Klart som korvspad att hantverkaren måste ta betalt för omkostnader. Men om då materialkostnaden för kunden ökar jämfört med om kunden, som i detta fallet, köper merparten av materialet själv. Finns liten orsak för kunden köpa via hantverkaren. Mer än om man som kund slipper transport mm.

Argumentet för att ta kundens koppling och använda egen koppling "för att hantverkaren inte gillade den" är inte hållbart. Utan det måste finnas en vinst för kunden för att ett sådant skall vara ok.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
klartmankan skrev:
OMG!
Generation gratis har talat :)
Problemet är att ni inte vill betala för kompetens!!
Allt ska ingå, så ni menar att jag ska tillhandahålla en fullt utrustad bil (material) samt ha ett lager på firman för att kunna serva kunderna effektivt utan att överhuvudtaget kunna ta ut något för detta? Sedan har jag garanti som täcker för eventuellt trasiga produkter i två år. Ni får självklart detta om ni köper eget material men då kostar det att få dit en elektriker att byta ut detta.

Hur man än gör är det några troll som tycker det är fel, inget är bra tydligen. Jag ligger ungefär prismässigt som "handeln" och det är också fel!

Jag har en lösning på detta :) Anlita en konsult som projekterar. Köp sedan materialet själva.
Vi hantverkare får bra underlag att lämna offert på. Inga problem skulle uppkomma :) eller?

Nu får trollen svara :)
Troll o troll ...

vad tycker du om ahlsells prissättning? 100 dyrare än marknaden i övrigt. 55 rabatt till hantverkare som skickar räkning t kund som får betala fullpris 100 dyrare än marknadspris. Kunder som inte har koll på marknaden blir lurade av ett utstuderat fult prissystem. 4500 för en reglercentral som kostar ca 2200 på typ 10 st näthandlare.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
klartmankan skrev:
OMG!
Allt ska ingå, så ni menar att jag ska tillhandahålla en fullt utrustad bil (material) samt ha ett lager på firman för att kunna serva kunderna effektivt utan att överhuvudtaget kunna ta ut något för detta? Sedan har jag garanti som täcker för eventuellt trasiga produkter i två år. Ni får självklart detta om ni köper eget material men då kostar det att få dit en elektriker att byta ut detta.

Hur man än gör är det några troll som tycker det är fel, inget är bra tydligen. Jag ligger ungefär prismässigt som "handeln" och det är också fel!

Jag har en lösning på detta :) Anlita en konsult som projekterar. Köp sedan materialet själva.
Vi hantverkare får bra underlag att lämna offert på. Inga problem skulle uppkomma :) eller?

I #56 presenterade du en sk "prisstruktur" och i #57 ställer jag en fråga direkt i första meningen kring dina grunder för det du visar i tabellen. Skulle vara ytterst intressant om du kunde prestera ett svar på den och det i egna ordalag och grundat i din erfarenhet utanför den raljanta byggbodston som lyser genom i det ovan citerade inlägget från dig.

Jag kan garantera dig att jag inte på något sätt tillhör generation gratis, däremot bygger jag allt i min intjäning på vad jag kan tillföra mina kunder i form av vad de efterfrågar av kunskaper, kompetens. Förvånansvärt nog klagar de aldrig på prislappen, men om jag skulle lägga mig till med liknande dolda icke värdeskapande orimliga tillägg skulle det snart vara "bar backe" arbetsmässigt, man ska inte så öppet spotta på sina medmänniskors intellektuella förmågor.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vad är problemet med att fakturan dröjer?

Vi har en "vägförening" där det behöver plogas ibland när det snöat mycket.

Fakturorna på utförd snöröjning kommer "då och då" för att uttrycka sig milt.

En gång tog det två år innan fakturan kom, och då först efter påstötning.
Men vad är problemet med detta?
Problemet är att det är väldigt snarlikt det som bluff-faktura-bolagen sysslar med. Skicka räkning på något som mottagaren inte har koll på stämmer eller ej. Har det gått så lång tid har man själv mindre möjlighet att veta om beloppet är rätt eller inte. Det är just därför det finns regler om att man inte har rätt att skicka en faktura hur sent som helst (hur länge det nu är...). Den som sköter sina papper tar betalt i tid.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
msv skrev:
Det är alltså inte ok för en hantverkare att tjäna pengar på materialet? Om rörmokaren inte tjänade något på materialet, kan vi anta att timpriset skulle bli högre, eller?
När ni handlar på ICA, kräver ni att få se deras inköpspriser på varorna då?
Fullständigt meningslös jämförelse, då det i ICA-fallet endast handlar om att jag som kund har ett val att köpa eller inte köpa den enskilda varan baserat på om jag tycker priset är rimligt för just den saken. Det finns inga andra faktorer som t ex "trancheringsavgift", "kassapåslag" eller "rullbandsmerkostnad" som fördunklar prisbilden. Men när en stor post är "arbetskostnad" blir det något helt annat. Då kommer lögnerna som ett brev på posten.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Arneby skrev:
Ang huruvida hantverkare är oseriösa eller inte så har jag en teori kan vi väl kalla det.

