot Tyskland...

13th Marine 13th Marine skrev:
Har du kollat var de fått siffrorna från?

[länk]
Ja.

E Eje_19 skrev:
Ja.
Och på vilket sätt stämmer de inte?

• Gilla
Klacken och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Stabiliseras på en högre eller lägre nivå än medelpriset vi betalar i dag?
Mest sannolikt högre än idag.
På sikt, som jag är mest intresserad av, går det inte att utesluta att det ser annorlunda ut.

Och på vilket sätt stämmer de inte?
Tycker du 10år gamla uppgifter är relevanta?
Det har hänt mycket sen dess ...

E Eje_19 skrev:
Tycker du 10år gamla uppgifter är relevanta?
Det har hänt mycket sen dess ...
Du menar att de stora utsläppen, som är från trafik och konstgräs, har minskat?

• Gilla
  • Haha
Klacken och 3 till
  • Laddar…
Det tvivlar jag på.
Vindkraften hade en undanskymd roll i Naturvårdsverkets gamla utredning.
Att göra färska kontroller av halterna mikroplaster i och omkring vindkraftsindustrier vore en rimlig åtgärd, samt om dom förändrats över tid, om det över huvud taget mättes innan verken byggdes.

E Eje_19 skrev:
Det tvivlar jag på.
Vindkraften hade en undanskymd roll i Naturvårdsverkets gamla utredning.
Att göra färska kontroller av halterna mikroplaster i och omkring vindkraftsindustrier vore en rimlig åtgärd, samt om dom förändrats över tid, om det över huvud taget mättes innan verken byggdes.
Okej, så du tror att de släpper ut mer plast?
Hur mycket mer?

Statestik är ju bara statestik. Den visar det man väljer att stoppa in. Inget annat.
Hur mycket plast rotorbladen släpper ifrån sig kan ju bara vara en gissning i den riktning gissaren önskar. Lika vagt som med vedeldningens för tidigt döda.

Det här med mikroplaster är ett suddigt begrepp. Det kan i framtiden, som så ofta förr, visa sig att vissa sorter är värre än andra och vice versa.

Intet Intet skrev:
Statestik är ju bara statestik. Den visar det man väljer att stoppa in. Inget annat.
Hur mycket plast rotorbladen släpper ifrån sig kan ju bara vara en gissning i den riktning gissaren önskar. Lika vagt som med vedeldningens för tidigt döda.

Det här med mikroplaster är ett suddigt begrepp. Det kan i framtiden, som så ofta förr, visa sig att vissa sorter är värre än andra och vice versa.
Det är inte precis några hälsosamma material som används vid tillverkningen av bladen, epoxiplaster med hormonstörande bisfenol A och kolfiber. Mycket av detta är ett arbetsmiljöproblem och endast mindre mängder oreagerad bisfenol finns kvar i den färdiga produkten.
Det fanns ett långt gånget förslag om att förbjuda kolfiber för användning inom bilindustrin i EU från 2029 som stoppades i sista stund. Orsaken till att ett förbud övervägdes är starka misstankar om fibrernas farlighet då de i flera avseenden är mycket lika asbest.

• Gilla
Eje_19 och 1 till
  • Laddar…
Gummigranulat till konstgräsplaner är på väg att förbjudas av EU och de har redan börjat plockas bort i Sverige.

FG FG skrev:
Gummigranulat till konstgräsplaner är på väg att förbjudas av EU och de har redan börjat plockas bort i Sverige.
Härligt, funkade utmärkt att spela fotboll på grusplan när jag växte upp

Ännu värre när man använder konstgräs i andra sammanhang bara för att slippa skötseln..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
FG FG skrev:
Jasså?
Var kan jag läsa mer om det?

S Snikholt skrev:
Det brukar, tro det eller ej, lyftas fram av belackarna som negativt.
Märkligt ur min synvinkel ....
Vindkraftsvurmarna tycker antagligen att allt bortom 20-25år är onödigt! ;-)
I det fallet är det inte fråga om kommande generationer ...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.