nissenhj skrev:
Så du har alla varor hemma på lager? Skitsnack säger jag, för du kör till Ahlsell eller vad din leverantör nu heter så fort du behöver något eller har glömt vad du skulle ha med på det aktuella jobbet.
Allt detta kommer vi ifrån om ni som hantverkare sätter den timlön ni behöver eller tycker ni är värda och tar sedan rimligt betalt för materialet istället för tvärtom.
Jag vet inte var du hittar i min text att jag har allt material som behövs för ett jobb? Men nu är det väl fel att ha ett lager och material med dom vanligaste prylarna så man slipper åka att hämta en dimmer eller liknande?
Det är väl klart att det blir resor till grossen på grund av olika orsaker som du nämnde. Om jag har klantat mig och glömt något så tar jag inte betalt för den tiden.
Som det framgår när ni skriver verkar ni tycka av någon anledning att jag är oseriös?
Sedan gällande att ta betalt för kompetens, det är tyvärr priset som styr för dom flesta kunder. I alla fall om flera räknar på samma jobb.

Så om jag ligger på samma pris som du hittar på nätet eller oftast billigare, är det också fel?

mr_bygg skrev:
Så om du har en kund där du inte har materialet som behövs i din butik i bilen utan behöver åka till en grossist så tillämpar du en annat påslag? För då har du knappast exempelvis något svinn eller lagerkostnad i det fallet och kunden betalar väl mer än väl för både transportkostnad inköp och försäljningskostnader genom både timpenningen och milersättningen.

Jag tycker inte att upplägget du presenterar verkar logiskt om det nu inte är så att du verkligen har ett komplett sortiment med dig ständigt ut till kund. Så därför tycker jag inte frågan du fick tidigare om att redogöra för hur du beräknar ditt påslag är så konstig för underlaget du gav för att beräkna eller för den delen motivera påslaget känns inte relevant i många fall.
Vi kan ju klyva all jag säger till atomer, vrida och vända på alla ord jag skriver.

Om jag nu säljer ett uttag billigare än ni kan köpa på nätet hur kan ni tycka detta är fel?
Retar ni er på att jag "tjänar" en slant på materialet? Men projektera och köp själva då!!
Ingen skulle vara gladare än mig, komma ut till ett bygge med ritningar och materialet på plats.
Om du nu är byggare så kan vi ju diskutera era välförtjänta 10% som ni lägger på UE utan att oftast ha utbildning för att leda ett bygge.

klartmankan skrev:
Vi kan ju klyva all jag säger till atomer, vrida och vända på alla ord jag skriver.

Om jag nu säljer ett uttag billigare än ni kan köpa på nätet hur kan ni tycka detta är fel?
Retar ni er på att jag "tjänar" en slant på materialet? Men projektera och köp själva då!!
Ingen skulle vara gladare än mig, komma ut till ett bygge med ritningar och materialet på plats.
Om du nu är byggare så kan vi ju diskutera era välförtjänta 10% som ni lägger på UE utan att oftast ha utbildning för att leda ett bygge.
Var absolut inget illa menat, men just motiveringen till mer eller mindre stora påslag har varit uppe många gånger tidigare här på Byggahus. Och ofta är det ett problem att kunden inte förstår anledningen till ett stort påslag på materialet eftersom hantverkaren tar betalt för att både bilkostnad och timkostnad för att hämta upp materialet hos grossisten. Man ser helt enkelt inte varför ett stort påslag är motiverat. Ditt exempel på hur du beräknar påslaget gör det inte mer begripligt eftersom många av kostnaderna landar på kunden i slutänden i alla fall så kunden betalar för samma sak två gånger. Så ditt exempel eller motivering till ditt påslag är aningen förvirrande om det inte är så att du alltid åker omkring med ett komplett lager i bilen.

Är det så att du håller samma priser som näthandeln så ser jag inte att nån kund varken skulle ifrågasätta dina priser eller påslag utan diskussionen rör situationer då kunden själv kan köpa in materialet mycket billigare själv.

Jag är trots mitt namn här på Byggahus ingen professionell byggare så jag har ingen åsikt om den procent som läggs på en UE. Men exemplet du tar upp visar att du i många fall ifrågasätter påslaget eftersom du inte ser det som motiverat och det är precis samma situation när en kund inte förstår eller tycker det är motiverat med påslaget på materialet.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
hangun skrev:
[länk]

Den reglercentralen kostar ca 4500 kr på Ahlsell. Jag får ca 55% rabatt på den då jag har konto där. En rörmokare kan alltså köpa den för ca 2200 och sedan fakturera kunden 4500 för den o säga "kostar 4500 hos uponor". Så går det till o för kunden ser det ut som han betalar vad det kostar. Marknadspriset ä dock 2200 för samma del

Ahlsell tjänar som får sälja. Rörmokaren tjänar på mellanskillnaden. Kunden blir l...d så även om rörisen skulle speca fakturan skulle kunden stå där med lång näsa. Var vaksamma när rörisen handlar på Ahlsell o sen skickar fakturan o kolla marknadspriserna på nätet
Kan du förklara varför ahlsell och hantverkaren inte får tjäna på det material dom säljer, lämnar garanti på, ska byta ut kostnadsfritt om det går sönder?

Ica-butiken på hörnet har samma marginal som hantverkaren (förutom snickare som typ har 5-8%, vilken konsumenten också får..) brukar ica-butiken sälja mat till dig utan att tjäna pengar på den? Kass affärsidé! Kass kommentar från din sida!

Ica butiken säljer inte tjänster utan varor. Urfånig kommentar. Sedan är rabatterat netto mot Ahlsells så kallade brutto inte en rimlig marginal på många produkter utan ett rent fantasipris. I elektronikbranschen (tillverkning) är öppna kalkyler ganska vanliga. När jag som konsult köpet in något på kundens tid som jag sedan vidarefakturerar får jag ett administrativt påslag på 10-15%. Visserligen är det B2B, men påslag över 40% är ett ocker IMO. Så stora problem med garantiåtaganden lär inte finnas överlag så att all materialkost måste tas i så man spricker. Personligen har jag bara haft dessa problem med rörisar. Målare , entreprenad och till viss del elektriker har varit bra.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
verktygsgalningen skrev:
Kan du förklara varför ahlsell och hantverkaren inte får tjäna på det material dom säljer, lämnar garanti på, ska byta ut kostnadsfritt om det går sönder?
Vem har sagt att hantverkaren inte får tjäna pengar på det material dom säljer? Exemplet visade på ett, från kundens sätt att se på det, orimligt stort påslag som vanligtvis inte ens brukar försvaras av någon hantverkare här på BH. Du måste försöka förstå att många har svårt att se hur det är motiverat att hantverkaren lägger på som i exemplet 2300:- på en produkt som kunden själv kan köpa för 2200:-. Särskilt som om kunden ofta samtidigt får betala både timpenning och milkostnad för att hantverkaren ska åka och köpa produkten hos sin grossist.

Garanti har du på en produkt även om du köper den själv som kund men det är självklart smidigare att bara ringa hantverkaren om något går sönder men frågan vad den säkerheten är värd? I exemplet med reglercentralen så betalar kunden 2300:- för det och jag gissar att många då inte är intresserad av den extra säkerheten.

Ofta tas just det faktum att hantverkaren lämnar garanti på jobbet upp som en motivation till höga påslag och jag blir riktigt nyfiken på hur mycket garantijobb en hantverkare i genomsnitt har i verkligheten där det rör sig om att en produkt de sålt gått sönder och de måste byta den. Hantverkaren har rimligtvis en garanti hos sin inköpskanal så det rör sig då endast om timtiden för att byta ut produkten. I exemplet så täcker påslaget på varje såld reglercentral ca 4 timmars arbetstid (600:-/tim) så antingen är det oerhört dålig kvalite på produkten och/eller väldigt tidsödande att byta ut den eller så gör hantverkaren, från kundens sätt att se det, ett omotiverat högt påslag på produkten.

verktygsgalningen skrev:
Ica-butiken på hörnet har samma marginal som hantverkaren (förutom snickare som typ har 5-8%, vilken konsumenten också får..) brukar ica-butiken sälja mat till dig utan att tjäna pengar på den? Kass affärsidé! Kass kommentar från din sida!
Precis som redan påpekats är det inte en relevant jämförelse. Men tror du folk i allmänhet skulle acceptera samma marginal/pris på maten hos ICA om du vid kassan också får betala för kassörskans tid, kostnad för transport av varan från ICAs lager, lokalkostnader etc?

