Hej!

Vi håller på att renovera vårat kök. Vi har tänkt att vi ska försöka slipa upp vår bänkskiva i massiv ek snarare än att köpa något nytt eftersom vi har en väldigt speciell form på köket (rundad vägg i sekelskifteshus så ingenting är rakt).

Köket har tidigare varit utrustat med en rund diskho Ø45mm. Vi har beställt en ny kvadratisk 44x44mm vask (innermått 40x40). Idag när vi tog bort vasken såg vi att bänkskivan var rejält skadad under med en cirkulär rand av ruttet, men torkat, trä. Det hade man kunnat tänka på tidigare, men nu är vi här.

Vi behöver såklart såga till den kvadratiska formen, men som syns i bild går randen utanför den tänkta 44x44 vasken. Detta skulle alltså betyda att den fula randen blir synlig längs med mitten av varje kvadratiska sida.

Jag har slipat en omgång men randen går rätt djupt, flera mm. Jag har tittat runt men utbudet på vaskar med innermått som passar ett 50-skåp och har en brädd på >45mm ser skralt ut.

Mina frågor är således:
- Kan jag göra något åt det ruttna trät/mörka randen, hade man exempelvis kunnat fylla ut den på något sätt som gör att det blir mindre synligt?
- Har ni sett något liknande eller har en helt annan idé?

Skadad bänkskiva i massiv ek med cirkulär rand från gammal ho och måttband visar storlek. Skadorna ska justeras för ny kvadratisk vask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Massiv ekbänkskiva med cirkulär skada och mörk ring, uppmätningsband anger storlek. Skador syns utanför planerad kvadratisk vaskinstallation.
Skapa konto
Mätband mäter skadad ekbänkskiva med mörk, rutten cirkelrand från tidigare diskho, djupare än den planerade kvadratiska vaskens mått.
Skapa konto
Cirkulärt hål i ekbänkskiva med mörk rand av ruttet trä synlig runt, två små runda hål ovanför. Måttband tvärs över hålet visar diameter.
Skapa konto

Det finns vär två huvudmetoder att få bort det mörka
  • Slipa
    Den är ju massiv så ett par mm är väl inget problem i teorin
  • Bleka
    Det finns olika medel. Klorin, ammoniak mm. Men man måste behandla hela ytan om resultatet skall bli jämnt. Jag rekommenderar starkt att först testa på mindre ytor som inte syns. T.ex. på undersidan
Rent allmänt är detta ett problem med nedsänkt ho i naturträskiva.

Vill man ändå fortsatt ha ekskiva föreslår jag att man börjar med kollar upp var det kostar att skaffa en ny. Man kan ju faktiskt välja något annat än ek om man vill.
  • Formen är ju elementär att få till om man använder den gamla skivan som mall.

• Älska
Curre99
  • Laddar…
N Nils Olofsson1 skrev:
Hej!

Vi håller på att renovera vårat kök. Vi har tänkt att vi ska försöka slipa upp vår bänkskiva i massiv ek snarare än att köpa något nytt eftersom vi har en väldigt speciell form på köket (rundad vägg i sekelskifteshus så ingenting är rakt).

Köket har tidigare varit utrustat med en rund diskho Ø45mm. Vi har beställt en ny kvadratisk 44x44mm vask (innermått 40x40). Idag när vi tog bort vasken såg vi att bänkskivan var rejält skadad under med en cirkulär rand av ruttet, men torkat, trä. Det hade man kunnat tänka på tidigare, men nu är vi här.

Vi behöver såklart såga till den kvadratiska formen, men som syns i bild går randen utanför den tänkta 44x44 vasken. Detta skulle alltså betyda att den fula randen blir synlig längs med mitten av varje kvadratiska sida.

Jag har slipat en omgång men randen går rätt djupt, flera mm. Jag har tittat runt men utbudet på vaskar med innermått som passar ett 50-skåp och har en brädd på >45mm ser skralt ut.

Mina frågor är således:
- Kan jag göra något åt det ruttna trät/mörka randen, hade man exempelvis kunnat fylla ut den på något sätt som gör att det blir mindre synligt?
- Har ni sett något liknande eller har en helt annan idé?

[bild][bild][bild][bild]
kan du inte bara vända på skivan?

M MariaNina skrev:
kan du inte bara vända på skivan?
Tyvärr osymetrisk - en rejäl vinkel på vänster sida och vinkelrät på höger

Thomas59
Du kan tex såga ut det nya kvadratiska hålet och därefter fräsa ner ytskiktet några mm x cm utanför/runt kanten (med lämplig fräsmall) och lägga in nytt material som lämpligen är fukttåligt. Ungefär som då man fäller in en häll/vask i en bänkskiva.

Inlägget borde gå att få tillverkat av ett snickeri, om ni väljer träinlägg. Annars metall eller nån typ av plast, 3d-printat tex. Eller sten/marmor. Allt går att tillverka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.