Jag har lite bekymmer. I renoveringen av huset har jag gjort på ett visst sätt med listning och panel i hallen.
När jag nu gjorde köket valde jag att göra lite annorlunda.

I hallen valde jag att bygga egna foder med en tvärställd profil som skapade utrymme för att både ha panel och foder utan att det sticker utanför fodret. Körde samma profil som bröstningslist. Se bilder:
Vit listning och dörrfoder sett ovanifrån, med en tvärställd profil vid taket och panel intill dörrkarm, med ett fönster och bil synligt utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av listning och panel i kök med nybrofoder, eluttag syns på väggen ovan. Golv med ljusbrun platta.
Skapa konto
Vägg med panel, lister och dörrkarm i ett rum. Syns en ljusströmbrytare och skuggor på panelen. Renoveringsdetaljer visas i en hall.
Skapa konto

Jag är inte helt nöjd med hur det blev så i köket har jag valt nybrofoder med passande skurkloss. Kommer ha deras passande höga sockel så småningom. Sen en med traditionell profilera bröstningslist. Se bilder:
Ljust golv med träpanel och skurklossar vid ett fönster. Lister möter väggen och funderas över renoveringens estetik.
Skapa konto
Fönster med nybrofoder och skurkloss, ljusa lister och halvfärdig vägg. Utsikt över trädgård och träd genom fönster. Vit stol i förgrunden.
Skapa konto

Men här får jag något av ett dilemma. Det här bygger inte lika mycket varför när jag sätter panel och foder/bröstning så kommer de sistnämnda sticka utanför fodret. En tjockare skurkloss känns så bulkigt? Se skiss vad jag menar:
Illustration av tvärsnitt för listning i kök, visar panel (gul), sockel (röd) och foder (svart) med olika profilering och nivåer.
Skapa konto

Det jag söker är goda tips på hur man kan avsluta en utstickande bröstningslist och framförallt sockeln. Visst jag har även i rådhus sett fasade lister mot sockeln men jag tycker inte det är snyggt. Gillar inte exponera ändträ på det sättet, se bilder:
Dörrkarm med profilerad list, synlig övergång mellan olika golv samt en strömbrytare på väggen. Exponerad bröstlist längst ner vid hörnet.
Skapa konto
Hörn av rum med traditionell profillist, dörr med foder, vit stol med kuddar och fönster med korsramar. Blommiga tapeter på väggarna.
Skapa konto

Bröstningslisten tror jag att jag har en idé om. Låta den sticka in en 5 mm på fodret och gera en 90 vinkel in. Om ni förstår?
Men hur göra med socklen? En variant är väll att gera den 90 grader nedåt, typ så:
Vit sockel och bröstningslist med snedställd fog och profil intill vägg och golv, visar sätt att avsluta listning utan att den sticker utanför fodret.
Skapa konto

Eftersom jag i hallen fräst riktiga spegelpaneler så har jag en del händiga verktyg som fräsbord mm. Vad tror ni om att fräsa en bit sockel och ev. bröstlist längs med på baksidan och göra en vinklad gerning så den fasas in mot fodret? Typ bilden:
3D-rendering av en listprofil med röda markeringar som visar en snidad eller fräst detalj på ena sidan. Profilen har en upphöjd och flerlagrad design.
Skapa konto

Vad tro ni? Har ni några tips?

Hej, jag har fasat av golvsocklarna hemma på detta vis. Jag tycker att det ser bra ut men man får nog olika tyckanden beroende på vem man frågar. 🙂

• Avfasade golvsocklar och blommigt tapetmönster i ett hörn av ett rum med träparkett.
    Skapa konto
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Olof Nilsson1 Olof Nilsson1 skrev:
Hej, jag har fasat av golvsocklarna hemma på detta vis. Jag tycker att det ser bra ut men man får nog olika tyckanden beroende på vem man frågar. 🙂
Jag tror det kunnat bli minst lika snyggt med en skurkloss nån mm tjockare än golvlisten.

Olof Nilsson1 Olof Nilsson1 skrev:
Nä, det är rätt vanligt att göra så och det görs ju även i rätt viktiga kulturhistoriska byggnader med. T ex. rådhuset i Gävle, men jag försöker efterforska om det kan finnas andra lösningar.

Närbild av en målad skurkloss med frästa kanter bredvid ett vägguttag och profilerad list i ett rum.
Skapa konto
Hade samma problem, löste det till slut med en fräst kan på 2,2 sidor av klossen, gjorde avslutet på fräsen så att pärlan gick över i listen. En skurkloss ska ju vara enkel, men det fick bli någon form av kompromiss.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Purre
Min plan är att bara fasa lite utav kanten så som Olof Nilsson1 gjort när/om jag står inför detta. Sen kommer man få känna sig fram till vilken vinkel man vill ha.
Skurkloss är inget som fallit mig i smaken någon gång så det är ingen väg jag skulle valt att gå.

N näslund skrev:
[bild]Hade samma problem, löste det till slut med en fräst kan på 2,2 sidor av klossen, gjorde avslutet på fräsen så att pärlan gick över i listen. En skurkloss ska ju vara enkel, men det fick bli någon form av kompromiss.
En djupare skurkloss i grunden helt enkelt som anpassas med fräs där anslutande profiler inte är lika djupa, men fullt djup där det är djupare vid sockeln. Kanske det jag får göra. Spola skurklossen jag har byta till djupare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.