Redigerat:
mr_bygg skrev:
Vem har sagt att hantverkaren inte får tjäna pengar på det material dom säljer?
Hangun tex.....

Vem bestämmer vilket påslag som är rimligt på en fri marknad?? Återigen....man kan tycka vad man vill om Ahlsells "prislista" (ja jag tycker också den är för dyr orabatterad) men har man fått den och kanske en rabattsats tillkopplad så har man ju något att ta ställning till !

Och VARFÖR köper man en vara/tjänst utan att vara införstådd vad den kostar? Gör folk likadant när man beställer extrautrustning till bilen, slänger på allinclusivepaket till resan eller när man beställer ett vin på krogen??

VARFÖR googlar man nätbutikerna EFTER man fått räkningen och inte FÖRE, så man har chansen att ifrågasätta priset!

• Gilla
blackadder
  • Laddar…
Undrar vart TS tagit vägen, tråden verkar ha blivit en tjafs diskussion mellan 2 sk forumgudar......
Kan väl spä på lite ang BS&BS så måste väl alla tjäna lite i alla fall, verkar som om alla glömt garantiåttagande osv...

//Goerana

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Ang att kunden borde ha kollat priset innan: Går ju inte alltid att säga exakt vad och hur mycket material som kommer gå åt.

Sen är det konstigt att firman prompt vill slippa speca. Har de inte räknat ut materialåtgången och kostnaden? Hur kan de i så fall komma fram till någon siffra överhuvudtaget? Hur kan de skriva en faktura utan underlag?

Vidare ang exemplet med elprylen från Ahlsells: Varför ska kunden betala ett imaginärt pris (listpriset 4500). Om firman plockade ut den för 2200 får de väl inte påstå att den kostade 4500? För mig är det bedrägeri. Att det är satt i system och "alla gör så" är ingen ursäkt. Firman borde i förväg säga; "Materialet kostar inte vad det kostar, det kostar 200 % av vad det kostar". Så får kunderna ta ställning till erbjudandet.

Sir Duke skrev:
Vidare ang exemplet med elprylen från Ahlsells: Varför ska kunden betala ett imaginärt pris (listpriset 4500). Om firman plockade ut den för 2200 får de väl inte påstå att den kostade 4500? För mig är det bedrägeri. Att det är satt i system och "alla gör så" är ingen ursäkt. Firman borde i förväg säga; "Materialet kostar inte vad det kostar, det kostar 200 % av vad det kostar". Så får kunderna ta ställning till erbjudandet.
Nu är ju Ahlsells en grossist där inte privatpersoner kan handla. Man kan likställa det hela med att hantverkaren fungerar som återförsäljare för Ahlsells. Därmed är det väl orimligt att kunden ska komma och få samma inköpspris som "återförsäljaren".

Har följt denna och andra liknande diskussioner här på forumet och kan inte fatta hur många här tänker egentligen....:confused:
Det säger sig väl självt att hantverkaren tjänar pengar på sin verksamhet, oavsett det handlar om rent arbete eller material som han skaffar fram!
Själv tillhandahåller jag både material och arbete till kunden, vilket jag tar betalt för såklart!
När jag inhandlar material hos grossist så betalar jag ett pris som är klart rabatterat då jag är avtalskund. Av vilken anledning skulle min kund betala samma pris som jag lagt ut? Skulle jag arbeta på det sättet skulle jag driva ett företag med förmodligen världens sämsta affärsidé, med snabb konkurs som resultat.....

