28 300 läst ·
145 svar
28k läst
145 svar
Vattenskada orsakad av granne i BRF
Sant, krångligt det här med HD-domar. Men det här vet vi. Bolaget ville ha 40 000 kr för att köpa nytt (exakt vad det kostade att köpa det stulna nytt). Tjuvarna yrkade på att man skulle ta hänsyn till ålder och bruk på det stulna materialet och att skadeståndsbeloppet därför ska bestämmas till 15 000 kr.S saltis99 skrev:
HD resonerar:
Vid ett antagande om oförändrad och normal drift under relevant tid före stölden skulle det stulna materialets livslängd ha varit förbrukad till hälften. Det är emellertid inte givet att förslitningen hade en motsvarande praktisk betydelse för Sydställningar. Till det kommer att avdrag av här aktuellt slag bör göras med en viss försiktighet. I betraktande härav får 10 000 kr anses utgöra ett skäligt avdrag.
Så här tolkar jag uttalandet:
- De konstaterade att materialet var ungefär 50 % förbrukat
- Men de använde inte 50 % som avdrag
- De gjorde en skälighetsbedömning
- Och bestämde ett fast belopp; 10 000 kr
- Konstaterade att avdrag av detta slag bör göras med en viss försiktighet
Edit. jag menar alltså varför det över huvud taget blev ett avdrag för företaget.
Men visst. Helt supertydligt är det ju inte..
Redigerat:
Inser av denna tråden att jag bör börja tokspara för att ha råd med åldersavdraget om jag får min lgh förstörd av grannen ovanförs vattenläcka. Det var något jag inte alls hade tänkt på och kåken är redan 10 år gammal... Alternativet är ju att man drivs från sitt eget hem ju. Jag har redan en maxbelånad lgh som sjunkit i värde så lån är inget alternativ.
Det är en klok tanke. Behovet av buffertsparande varierar mellan olika boenden. Det krävs stor buffert om man har ett eget boende.RoTe skrev:
Inser av denna tråden att jag bör börja tokspara för att ha råd med åldersavdraget om jag får min lgh förstörd av grannen ovanförs vattenläcka. Det var något jag inte alls hade tänkt på och kåken är redan 10 år gammal... Alternativet är ju att man drivs från sitt eget hem ju. Jag har redan en maxbelånad lgh som sjunkit i värde så lån är inget alternativ.
Hyresbostad. Buffert för vardagsliv medan hyresvärden ansvarar för dyrare åtgärder inom boende.
Brf. Buffert för vardagsliv men dessutom reserv för apparater och installationer, främst badrum och kök.
Villa. Buffert för vardagsliv men även för alla åtgärder inom fastigheten.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Fast behovet av att ha en ekonomisk buffert beror ju på att du har underhållsansvar för ett dyrt badrum. OM det behöver fixas så spelar det väl inte så stor roll om det beror på fel hos grannen, eller fel på din sida. När det gäller att ha ekonomisk beredskap.
Så är det. Min egen anekdotiska erfarenhet är att jag på långt boende i bostadsrätt en gång hört talas om en person som fick betala för uppdrering pga fel hos grannen. Däremot har jag sett många dyra renoveringar av badrum, oftast kanske vid inflytt för att man vill ha nytt men också pga skada som gör det nödvändigt med nytt badrum.H hempularen skrev:
Samtidigt har ju priset för ett vanligt tätskikt och kakel pressats upp till löjliga nivåer. P g a marknadens logik att det inte är lätt att tjäna pengar på saker som behöver platsbyggas.H hempularen skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jo, håller med. Men om vi förutsätter att man vid en skada åker på denna löjligt dyra åtgärd, så blir den ju inte dyrare för att skadan beror på fel hos grannen. Behovet av ekonomisk buffert är lika.
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Jag hade en kollega för en del år sedan vars diskmaskin orsakade vattenläcka. Grannarna på 6 våningar under hans lägenhet fick evakueras (lite osäker på om han överdrev, men de fick iallafall vara utan kök i några månader). Kostnaden drabbade grannarna.K klimt skrev:Så är det. Min egen anekdotiska erfarenhet är att jag på långt boende i bostadsrätt en gång hört talas om en person som fick betala för uppdrering pga fel hos grannen. Däremot har jag sett många dyra renoveringar av badrum, oftast kanske vid inflytt för att man vill ha nytt men också pga skada som gör det nödvändigt med nytt badrum.
Uppdatering: Hör och häpna, föreningen kom på att dom har en tilläggsförsäkring. Den innebär att jag max får betala 23 000 (inkl självrisk) för rasket. Nu har jag också fått hotell med köks- och tvättmöjligheter för hela tidsperioden. Det har utvecklat sig åt rätt håll skulle man kunna säga.H hempularen skrev:
Förstår känslan, men sanningen är ju den att din lgh kommer att stigar i värde, med nya golv och tapeterRoTe skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden