Tänk vad bra det hade varit, kan inte någon uppfinna det?

* Ingen torkad färg i burken när den stått ett tag, ingen luft i påsen.
* Inget kladd när man ska hälla färg i tråget.
* Ingen hink som tar plats när den kastas, inget stålhandtag som borde återvinnas.
* Se kulör, status och mängd genom en liten lucka i boxen, utan att behöva öppna till färgen.

Erkänn att det är en bra idé! (Royalty kan skickas till mitt schweiziska bankkonto.)
Bag-in-box-konstruktion för färg som hälls ut i en tråg, med grön färg strömmande från en tappkran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Leif i Skåne och 9 till
  • Laddar…
Genialiskt!

Verkligen!

Jag funderar på om och hur man skulle kunna röra om färgen om den var förpackad i BIB

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag funderar på om och hur man skulle kunna röra om färgen om den var förpackad i BIB
Man får väl ta ur påsen och klämma åt olika håll. 🙂

• Haha
cpalm
  • Laddar…
U Ursidae skrev:
Man får väl ta ur påsen och klämma åt olika håll. 🙂
Men det innebär ju inte att färgen blir omrörd

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Det finns i alla fall ett företag, Klint, som säljer färg i påse. Ingen box dock, vad jag vet.😊

Färgen kommer i en sådan där påse som tvättmedel kan köpas i.

Har inte testat hur det är att måla med den.

F fribygg skrev:
Men det innebär ju inte att färgen blir omrörd
Men åstadkommer samma sak?

Ingen aning, tycke bara det var en kul ide om den funkar.

Jiji Jiji skrev:
Det finns i alla fall ett företag, Klint, som säljer färg i påse. Ingen box dock, vad jag vet.😊

Färgen kommer i en sådan där påse som tvättmedel kan köpas i.
Om man häller färgen från påsen i ett kärl där den kan röras innan man målar borde det fungera utmärkt att transportera i påse, det verkar materialsnålt jämfört med en massa hinkar och förhoppningsvis billigare om man behöver mycket av samma färg och kan fylla på från påsen i hink eller färgspruta.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om man häller färgen från påsen i ett kärl där den kan röras innan man målar borde det fungera utmärkt att transportera i påse, det verkar materialsnålt jämfört med en massa hinkar och förhoppningsvis billigare om man behöver mycket av samma färg och kan fylla på från påsen i hink eller färgspruta.
Maken vill måla om ett rum med färg från det här företaget så vi får kanske möjlighet att se hur det fungerar i praktiken. Ska försöka komma ihåg att återkomma med erfarenhet i så fall.

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
Som flera redan har påpekat så är det en bra ide för stor konsumenter som kan tömma påsen helt i annat kärl och där röra runt färgen ordentligt. Men ha en påse stående och ta lite grann när det behövs tror jag inte på om man inte har en sådan blandare de har i butiker som blandar nyanser. Att försöka blanda i en påse förhand tror inte jag ger samma sak som att vispa ordentligt i en burk. Alla som har haft en burk stående bara en kort stund vet att det inte bara är att skaka lite för att blanda ordentligt utan det krävs att man är i botten och "gräver" för att man ska få med all pigment upp.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Nu har vi målat med färg i påse. Vi hade två olika kulörer och den påse som stod längst stod nog i ca tio dagar från leverans tills vi satte igång.
Vi målade med en gul och en aprikosaktig färg.

Den gula skiktade inte överhuvudtaget i påsen. Trodde först att det var för att vi började med den och den inte stått tillräckligt länge men det är lite färg kvar och den har inte skiktat sig ännu (flera veckor senare).

I den aprikosaltiga syntes små röda strimmor i påsen när vi började. Jag skakade lite fram och tillbaka på påsen utan att öppna den och det verkar hjälpa. Tror alltså att det är lite olika vilket pigment det är. Precis som med all färg. Men de olika komponenterna skickade sig alltså inte.

Färgen hällde vi sedan ut i tråg lagom mycket i taget. Inget kladd inget spill.

Om jag ska måla med konventionell färg igen kommer jag absolut att köpa sådan här färg igen.

• Gilla
NyKarin och 2 till
  • Laddar…
Hur kommer påsarna? Är det lösa ung som man kan köpa spolarvätska i? Isf borde det ju vara hyfsat lätt stt "massera" påsen för att blanda. Eller tror jag fel?

Även om et färg inte precis skiktade sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.