Kalle och Olle är båda födda 1964 och går i samma klass. Efter grundskolan startar Kalle 'egen firma' med lite bygg och rörpul. Olle pluggar vidare och landar så småningom ett jobb på Stora Banken.

Om vi nu flyttar oss till idag så har båda varit yrkesverksamma i ca 25 år. Medan Olle har formats av omorganisationer, sammanslagningar, finanskriser, uppköp, management-trender och ett ständigt flöde av nya chefer och arbetskamrater så har Kalle ... just det, pulat med rör. Själv, i sin lilla firma.

Det är med andra ord ganska förståeligt att Kalle kan uppfattas som lite efter i de mjuka värden som idag är självklara men som där och då på 90-talet var okända. Diskrepansen blir ibland för stor och då knakar det i relationen när båda parter blir frustrerade över att den andra parten inte spelar efter samma regler.

På 90-talet betalade vi fortfarande svart och specade fakturor var inte särskilt intressanta vid småjobb. Med mera.
Det var en ny och ganska annorlunda vinkel på det hela. (Kul och tänkvärd också)

Men borde inte Kalle fått dessa nymodigheter till sig genom att stå där med fötterna i myllan och prata med "verklighetens folk" varje dag?

Nu jobbar jag inte på bank, men kan det verkligen klassas som det "rätta" sättet att förstå sin samtid på? En väldigt filosofisk fundering...

hangun skrev:
Troll o troll ...

vad tycker du om ahlsells prissättning? 100 dyrare än marknaden i övrigt. 55 rabatt till hantverkare som skickar räkning t kund som får betala fullpris 100 dyrare än marknadspris. Kunder som inte har koll på marknaden blir lurade av ett utstuderat fult prissystem. 4500 för en reglercentral som kostar ca 2200 på typ 10 st näthandlare.
Ja, men jag kör på nettopriset och sedan påslag på detta. Oftast pressar jag ytterligare på nettopriset från grossisterna och detta för att kunna erbjuda bra priser till kunderna. De som kör med GNP är enligt mig ockrare. Då vi har upp till 90% på t.ex kabel. Råkade fakturera med GNP till en byggare och han frågade om han köpt in sig i min firma :)
FRÅGA innan jobbet startar och kom överens, hur svårt kan det vara?

GK100 skrev:
I #56 presenterade du en sk "prisstruktur" och i #57 ställer jag en fråga direkt i första meningen kring dina grunder för det du visar i tabellen. Skulle vara ytterst intressant om du kunde prestera ett svar på den och det i egna ordalag och grundat i din erfarenhet utanför den raljanta byggbodston som lyser genom i det ovan citerade inlägget från dig.

Jag kan garantera dig att jag inte på något sätt tillhör generation gratis, däremot bygger jag allt i min intjäning på vad jag kan tillföra mina kunder i form av vad de efterfrågar av kunskaper, kompetens. Förvånansvärt nog klagar de aldrig på prislappen, men om jag skulle lägga mig till med liknande dolda icke värdeskapande orimliga tillägg skulle det snart vara "bar backe" arbetsmässigt, man ska inte så öppet spotta på sina medmänniskors intellektuella förmågor.
Tyvärr så matar jag inte troll :)

klartmankan skrev:
Tyvärr så matar jag inte troll :)
Du är lite fel ute med det påståendet men det får vi leva med då.

klartmankan skrev:
Åh!
Tror alla att våra påslag går direkt ner i fickan! Det finns något som heter utgifter med.
Jag kör på detta upplägg som är rekommenderat från EIO. ca 35% påslag på nettopriset.
[bild]
Jag ligger oftast under internetpriser med detta upplägg och ibland över. Vi kan inte jämföra med internetpriser hela tiden och ofta har "dom" låga påslag för de inte har produkterna tillgängliga direkt utan det är beställningstid på deras varor.
Ni som gnäller om påslag här hur gör ni på krogen? står ni med systembolagets prislista och viftar till bartendern, eller tar ni med eget kött till kocken med :)
Så du har alla varor hemma på lager? Skitsnack säger jag, för du kör till Ahlsell eller vad din leverantör nu heter så fort du behöver något eller har glömt vad du skulle ha med på det aktuella jobbet.
Allt detta kommer vi ifrån om ni som hantverkare sätter den timlön ni behöver eller tycker ni är värda och tar sedan rimligt betalt för materialet istället för tvärtom.

klartmankan skrev:
OMG!

Så du har inte garanti på produkterna från din leverantör? Tror inte ett dugg på det!

Enolf skrev:
Fullständigt meningslös jämförelse, då det i ICA-fallet endast handlar om att jag som kund har ett val att köpa eller inte köpa den enskilda varan baserat på om jag tycker priset är rimligt för just den saken. Det finns inga andra faktorer som t ex "trancheringsavgift", "kassapåslag" eller "rullbandsmerkostnad" som fördunklar prisbilden. Men när en stor post är "arbetskostnad" blir det något helt annat. Då kommer lögnerna som ett brev på posten.
Ja du enolf, du har väl rätt att låta bli att använda en hantverkare också. Så jämförelsen är i högsta grad meningsfull. Enligt ditt resonemang, så är alltså trancheringsavgiften inbakad i köttpriset? Det är ju för j--- ligt! det måste dom ju specificera! Om du inte accepterar att hantverkaren tjänar pengar på material, skit i att anlita dom då!

Redigerat:
msv skrev:
Ja du enolf, du har väl rätt att låta bli att använda en hantverkare också. Så jämförelsen är i högsta grad meningsfull. Enligt ditt resonemang, så är alltså trancheringsavgiften inbakad i köttpriset? Det är ju för j--- ligt! det måste dom ju specificera! Om du inte accepterar att hantverkaren tjänar pengar på material, skit i att anlita dom då!
Bra argumentation. Joho!

msv skrev:
Det är alltså inte ok för en hantverkare att tjäna pengar på materialet? Om rörmokaren inte tjänade något på materialet, kan vi anta att timpriset skulle bli högre, eller?
När ni handlar på ICA, kräver ni att få se deras inköpspriser på varorna då?
Jag ser inget problem med en hantverkare tjänar pengar på materialet, det många vänder sig emot är att vissa hantverkare använder sig av ett för kunden omotiverat stort påslag. För min del så ser jag mycket hellre att hantverkaren debiterar ett högre timpris som täcker kostnader och vinst istället för att ha ett stort påslag på materialet. För mig som kund är det ett mycket tydligare och logiskt upplägg och numera är det också mer förmånligt om det är ett ROT-jobb.

När den gäller liknelsen med ICA så tycker jag inte att det är en relevant jämförelse. Visst kan hantverkaren vid sidan driva en egen liten butik och skulle det vara så att hantverkaren alltid har allt material med sig så kanske acceptansen för ett högre påslag skulle vara större. Men som det ofta ser ut så kommer hantverkaren hem till kunden och ser över vad som behövs och åker iväg och handlar hos sin grossist. För det så betalar kunden milersättning och timkostnad så från mitt sätt och se det så betalar jag helt enkelt hantverkaren för att åka och köpa det som behövs på mitt projekt och att då dessutom lägga på ett stort materialpåslag är för mig inte motiverat för den tjänsten.

klartmankan skrev:
Åh!
Tror alla att våra påslag går direkt ner i fickan! Det finns något som heter utgifter med.
Jag kör på detta upplägg som är rekommenderat från EIO. ca 35% påslag på nettopriset.
[bild]
Jag ligger oftast under internetpriser med detta upplägg och ibland över. Vi kan inte jämföra med internetpriser hela tiden och ofta har "dom" låga påslag för de inte har produkterna tillgängliga direkt utan det är beställningstid på deras varor.
Ni som gnäller om påslag här hur gör ni på krogen? står ni med systembolagets prislista och viftar till bartendern, eller tar ni med eget kött till kocken med :)
Så om du har en kund där du inte har materialet som behövs i din butik i bilen utan behöver åka till en grossist så tillämpar du en annat påslag? För då har du knappast exempelvis något svinn eller lagerkostnad i det fallet och kunden betalar väl mer än väl för både transportkostnad inköp och försäljningskostnader genom både timpenningen och milersättningen.

Jag tycker inte att upplägget du presenterar verkar logiskt om det nu inte är så att du verkligen har ett komplett sortiment med dig ständigt ut till kund. Så därför tycker jag inte frågan du fick tidigare om att redogöra för hur du beräknar ditt påslag är så konstig för underlaget du gav för att beräkna eller för den delen motivera påslaget känns inte relevant i många fall.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.