Det som är intressant är hur Lindquist heating kan veta verkningsgrad mm utan att ha några testprotokoll... Verkar skumt.

knekten skrev:
Säkert köpta av nån panntillverkare.
Det var ett intressant påstående. Har du mer kött på benen vad gäller det uttalandet än vad jag har om följande: "knekten är säkert köpt av Lindquist Heating"?

Nej!Jag har smala håriga ben.

Don82 skrev:
Det som är intressant är hur Lindquist heating kan veta verkningsgrad mm utan att ha några testprotokoll... Verkar skumt.
Viadrusen är inte en vedpanna igentligen,det är en kokspanna.Men det går att elda ved i den om man kör med halvpannor.Ska ringa imorrn till Lindquist och ifrågasätta verkningsgraden.:p

Don82 skrev:
Tillverkaren av pannan i Tjeckien har testprotokoll på pannan,därför vet dom verkningsgraden.Men det testet är inget miljögodkännandetest.Ska pannan bli miljögodkänd här i Svea rikes land måste man testa den här i landet.Ett sådant test visar bara hur mycket och stora kolpartiklar pannan släpper ut.:)

Ok, det förklarar saken. Sen kanske inte Lindquist heating är så intresserade av testet, eftersom pannan kanske inte klarar det :)

Don82 skrev:
Ok, det förklarar saken. Sen kanske inte Lindquist heating är så intresserade av testet, eftersom pannan kanske inte klarar det :)
Japp!Det blir väl för mycket kol kvar i pannan efter förbränningen?Å andra sidan kan man väl ta den o lägga på grillen på sommarn.Då återanvänder man ju lite av veden,Miljövänlig återanvändning:p:p:p

Troligen kostar testerna multum också plus att de som sagt redan "vet" vad det skulle visa. De säljer många pnnor iaf har hört några härikring som har dem. Alla nöjda.

Miljömärkningen är rätt larvig tycker jag.

orustfredrik skrev:
Det var ett intressant påstående. Har du mer kött på benen vad gäller det uttalandet än vad jag har om följande: "knekten är säkert köpt av Lindquist Heating"?
Tja hos äfab betalar man för test så inte omöjligt att man får bra värden med bra betalning..

Dom säljer runt 1000 panner på året.

2an skrev:
Tja hos äfab betalar man för test så inte omöjligt att man får bra värden med bra betalning..
Jamen dåså.

Finns det risk att de pannor som inte uppfyller Boverkets utsläppskrav kan tvingas att kasta ut sin panna om någon ny lag dyker upp?

Don82 skrev:
Finns det risk att de pannor som inte uppfyller Boverkets utsläppskrav kan tvingas att kasta ut sin panna om någon ny lag dyker upp?
Det blir nog svårt att utforma något sådant krav , så fall borde alla som eldar slänga ut.Kaminer och kökspisar,braskaminer.Men man vet ju aldrig kan dom sno oss små på en skattekrona så gör dom väll det.:rolleyes:

Boverkets regler och lagar är väl aldrig retroaktiva

Men det kanske kommer någon avgift beroende på hur mycket utsläpp pannan ger från sig...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.