mr_bygg skrev:
Det låter självklart och enkelt, men hur löser man det rent praktiskt? Ber man hantverkaren i förväg lämna en prislista på material som kan komma att användas vid jobbet? Eller ber man om grossistens prislista och hantverkarens påslag eller rabatt på priset? Som hempularen påpekar så kanske påslaget/rabatten inte är samma för alla artiklar så då blir det knepigt. Och samma gäller ju där att om inte hantverkaren gör en lista på vilka artiklar som kommer att användas är prislistan inte till någon hjälp..
Tja detta är ju egentligen hantverkarens problem.
Tala om att du vill veta vad du ska betala för materialet, sedan är det ju upp till hantisen att presentera något du kan förstå.
Men visst det kan tex. vara Ahlsells prislista +- x% tex.
Är det inköpspriser + x% så ska dessa naturligtvis verifieras och återigen kickbackbonusar och dyl. får du helt sonika skita i.

Men mitt tunga tips är att köra fastpris. då slipper man allt tjafs.

mr_bygg skrev:
För min egen del skulle det vara ett bra upplägg om hantverkaren innan gav mig en lista på det material som kommer att användas med priser så jag kan avgöra om jag tycker det är skäligt eller inte, men jag gissar att många hantverkare inte tycker att det är en lika bra lösning.
Förstår inte varför det skulle vara ett problem, möjligtvis för att det hantverkaren är rädd för att behöva sitta och mängda åt dig gratis, det är ju ändå ett visst jobb.
men här är vi ju väldigt nära ett fastpris vilket jag förordar.

Jag tycker personligen det är ganska smidigt att köra löpande om man bara känner sig säker på att hantverkaren har ett normalt påslag och är pålitlig. Hantverkaren slipper lägga tid på att räkna vilket kan göra det svårt att få en offert alls. Visst kanske fast pris är det säkraste men knappast det billigaste särskilt när det är en marknad då hantverkaren inte behöver pressa sina anbud och riskera att gå back.

En väg som jag tycker är smidig är att innan begära ett ungefärligt pris på arbetet och på så sätt har man koll på vad det kan landa på och man har en säkerhet att det inte får överskridas med mer än 15% om inget oväntat inträffar. Tyvärr så verkar det inte alltid så att hantverkare känner till den delen i konsumenttjänstlagen så det är ingen garanti för att undvika bråk om priset. Jag har till och med varit med om en situation där en entreprenör debiterade mer än det fasta priset och när jag ifrågasatte det så så menade han på fullt allvar att jag måste betala vad det kostar om det blir dyrare än det fasta priset.

Jag är konsult i IT-branschen. Där är det väldigt lätt för kund och beställare att avgöra vad ett normalt marknadspris på produkter är. På kablar och vissa tillbehör kanske man kan få en marginal på 25 - 40%, men alla större poster är mer normalt med 5 - 15%. Köper en del material på ahlsell och trots min litenhet som kund där så ligger mitt rabatterade pris under eller i linje med elbutik.se, sigro eller rr på många vanliga artiklar. Det rapporterade bruttopriset är dock rena fantasi priser så jag förestår om man blir upprörd om man blir debiterad detta.

Hantverkare som omfattas av Rot/Rut borde vara glada för att de åtnjuter en särställning i samhället det är ingen mänsklig rättighet.

Jag trodde i min enfald att det var kunderna (köparna) som var dom stora vinnarna med ROT/RUT. Är det inte dom som med hjälp av skattepengar kan "öka värdet" på sina hus samt få billig hemhjälp. Den ev ökning som kommer hantverkare till godo är väl bara småsmulor.

O
En intressant fundering är hur vanligt dessa överpriser verkligen är?
För man skriver inte på ett forum när man är nöjd. Visst förekommer det skyhöga materialpriser. Det är ingen hemlighet!
Jag tycker att det är självklart att hantverkaren tjänar pengar på det material han säljer. Men det behöver inte vara fantasipriser. Jag tror att många kunder idag väldigt kostnadsmedvetna. Det är bra! Men jag tror tyvärr att många av dessa faktiskt inte riktigt vet vad de jämför.... Att hantverkaren alltid handlar på samma ställe är inte så konstigt. Det är enkelt de har nästan allt. Skulle hantverkaren behöva flänga runt för köpa på olika ställen för att kunden ska bli nöjd, då blir det ändå dyrare.
Sen är det viktigt att veta att som jag skrivit tidigare, grossen är inte alltid så billiga för hantverkaren trots rabatter....

Fallet är väl solklart. Ett företag som för det första skäller ut sina kunder för att de begär att få veta vad de skall betala för skall inte ha inte med människor att göra. Vilket innebär att de bör syssla med något annat.

Att sedan "böla", som någon skrev. För kravet på 10min jobb (det var ju löjligt lite material) är patetiskt.

När VVS:aren behöll er koppling och ersatte den med en annan får mig att misstänka att er var bättre/dyrare och att han ville tjäna pengar på den, av någon annan kund. Eller ha den för eget bruk.

Denna firma verkar inte utan ÄR oseriös!

Har man en dålig dag och gör ett misstag, vilket alla kan göra, är det minsta man kan göra att be kunden om ursäkt!

Pengarna är relativt små i sammanhanget men jag kan förstå om man trots det vill veta för vad man betalar.

Om du/ni orkar, kör på och kräv spec. alt. betala vad ni värderar materialet till (kolla billigaste på nätet) och dra av för dåligt bemötande.

Avråd sedan era vänner för firman och gå vidare i livet!

