50 119 läst ·
183 svar
50k läst
183 svar
Vidarus - någon som vet något om den?
Ett genidrag!!danne74 skrev:Köpte pannan i höst och därtill turbulatorplåtarna. Sedan jag installerat pannan så stoppade jag in dessa(vid samma undertryck som nu i skorstenen) och började gladeligen elda...
Fungerade dåligt kanalerna och plåtarna blev alldeles ludna av sot. Turbulatorplåtarna bromsade för mycket trodde jag, så jag tog ut dom och eldade som vanligt några dagar ramlade sedan över inslaget i Landet runt : [länk]
Tänkte det kanske skulle fungera med en fläkt. Minns att jag sett en fläkt på Vetobrännaren med lucka för luftintaget för reglering av luftmängden och en liknande hittade jag hos Clas i insjön. Beställde, skruvade lös Vridspjället märkte ut fästhål för fläkten runt sekundär lufthålet borrade, gängade, monterade och eldade med turbulatorerna på plats exprimenterade(r) med luftmängden på intaget till fläkten och primärluften. Och med torr ved så blir det knappt något sot, mer som ett gråaktigt damm och i ringa omfattning, med blöt(läs ved med snö och is på) sotar det lite grann och jag får mer aska. Så på frågan om vedmängdens minskning så har jag knappt eldat utan fläkt, så kan inte svara på den. Men har gjort av med ca 8-9 pallar med ca 1.17 kbm björk och granved på varje sedan jag monterade anläggningen i slutet av September bor i Lappland i ett kallhåli ett 210 kvm hus inräknat källare.
Nyfikenheten segrade.
Jag köpte också en fläkt till min viadrus.
Det fungerar bra än så länge tror att jag har minskat vedförbrukningen det har inte brunnit ut än så jag vet inte säkert men jag laddade med ca 28kg ved shunten fullt öppen och då har jag hittils ökat mina 1500l med ca 45c.
Jag återkommer med vilken temp det hela slutar på.
Det märks att det blir en bättre förbränning för hela "inkast luckan" är belagd med vitt sot på insidan det var kolsvart förut.
Sen så verkar det bli nån form av turbulens där ovanför sekundar lufts intaget så det verkar bli en väldigt fin förbränning även uppe i tuberna.
Jag köpte också en fläkt till min viadrus.
Det fungerar bra än så länge tror att jag har minskat vedförbrukningen det har inte brunnit ut än så jag vet inte säkert men jag laddade med ca 28kg ved shunten fullt öppen och då har jag hittils ökat mina 1500l med ca 45c.
Jag återkommer med vilken temp det hela slutar på.
Det märks att det blir en bättre förbränning för hela "inkast luckan" är belagd med vitt sot på insidan det var kolsvart förut.
Sen så verkar det bli nån form av turbulens där ovanför sekundar lufts intaget så det verkar bli en väldigt fin förbränning även uppe i tuberna.
28kg ved räcker till att värma 1500l 50c med lite uttag till huset (utetemp -6.1 start -7.2 Slut).
Det vart tom någon grad över 50c (enligt tank temp mätarna) så jag är nöjd enda problemet som jag ser nu är att hitta en vettig mitt i mellan inställning på fläkten så att det brinner bra under hela eldningen nu satt jag och justerade typ var 15min.
Det vart tom någon grad över 50c (enligt tank temp mätarna) så jag är nöjd enda problemet som jag ser nu är att hitta en vettig mitt i mellan inställning på fläkten så att det brinner bra under hela eldningen nu satt jag och justerade typ var 15min.
Verkar som pannan får för lite sekundärluft därför dålig förbränning.Ja satt också med tryckluften och blåste in i övre intaget då går det att få till bra förbräninng.Frågan är ju hur man får till en mer stationär?Man kanske skulle ha den fläkten och ett munstycke typ som ett grenrör på en bil med 4st utblås.
När behövs det som mest sekundärluft under eldningen?kricken_ skrev:28kg ved räcker till att värma 1500l 50c med lite uttag till huset (utetemp -6.1 start -7.2 Slut).
Vad som inte är så dumt i dessa sammanhang med fläkt är ju att sätta en varvtalsregulator så man kan variera varvtalet.Har hållt på med en gammal albinpanna som ju åker ut nu till sommaren å det blir nog en viadrus så det är roligt att följa den här tråden,man får väl återkomma senare.........
Det är lite svårt att veta när det behövs mest sekundär luft.
Det är så svårt att se hur lågorna ser ut när fläkten är monterad så jag justerade lite hit och dit.
Till denna fläkt behöver du nog ingen varvtalsregulator för det sitter en plåt på sidan som man kan reglera hur mycket luft den kan suga in.
Det är så svårt att se hur lågorna ser ut när fläkten är monterad så jag justerade lite hit och dit.
Till denna fläkt behöver du nog ingen varvtalsregulator för det sitter en plåt på sidan som man kan reglera hur mycket luft den kan suga in.
Ja en viadrus med lamba styrning varför inte
low tech going high tech 

Synd att jag är så kass på att programera annars så läste jag någon tråd där deltagarna programerade och installerade egen lamba styrning.
Synd att jag är så kass på att programera annars så läste jag någon tråd där deltagarna programerade och installerade egen lamba styrning.