Majgårdarna
Don82 skrev:
Finns det risk att de pannor som inte uppfyller Boverkets utsläppskrav kan tvingas att kasta ut sin panna om någon ny lag dyker upp?
klagar någon så är det upp till ägaren av pannan och bevisa att den uppfyller miljökraven.Och det kan man ju försöka med.

Det var ju skatt på ved en gång i tiden. Får staten chans att r*vkn***a småfolket så gört de som de vill.

Min panna är ju bara en värmeväxlare :D Sotarns skrev inget heller så här i obygden är det nog helt lugnt. För övrigt kan man ju kasta ut pannan i ladugården och sen råkar man sno "lite" av värmen in. ;)

Och det kan ju hända att de måste in i kåken för att "besikta" uppvärmningssystemet och just då kanske man eventuellt kör på elpatronen. Sen att elförbrukningen ligger under 15'kWh /år skyller jag på solvärmen och köksspisen ;)

Dessutom tycker jag Viadruspannan är väldigt snygg :D

v-g skrev:
Det var ju skatt på ved en gång i tiden. Får staten chans att r*vkn***a småfolket så gört de som de vill.

Min panna är ju bara en värmeväxlare :D Sotarns skrev inget heller så här i obygden är det nog helt lugnt. För övrigt kan man ju kasta ut pannan i ladugården och sen råkar man sno "lite" av värmen in. ;)
Mej spelar det häller ingen roll för.Röken ramlar ner antingen på Västkusten eller Dalarna beroende vilket håll det blåser åt! För övrigt är Miljödebatten rätt tragiskt . Inte ens korna får fisa fritt i hagen:cool::cool:

Skulle det nu bli nåt tjafs så får man väl köpa en billig pelletsbrännare och hävda att man eldar med den. Då spelar det ju ingen roll vad man har för panna sålänge brännaren är godkänd. Att man sedan har 10kbm ved bredvid pannan har ju inte sotaren att göra med.

...Men jag har lite svårt att tro att staten skulle börja bestraffa någon som värmer sitt hus med 100% biobränsle, oavsett om pannan har 35% eller 80% verkningsgrad, det är inte riktigt läge för det den närmaste tiden. Tänk om hälften av oss vedslavar skulle stoppa in värmepumpar, då skulle vi få importera mycke el, tillverkad i oljekondenskraftverk, kolkraftverk eller kärnkraftverk som har fantastiska 30% verkningsgrad innan strömmen når kablarna. Jippi vilket genidrag det skulle vara, det tror jag faktist att man förstår, tillochmed på regeringsnivå. Särskilt med de nya EU-kraven på co2 utsläppsminskningar.

OHH my god I love Norrland!!!

AnteB skrev:
Skulle det nu bli nåt tjafs så får man väl köpa en billig pelletsbrännare och hävda att man eldar med den.

Tänk om hälften av oss vedslavar skulle stoppa in värmepumpar, då skulle vi få importera mycke el
En beg pelletsbrännare som är p-märkt kommer man runt alla krav, Sotarn vet ju inte om den används då man ändå måste stänga den nån tim innan man får besök av sotarn..

I dom flest vedeldares hus finns faktiskt inte acktank o då förbrukas det mycket el eftersom att elpatronen får gå mycket så jag tror faktiskt inte elförbrukningen skulle äka nämnvärt om alla vedeldare gick över till VP som är rätt dimensionerad...

Svärfar o alla hans polare eldar med gamla gjutjärnspannor utan acktank, Stryp draget som f-n så räcker värmen längre säger dom men sen att det rinner tjära ur pannluckorna bryr dom sej inte om..
Det går både mycket ved o el, Dom flesta ligger på runt 15-20 m3 ved + runt 15000 kWh el/år vilket är minst lika mycket el som dom som har vp...