// Niklas

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Det är alltså inte ok för en hantverkare att tjäna pengar på materialet? Om rörmokaren inte tjänade något på materialet, kan vi anta att timpriset skulle bli högre, eller?
När ni handlar på ICA, kräver ni att få se deras inköpspriser på varorna då?

• Gilla
Müssli och 2 till
  • Laddar…
Rafael Ospino
Vad var avtalat? Var det överenskommet mot löpande räkning måste han specificera, var det fast pris behövs det inte!

Ang huruvida hantverkare är oseriösa eller inte så har jag en teori kan vi väl kalla det.

Kalle och Olle är båda födda 1964 och går i samma klass. Efter grundskolan startar Kalle 'egen firma' med lite bygg och rörpul. Olle pluggar vidare och landar så småningom ett jobb på Stora Banken.

Om vi nu flyttar oss till idag så har båda varit yrkesverksamma i ca 25 år. Medan Olle har formats av omorganisationer, sammanslagningar, finanskriser, uppköp, management-trender och ett ständigt flöde av nya chefer och arbetskamrater så har Kalle ... just det, pulat med rör. Själv, i sin lilla firma.

Det är med andra ord ganska förståeligt att Kalle kan uppfattas som lite efter i de mjuka värden som idag är självklara men som där och då på 90-talet var okända. Diskrepansen blir ibland för stor och då knakar det i relationen när båda parter blir frustrerade över att den andra parten inte spelar efter samma regler.

På 90-talet betalade vi fortfarande svart och specade fakturor var inte särskilt intressanta vid småjobb. Med mera.

En faktura med specificerat material, oavsett materialkostnaden, är väl intressant ur garanti- & försäkringssynpunkt.
TS hade köpt en koppling(?) och har förmodligen kvitto på just den, men hantverkaren har monterat en annan. Om den kopplingen fallerar kan det nog bli en rätt knepig diskussion i ett eventuellt garanti- eller försäkringsärende.

Åh!
Tror alla att våra påslag går direkt ner i fickan! Det finns något som heter utgifter med.
Jag kör på detta upplägg som är rekommenderat från EIO. ca 35% påslag på nettopriset.
material.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag ligger oftast under internetpriser med detta upplägg och ibland över. Vi kan inte jämföra med internetpriser hela tiden och ofta har "dom" låga påslag för de inte har produkterna tillgängliga direkt utan det är beställningstid på deras varor.
Ni som gnäller om påslag här hur gör ni på krogen? står ni med systembolagets prislista och viftar till bartendern, eller tar ni med eget kött till kocken med :)

• Gilla
yxet och 2 till
  • Laddar…
Har du någon egen tanke eller möjlighet att göra reda för procentsatserna i din tabell? Inte särskilt vettigt att bara rapa upp vad husse EIO förskriver, det kan bara sluta på ett sätt tyvärr. Tycker du ska tjäna på dina förmågor och kompetens i ditt område och i stort bara låta materialet täcka sin egen börda, det är enda sunda förhållningssättet när man ligger högt upp i näringskedjan och inte idkar endast direkt handel. Då får du åtminstone min fulla respekt och får tjäna precis hur mycket som helst på det där du tillför något och gör skäl för ditt salt.

Att som så ofta i de här fallen komma med lallande resonemang och jämförelser, kryddat med räkneexempel på lågstadienivå spär bara på ev förakt istället för en konstruktiv diskussion för båda sidor av hantverkeriet.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Personligen anser jag att hantverkare inte ska tjäna något på materialet utan på just hantverket. Materialet behövs för att hantverkaren ska kunna utföra sitt hantverk åt kunden. De flesta hantverkare vill inte heller göra jobb där kunden inhandlat materialet utan vill som sagt gärna tillhandahålla detta. Man vill alltså tjäna pengar på både det jobb man gör samt det material man tillhandahåller.

Jag ser det alltså som att en hantverkare inte ska sälja material utan dom skall tillhandahålla detta eftersom dom inte tycker det är ok att kunden gör detta och få ersättning efter vad det kostar hantverkaren.

En hantverkare är ingen säljare utan just en hantverkare

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
hangun skrev:
Personligen anser jag att hantverkare inte ska tjäna något på materialet utan på just hantverket. Materialet behövs för att hantverkaren ska kunna utföra sitt hantverk åt kunden. De flesta hantverkare vill inte heller göra jobb där kunden inhandlat materialet utan vill som sagt gärna tillhandahålla detta. Man vill alltså tjäna pengar på både det jobb man gör samt det material man tillhandahåller.

Jag ser det alltså som att en hantverkare inte ska sälja material utan dom skall tillhandahålla detta eftersom dom inte tycker det är ok att kunden gör detta och få ersättning efter vad det kostar hantverkaren.

En hantverkare är ingen säljare utan just en hantverkare
Edit. Läste vilset...

OMG!
Generation gratis har talat :)
Problemet är att ni inte vill betala för kompetens!!
Allt ska ingå, så ni menar att jag ska tillhandahålla en fullt utrustad bil (material) samt ha ett lager på firman för att kunna serva kunderna effektivt utan att överhuvudtaget kunna ta ut något för detta? Sedan har jag garanti som täcker för eventuellt trasiga produkter i två år. Ni får självklart detta om ni köper eget material men då kostar det att få dit en elektriker att byta ut detta.

Hur man än gör är det några troll som tycker det är fel, inget är bra tydligen. Jag ligger ungefär prismässigt som "handeln" och det är också fel!

Jag har en lösning på detta :) Anlita en konsult som projekterar. Köp sedan materialet själva.
Vi hantverkare får bra underlag att lämna offert på. Inga problem skulle uppkomma :) eller?

Nu får trollen svara :)

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.