Sir Duke skrev:
Ang att kunden borde ha kollat priset innan: Går ju inte alltid att säga exakt vad och hur mycket material som kommer gå åt.
Behövs knappast heller för att skapa sig en uppfattning om hur företaget ligger till i pris.
Är det så millimeternogrannt så ska man nog se till att få ett fast pris (vilket jag oftast förordar)

Sir Duke skrev:
Sen är det konstigt att firman prompt vill slippa speca. Har de inte räknat ut materialåtgången och kostnaden? Hur kan de i så fall komma fram till någon siffra överhuvudtaget? Hur kan de skriva en faktura utan underlag?.
Håller med till 100%

Sir Duke skrev:
Ja säger dom som du beskriver att "det kostar vad det kostar" så hade nog jag backat.
Men till din fråga om varför kunden ska betala det ena eller andra så styrs det ju utifrån utbud/efterfrågan.
Tar dom 4500 för prylen så gör dom, bara att tacka nej och leta vidare.

pappskallen skrev:
Tar dom 4500 för prylen så gör dom, bara att tacka nej och leta vidare.
Exakt, det är det absolut viktigaste budskapet här.

Priset förhandlar man i förväg, inte i efterhand.

Så här ser problemet ut för mig som kund: Hantverkaren vet inte vad saker och ting kostar. Det enda han yrar om är rabatter på listpris. Ber jag om att få se en prislista så jag kan välja grejor med priset som parameter så kan han inte visa upp någon sådan. En konsument använder priset som en stor faktor vid val av produkter!

Ett aktuellt exempel är val av toalett-stol, dusch-väggar etc. Jag förväntas handla i blindo och peka i en katalog. Ber jag om rådgivning så får jag svaret att jag ska åka till en VVS-butik för konsumenter, prata med deras säljare, notera artikel-nummer och återkomma. WTF?

Någon FÖRSÄLJNING är det inte något tal om. Däremot får hantverkaren betalt för att åka och köpa det material som behövs i FÖRTROENDE av kunden som litar på att hantverkaren naturligtvis vet var man får mest för pengarna (ända tills fakturan kommer och han inser lurendrejeriet). Hela diskussionen och förfarandet är helt absurt. Fusk och ocker är vad det är!

När ska branschen fatta att vi kunder blir förbannade över affärsmodellen? Eller bryr ni er inte? Jobba på att presentera era tjänster på ett nytt sätt!

Vad sägs om att spendera 1 timme i veckan på att googla priser som en konsument? Vad sägs om att ha ett bra svar på varför just din identiska produkt är 100% dyrare? Vad sägs om att ändra affärsmodell lite? Tex att beställa där det är billigast och planera jobben bättre? Vad sägs om att sälja billigare än den billigaste nätbutiken? Vad sägs om att ge kunden en inköpslista på vad som behövs och informera om att saker som saknas måste handlas i dyra "jour-butiken". Vad sägs om att skriva avtal med nätbutiker för snabba leveranser (de flesta kan säkert leverera till dagen efter om så krävs). Vad sägs om att erbjuda transparens och visa ärliga material-påslag på fakturan! Vad sägs om att införa nya poster att faktura för att täcka inkomst-bortfallet som hade blivit av en ärligare prismodell för material? Vad sägs om att informera om en startkostnad på exempelvis 10.000 för ett badrum med material till ärligt självkostnadspris?

Vi kunder betalar för er kännedom om branschen! Vi kräver mer än att ni "har konto hos Ahlsells", som om det var någon fantastisk konkurrensfördel. I andra branscher är en effektiv logistik-process A och O. Hantverkare nöjer sig med att skaffa konto hos närmaste grossist. Dags för lite nytänkande! Vi kunder är vana vid att hantverkare aldrig kommer på utsatt tid och alltid saknar material. Så vi kan nog vänta några dagar till för att få ner priset och att materialet som behövs finns på plats.

Eller ska vi konsumenter ta fram en konsument-prislista som motvikt till grossist-prislistan? Och börja skriva in i avtalen att priset ska räknas från denna?

• Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Varför skulle det vara ineffektivt?? Torde inte vara nån jätteresa att ta fram ett pris även på mindre jobb då hantverkaren troligtvis ändå ska träffa dig på plats och se jobbet.
Det är inte bara ineffektivt. Det är fullständigt omöjligt att få hantverkare att offerera mindre jobb.

pappskallen skrev:
även här så borde man av självbevarelsedrift redan innan ta reda på vilka inköpspriser som gäller annars vet man ju likt förbannat inte var man hamnar.
Hur ska det gå till när inte ens hantverkaren kan svara på vilka delar som kommer användas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.