2an skrev:
Svärfar o alla hans polare eldar med gamla gjutjärnspannor utan acktank, Stryp draget som f-n så räcker värmen längre säger dom men sen att det rinner tjära ur pannluckorna bryr dom sej inte om..
Det går både mycket ved o el, Dom flesta ligger på runt 15-20 m3 ved + runt 15000 kWh el/år vilket är minst lika mycket el som dom som har vp...
Så sant så sant...

Tjenixen
Meckade fast en http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=20439393 320249_X_2007-06-27_111314_597.jpgTrumfläkt på sekundärluften. funkar finfint sotnings behovet är nästan helt borta, blir lite gråaktigt damm på turbulatorplåtarna(orginalplåtar från Lindquist) och inbillar mig att det blir betydligt mindre aska.. Den klipper tydligen av och återcirkulerar/syresätter rökgaserna. Blev / är helnöjd.. Det man skulle kunna göra dessutom är montera ett munstycke som gör att luften blåser /klipper hela rökgasvägen och inte som nu bara under dom 2 mittersta kanalerna. Sotarn kommenterade med att jag fått bra fart på anläggningen lite sot i skorstenen.
Motdragsluckan på 2mm vp Rökgas ca 170-250 grader

danne74 skrev:
Tjenixen
Meckade fast en [länk] [bild]Trumfläkt på sekundärluften. funkar finfint sotnings behovet är nästan helt borta, blir lite gråaktigt damm på turbulatorplåtarna(orginalplåtar från Lindquist) och inbillar mig att det blir betydligt mindre aska.. Den klipper tydligen av och återcirkulerar/syresätter rökgaserna. Blev / är helnöjd.. Det man skulle kunna göra dessutom är montera ett munstycke som gör att luften blåser /klipper hela rökgasvägen och inte som nu bara under dom 2 mittersta kanalerna. Sotarn kommenterade med att jag fått bra fart på anläggningen lite sot i skorstenen.
Motdragsluckan på 2mm vp Rökgas ca 170-250 grader
Vart det stor skillnad på vedförbrukningen sedan du monterade denna fläkt?

Bra jobbat! Mera ombyggnader, kan du visa med lite bilder så vi får imponeras??

Matss skrev:
Bra jobbat! Mera ombyggnader, kan du visa med lite bilder så vi får imponeras??
Nu ska du inte va sådär:):) Även dom"fina" pannorna har ju fläckt och turbulatorer.Nån fanns det visst med lambdasond också.Kanske kan va så att en del bara vill skruva dit skiten själva.:)

Att bygga om grejer är nästan det roligaste som finns. Och om dom fungerar bättre efteråt så är det ännu roligare!

Köpte pannan i höst och därtill turbulatorplåtarna. Sedan jag installerat pannan så stoppade jag in dessa(vid samma undertryck som nu i skorstenen) och började gladeligen elda...
Fungerade dåligt kanalerna och plåtarna blev alldeles ludna av sot. Turbulatorplåtarna bromsade för mycket trodde jag, så jag tog ut dom och eldade som vanligt några dagar ramlade sedan över inslaget i Landet runt : http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp...true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0
Tänkte det kanske skulle fungera med en fläkt. Minns att jag sett en fläkt på Vetobrännaren med lucka för luftintaget för reglering av luftmängden och en liknande hittade jag hos Clas i insjön. Beställde, skruvade lös Vridspjället märkte ut fästhål för fläkten runt sekundär lufthålet borrade, gängade, monterade och eldade med turbulatorerna på plats exprimenterade(r) med luftmängden på intaget till fläkten och primärluften. Och med torr ved så blir det knappt något sot, mer som ett gråaktigt damm och i ringa omfattning, med blöt(läs ved med snö och is på) sotar det lite grann och jag får mer aska. Så på frågan om vedmängdens minskning så har jag knappt eldat utan fläkt, så kan inte svara på den. Men har gjort av med ca 8-9 pallar med ca 1.17 kbm björk och granved på varje sedan jag monterade anläggningen i slutet av September bor i Lappland i ett kallhål :) i ett 210 kvm hus inräknat källare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.