Don82 skrev:
Det spelar ingen roll om systemet har öppen expansion idag? Alltså behöver man göra något med elementen eller så?
Nej, det behöver man inte. Jag kör med tryckkärl idag, körde med öppet tidigare. En fördel med tryckexpansion är att man vet exakt hur laddade tankarna är genom att titta på manometern. Man behöver inte gissa var skiktet i tankarna befinner sig. ;)

Tack för svaren! Jag har en liten undran till... Vad laddar era Viadrus på en laddning ved, utan uttag till radiatorkretsen? Man kan ju gångra vedvolym med 18, men det är ju bara ett ungefärligt mått. Vad laddar de olika modellerna i realitet? :)

Jag laddar aldrig min full.50kwarn.Ja startar med en 5-6 feta bitar i botten sen tänder uppepå.Sen lägereldseldar ja bara lägger i 2-3st åtgången.Idag gorde ja av med 58kg ved på en 3000l ack laddning brinntiden ca5,5-6tim starttemp i tanken 37g sluttemp 86g. -8g utetemp.Har tyckt ja märkt veden räcker längre om man har"feta" bitar typ 12-15 centim i omkrets verkar som den inte övertänder så lätt??

Jag laddar inte min 35kw:are full heller jag brukar lägga in så att det är ca 10-15cm kvar upp till tuberna.
Sedan så brukar jag få lägga in 2-5st vedklabbar utöver det för att öka tempen på mina 1500l ca 50c.
Jag har gjort samma upptäckt som knekten att man skall ha grov ved så att den inte övertänder så lätt.
Ca 30kg ved har jag förbrukat per eldning dem senaste 10ggr jag eldat då har det varit mellan +3 och -17 ute under denna period.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.