Mainstream skrev:
Så här ser problemet ut för mig som kund: Hantverkaren vet inte vad saker och ting kostar. Det enda han yrar om är rabatter på listpris. Ber jag om att få se en prislista så jag kan välja grejor med priset som parameter så kan han inte visa upp någon sådan. En konsument använder priset som en stor faktor vid val av produkter!

Ett aktuellt exempel är val av toalett-stol, dusch-väggar etc. Jag förväntas handla i blindo och peka i en katalog. Ber jag om rådgivning så får jag svaret att jag ska åka till en VVS-butik för konsumenter, prata med deras säljare, notera artikel-nummer och återkomma. WTF?

Någon FÖRSÄLJNING är det inte något tal om. Däremot får hantverkaren betalt för att åka och köpa det material som behövs i FÖRTROENDE av kunden som litar på att hantverkaren naturligtvis vet var man får mest för pengarna (ända tills fakturan kommer och han inser lurendrejeriet). Hela diskussionen och förfarandet är helt absurt. Fusk och ocker är vad det är!

När ska branschen fatta att vi kunder blir förbannade över affärsmodellen? Eller bryr ni er inte? Jobba på att presentera era tjänster på ett nytt sätt!

Vad sägs om att spendera 1 timme i veckan på att googla priser som en konsument? Vad sägs om att ha ett bra svar på varför just din identiska produkt är 100% dyrare? Vad sägs om att ändra affärsmodell lite? Tex att beställa där det är billigast och planera jobben bättre? Vad sägs om att sälja billigare än den billigaste nätbutiken? Vad sägs om att ge kunden en inköpslista på vad som behövs och informera om att saker som saknas måste handlas i dyra "jour-butiken". Vad sägs om att skriva avtal med nätbutiker för snabba leveranser (de flesta kan säkert leverera till dagen efter om så krävs). Vad sägs om att erbjuda transparens och visa ärliga material-påslag på fakturan! Vad sägs om att införa nya poster att faktura för att täcka inkomst-bortfallet som hade blivit av en ärligare prismodell för material? Vad sägs om att informera om en startkostnad på exempelvis 10.000 för ett badrum med material till ärligt självkostnadspris?

Vi kunder betalar för er kännedom om branschen! Vi kräver mer än att ni "har konto hos Ahlsells", som om det var någon fantastisk konkurrensfördel. I andra branscher är en effektiv logistik-process A och O. Hantverkare nöjer sig med att skaffa konto hos närmaste grossist. Dags för lite nytänkande! Vi kunder är vana vid att hantverkare aldrig kommer på utsatt tid och alltid saknar material. Så vi kan nog vänta några dagar till för att få ner priset och att materialet som behövs finns på plats.

Eller ska vi konsumenter ta fram en konsument-prislista som motvikt till grossist-prislistan? Och börja skriva in i avtalen att priset ska räknas från denna?

Det hade säkert varit precis som du beskriver om kundkretsen hade svikit.

Det verkar ju vara tvärtom.

Hantverkaren kan ju åtminstone vara öppen med sin prismodell. T ex "Jag handlar grejerna på K-rauta till ordinarie kundpris och lägger på 15 %".

Klagar man på en räkning på 4400 tycker jag inte man ska anlita någon hantverkare över huvud taget.
Med det sagt kan jag upplysa att rörkopplingar ÄR dyra, och då menar jag inte skit från jula. Att han bytte ut delar som du köpt själv är förmodligen för att han ansåg dina delar hade bristfällig kvalitet eller helt enkelt passade. Om delen som du köpt går sönder och orsakar vattenskada blir det även hans bekymmer indirekt. Se det så här, han kanske har gjort en jätte tjänst. Undvikit framtida problem.
Tycker det klagas allt för mycket på diverse på hantverkare när personen i fråga inte har insikt i yrket som helhet , att ge skulden till en hel yrkeskår är idioti.
Dock tycker jag att om kunden vill ha specad faktura så fixar hantverkaren detta utan diskussion.

docboy skrev:
Klagar man på en räkning på 4400 tycker jag inte man ska anlita någon hantverkare över
huvud taget.
Det skulle innebära att alla fakturor som är på 4400 kr eller lägre är så små att de alltid kan anses vara ok, det håller jag inte med om. Sen var det i det här fallet inte så att TS klagade på fakturabeloppet utan den var större än han förväntade sig och han bad därför om en specifikation, som jag uppfattar det.

• Gilla
knicklas och 3 till
  • Laddar…
Priset är ju inte taget ur luften. Som jobbet beskriv så anser jag att detta är ett belopp som skulle kunna vara rimligt. Om rörisen debiterat 400kr i en ospecificerad faktura, tror du då han hade klagat?
Priset är ju där skon klämmer inte att den är ospecad som han i slutända påstår. Om han är medveten om det själv eller inte låter jag vara osagt.

Men priset och bristen på spec hänger ju ihop! Om TS inte vet vilka moment som ingår i tjänsten så kan hen ju inte veta om totalpriset är rätt.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fast om priset nu inte är taget ur luften, då borde det ju vara en baggis att skicka en specifikation.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det verkar ju ha varit taget från stjärnorna. Med extra salt på. Det räckte ju med ett samtal så sänkte hantisen priset till hälften...

• Gilla
knicklas och 1 till
  • Laddar…
docboy skrev:
Priset är ju inte taget ur luften. Som jobbet beskriv så anser jag att detta är ett belopp som skulle kunna vara rimligt. Om rörisen debiterat 400kr i en ospecificerad faktura, tror du då han hade klagat?
Priset är ju där skon klämmer inte att den är ospecad som han i slutända påstår. Om han är medveten om det själv eller inte låter jag vara osagt.
Om priset inte bara är taget ur luften finns det överhuvudtaget ingen anledning att inte lämna ut en specifikation. Så jag tror tvärtom att hantverkaren bara dragit till med en summa för materialet och det är också förklaringen till hans ovilja att redogöra för kostnaden i efterhand.

Uppenbarligen tycker inte alla som dig att 2500:- för en bit kopparrör och en koppling låter rimligt, så jag skulle gjort precis som TS och begärt en specificerad faktura. När vi byggde hus så var den sammantaget största besparingen att kritiskt ifrågasätta offerter, kostnader och fakturor där beloppen förvånansvärt ofta bara var taget ur luften och av någon outgrundlig slump så var det alltid åt fel håll (dvs. dyrare för vår del) Och precis som för TS så var det inte alltid muntra miner och någon större vilja att redovisa kostnader men ska man ta betalt för något så får man också snällt acceptera att lämna ett begripligt underlag för kostnaden.

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Jaa pengarna till lyxstadsjeeparna de kör måste ju komma någonstans ifrån...

Så kort å gott kan man säga att det ALLITD är hantverkarens fel. Kunden har ju alltid rätt i alla avseenden.

Vet inte om jag skulle hårdra det så pass. Men det är svårförklarligt att det känns så viktigt att slippa speca att man hellre sänker priset.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Som jag skrivit tidigare så håller jag hel och hållet med att om kunden vill ha specat så ska denne få det.
Är bara så sjukt less på att allt ska vara hantverkarnas fel hela j...a tiden.
Forumet tycks ha blivit klagomuren mer än ett informativt forum där folk utbyter bra erfarenheter och ideer med varandra. Låten borde byta namn till "det är hantverarens fel" från och med nu...;-)

• Gilla
Smile.75
  • Laddar…
OT?

O
Sir Duke skrev:
OT?
Känns som att de sista sidorna mest har varit OT....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.