Jag har kikat på en Vidarus-panna, men jag vet inte så mycket om den. Är det någon som har erfarenhet av den?

Den verkar ju bra. Jag bor i glesbygd och jag kan acceptera verkningsgrad på 75% (förmodligen fortfarande mycket bättre än den ctc 171 från 1978 som sitter idag). Att den inte innehåller onödiga detaljer som slits ut, dvs keramik, verkar ju också lovande. Jag vill ju ha en panna som håller i alla fall 25-30 år utan att byta en massa delar. Vad är det som är hållhaken med denna panna?

Det är väl just den låga verkningsgraden som är haken. Om du är beredd att låta en viss del av veden inte omvandlas till värme, så är det OK. Fast om du får elda 5m3 ved extra varje år i 30 år, så är det 150m3 ved som går till spillo. Det är en hel del pengar, och en massa arbete, som räcker till en bättre panna från början, underhåll av den, och tid för att både underhålla din panna och göra annat.

H
Jag skulle direkt stoppa in en Vidarus om jag bodde i glesbygd. Fungerar bra både till ved och pellets. Vedpanna med omvänd förbränning, keramik, fläktar mm. som kostar det tredubbla skulle jag inte fundera på, då är man ju bunden till ved resten av livet.
Vem vet vad som händer, ryggen tar slut, elpriserna går ned??
En storinvestering i ved får man knappast igen pengarna för om man vill sälja heller.

No ja, om du kan leva med att den har låg verkningsgrad så är det ju OK.
Har du funderat på eldstadsvolymen? Den är inte stor ( om du väljer en panna med få segment ) och man får mata den rätt ofta.
Hållhaken med denna panna är att den är byggd för kol/koks och därför har den inte så stor eldstad. Laddar man den med kol så brinner det lugn och länge med halvöppet luftspjäll men ved fungerar ju annorlunda.... stryper du luften vid vedeldning så blir det tjära och verkningsgraden sjunker ännu mera så det är klokt att ha en akumulator till denna pannan.
gaia

H
När jag tittade på Vidaruspannan fanns den i olika storlekar från 30 till 50 kW.
Hade iofs. bara tänkt mig pannan som pelletspanna. Om nu rökgasvägarna är så korta så att den inte tar tillvara energin i veden till fullo så är det klart ett minus. 75% verkningsgrad låter ändå inte så avskräckande lågt.
Hela iden med ett lågt pris på pannan förutsätter nog att man monterar dit pannan och acktanken själv. Skall man inkalla hantverkare för installation och intrimmning så blir det såpass dyrt att man lika gärna kan välja en dyr panna på en gång. Då kommer man å andra sidan upp i en prisnivå där man lika gärna kan få en jordvärmeanläggning installerad.

Majgårdarna
Den går knappt och elda ved i. En som jag språkade med hade rökgastempraturer på 600 grader ut från pannan. Pannan åkte ut igen.
Och 75% verkningsgrad tror jag knappast den har:rolleyes:

Med rådande pellets priser skulle jag tittat på en effektivare panna..

Hur mycket ved går in i en sån panna? Är det bara några pinnar typ? Vad bör rökgastemp ligga på för att det ska ta tillvara på det mesta av energin? Tack förresten för alla inlägg!

Rökgastemperaturen på våran moderna panna varierar mellan 180 och 225 beroende på hur pass nyligen jag sotat den. 600 grader innebär risk för brand i intilliggande trä. Förutom skillnaden i verkningsgrad...

Staffans2000
Ett snickeri använder en vidarus med acktank, efter mycket experimenterande med moderna vedpannor.

De nya pannorna "brann upp" efter några år, medans vidarusen brinner & brinner.

Verkningsgraden är sannorlikt inte den tillverkaren uppger, men vilken panna har det.

Summa summarum: skall man elda allsköns vedspill är måhända "vidarusen" inte så pjåkig i alla fall.

Staffan2000 skrev:
Ett snickeri använder en vidarus med acktank, efter mycket experimenterande med moderna vedpannor.

De nya pannorna "brann upp" efter några år, medans vidarusen brinner & brinner.

Verkningsgraden är sannorlikt inte den tillverkaren uppger, men vilken panna har det.

Summa summarum: skall man elda allsköns vedspill är måhända "vidarusen" inte så pjåkig i alla fall.
Första gången jag har hört att vedpannorna brinner upp. Men förklaringen är kanske att finna under formuleringen "allsköns vedspill". ...det kanske inte bara är ved...

Keramikinsatseran tål inte att man får med järnbitar, typ spik. Det är nog förklaringen till Staffan2000's inlägg.

G
En stilla undran.
Varför tål inte keramiken spik.Spiken blir inte hetare en veden.

Jag minns dessvärre inte förklaringen, men kan ju konstatera att även om temperaturen är den samma så är ju inte konsistensen och kemin det.

Staffans2000
Snickarna eldar mestadels med träspill, typ brädbitar ofta av lövträd=ek samt stora mängder kutter och sågspån men näpperligen med spik i någon form.

Måhända blir denna blandning för mycket för icke gjutjärnspannor.

Ek som inte torkat tillräckligt kan ju fresta på.
Dethär med spiken har jag hört att den ligger glödhet på ett ställe på keramiken så den bränner sig igenom sen eler gör ett litet hål iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.