Lugn bara lugn.Snart har vi löst gåtan !

_ap_
Brinner ett ilägg fortare upp när man kör med fläkt?
Märks det någon ökad effekt?
När jag eldade i gammel Arimaxen var jag sugen att meka dit en fläkt men det dog ut..
Kul med dom som orkar!

Jag har eldat i snart 2tim nu och då är ca 75% av tanken laddad plus lite uttag till huset skulle tro att pannan är färdig efter ca 2:30-2:45 då har jag förbrukat ca 31kg ved (-11 ute) pannan skall vara på 35kw och nu producerar den ca 100kWh + uttag till huset och värming av pannan själv på under 3timmar.

Edit: tanken vart inte riktigt full laddad så det vart inte riktigt 100kwh till tanken.

.

Håller med om att pannan nog kunde må bra av mer sekundärluft. Den skulle nog även vara fördelad på 3-4 intag, eller kanske en spalt över hela pannans bredd. Jag har alltid mer sot i de yttre rökgångarna än i de inre. Jag har märkt att man får ut mer ur veden då det är riktigt kallt ute och friskt drag. Då kan man strypa primären en hel del och får in mycket luft via sekundärluftintaget. Det går inte åt mer ved för mig att ladda fulla tankar vid -25 än vid -5 och då suger säkert kåken 5Kw mer när det är kallt ute. Mer luft måste in! Jag såg att gubben på SVTs hemsida hade himla små hål i "tryckluftsinblåsningen", det rör nog om rätt fint i gaserna.

Men jag vill nog helst köra självdrag... Tror det blir att borra extrahål i luckan. Undrar vad lindqvist tar för en ny lucka???

Tror det var 700 hundra +frakt.

Jag har haft mycket kontakt med mattias på viadrus och dom hade tydligen hälsat på hos han som ägde pannan och gjort en massa mätningar, det största problemet även hos han var för lite sekundärluft och det är ju precis samma problem som vi har.
En fläkt eller en grej med en massa hål i som drivs av tryckluft tror jag iaf har rätt liten betydelse för jag tycker mig se en turbulens uppe vid tuberna jag ochså.
Men man skulle ha lyckas tillverka typ ett grenrör som knekten skrev så att det blir jämn fördelning av luften till tuberna men det måste även komma en hel del luft in till själva eldstaden så att det blir bra förbränning även där.
Jag tror att det är i eldstaden som den största vinsten finns med en bra förbränning för om det brinner med en ren låga där så lär det ju inte komma så mycket skit upp till tuberna.

En fråga bara, det har tjatats mycket om detta men... Jag har öppet kärl idag och kan ej ha större än 50 liter vilket inte är så stort. Funkar det bra med tryckexpansion för er? Fastän det är mellan 20-90 grader på vattnet?

Don82 skrev:
En fråga bara, det har tjatats mycket om detta men... Jag har öppet kärl idag och kan ej ha större än 50 liter vilket inte är så stort. Funkar det bra med tryckexpansion för er? Fastän det är mellan 20-90 grader på vattnet?
Hos mig funkar det kanon med tryckkärl!
IAldrig nåt stul med det.
Enda felet man kan göra är att ta ett för litet kärl

Spelar det ingen roll med variationerna i temp? Har fått för mig att det inte är bra med det. Hur mycket vatten är det i ditt system?

Har man bara nog stort tryckexpantions kärl så fungerar det fint med dom tempvariationerna.
Den stora nackdelen med tryckexpantion tycker jag är att man måste ha syr ventil så det går ju inte att ladda tankarna till mer än ca 90c utan att den går in och kyler.
Kärlet skall vara minst 10% av den totala system storleken för att klara alla temp variationer.

Don82 skrev:
Spelar det ingen roll med variationerna i temp? Har fått för mig att det inte är bra med det. Hur mycket vatten är det i ditt system?
Jag rekomenderar 15% för att det ska bli bra. Och det funkar bra trots variationer. Det pendlar mellan 0,7-1,2 bar
Har 3m3 acc tank och kanske 200l i systemet. Och gick på 10% när jag köpte det första men det gick inte. Säkerhetsventilen löste ut hela tiden. Nu har jag ett kärl på 600l, så jag kan bygga ut lite med. Man måste räkna på höjden med, räknar man med 10% får man inte ha alltför högt hus.

kricken_ skrev:
Har man bara nog stort tryckexpantions kärl så fungerar det fint med dom tempvariationerna.
Den stora nackdelen med tryckexpantion tycker jag är att man måste ha syr ventil så det går ju inte att ladda tankarna till mer än ca 90c utan att den går in och kyler.
Kärlet skall vara minst 10% av den totala system storleken för att klara alla temp variationer.
Jag har inga problem med att få upp min tank i 100*. Är det SYR ventilen till kylslingan du tänker på? Jag gjorde så att jag bara satte givaren lite längre ned i pannan.

Min givare sitter utanför pannan i ett dykrör.
Är det någon som har tips på hur man kan lura givaren så att den öppnar på en högre temp än 95c.
Det är en syr5067 jag har.

Går det inte att ta ut givaren lite ur dykröret?

jag brukar dra ur den helt om pannan ligger runt 90-95c och det är lite ved kvar. Men då lär jag ju snart glömma att stoppa tebax den och det kan ju bli lite dumt om det blir strömavbrott.

Det spelar ingen roll om systemet har öppen expansion idag? Alltså behöver man göra något med elementen eller så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.