Hejsan jag bor i ett fristående radhus där grannens gräsmatta ligger mot mitt garage. Det är ca en halvmeter höjdskillnad och de verkar som om grannen packat jord mot mitt garage.
Hela garaget (sidan mot grannen) ca 20m är fuktskadad. Fasadpanelen längst ner har helt blivit till jord märkte jag när jag kollade omfattningen på skadan (bild).

Vad finns det för regler kring dränering mellan tomter?
Tar jag de här på min hemförsäkring eller grannens ansvarsförsäkring?
Tacksam för svar

• Fuktskadad garagevägg med jord och skadat isoleringsmaterial synliga, tecken på värmeisolering och fuktproblem orsakade av packad jord mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad garagevägg med fuktskador där fasadpanelen börjat ruttna. Isoleringsmaterial syns på golvet, omringat av diverse verktyg och skräp.
    Skapa konto
  • Wow
Hooken och 2 till
  • Laddar…
Hur ser det ut på utsidan? Är marken alltså höjd upp på väggen?

C cleverbot skrev:
Hejsan jag bor i ett fristående radhus där grannens gräsmatta ligger mot mitt garage. Det är ca en halvmeter höjdskillnad och de verkar som om grannen packat jord mot mitt garage.
Hela garaget (sidan mot grannen) ca 20m är fuktskadad. Fasadpanelen längst ner har helt blivit till jord märkte jag när jag kollade omfattningen på skadan (bild).

Vad finns det för regler kring dränering mellan tomter?
Tacksam för svar
Kompliceras, möjligtvis, av att det är radhus.

Grunden är att varje fastighet ska ta hand om regn som faller på denna.

Och att den fastighet som vill förändra höjden tar upp förändringen på sin sida gränsen.

Men radhus är ibland brf eller byggda gemensamt på ofri grund så det är inte helt ovanligt att en felaktig sänkning gjordes för ditt garage i stället för en felaktig höjning av grannens gräsmatta.

Men den historiken kan du sannolikt som boende på platsen mer om eller ta reda på mer om.

Centano Centano skrev:
Hur ser det ut på utsidan? Är marken alltså höjd upp på väggen?
Ja iallafall halva väggen har gräsmatta en gräsmatta som går ca 20cm högre än hålet på bilden. Jag och de flesta andra grannar har ett litet dike så vattnet kan rinna (under?) plattan.

redarn redarn skrev:
Kompliceras, möjligtvis, av att det är radhus.

Grunden är att varje fastighet ska ta hand om regn som faller på denna.

Och att den fastighet som vill förändra höjden tar upp förändringen på sin sida gränsen.

Men radhus är ibland brf eller byggda gemensamt på ofri grund så det är inte helt ovanligt att en felaktig sänkning gjordes för ditt garage i stället för en felaktig höjning av grannens gräsmatta.

Men den historiken kan du sannolikt som boende på platsen mer om eller ta reda på mer om.
Det är ett klassiskt 70talshus byggd av studenter enligt ryktet. Vi har tex inget innertak utan bara vindskivor ^^ Det finns ett litet dike som standard men de verkar ha tagits bort. På iaf halva garaget.

C cleverbot skrev:
Ja iallafall halva väggen har gräsmatta en gräsmatta som går ca 20cm högre än hålet på bilden. Jag och de flesta andra grannar har ett litet dike så vattnet kan rinna (under?) plattan.
Du måste ta bild på utsidan för att det ska gå att råda i detta. Låter bananas att det är jord så högt upp på panelen.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
C cleverbot skrev:
Det är ett klassiskt 70talshus byggd av studenter enligt ryktet. Vi har tex inget innertak utan bara vindskivor ^^ Det finns ett litet dike som standard men de verkar ha tagits bort. På iaf halva garaget.
Är det egna fastigheter? Var exakt går fastighetsgränsen jämfört med garagets vägg?

redarn redarn skrev:
Är det egna fastigheter? Var exakt går fastighetsgränsen jämfört med garagets vägg?
Det är egna fristående hus, garaget är antagligen byggd precis där min tomt börjar/grannens slutar. Får smygta bilder i morgon så det blir tydligare

C cleverbot skrev:
Det är egna fristående hus, garaget är antagligen byggd precis där min tomt börjar/grannens slutar. Får smygta bilder i morgon så det blir tydligare
Det känns som att vi använder viss terminologi annorlunda.

Fastighet - en bit mark som är juridiskt avdelad och kan ägas.

Byggnad - ett hus, om byggnaden ägs av samma person som äger marken (fastigheten) hör de ihop. Annars är det en byggnad på ofri grund.

Förstår inte riktigt hur ”radhus” kan vara ”fristående hus” men inte sällan är radhus egna fastigheter med lite otydliga ansvar för de gemensamma skiljeväggarna.

Förhoppningsvis står din garagevägg helt på din fastighet och grannen har i okunskap fyllt upp hela vägen för att få det ”fint” efter att garaget stod där. Då ska grannen lösa nivåskillnaden på grannfastigheten eller i samförstånd och så får du lösa väggen, kanske även det i samförstånd om den inte går att bygga & underhålla från din fastighet.

Kan för lite om försäkring för att ge något råd om de bitarna.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Det känns som att vi använder viss terminologi annorlunda.

Fastighet - en bit mark som är juridiskt avdelad och kan ägas.

Byggnad - ett hus, om byggnaden ägs av samma person som äger marken (fastigheten) hör de ihop. Annars är det en byggnad på ofri grund.

Förstår inte riktigt hur ”radhus” kan vara ”fristående hus” men inte sällan är radhus egna fastigheter med lite otydliga ansvar för de gemensamma skiljeväggarna.

Förhoppningsvis står din garagevägg helt på din fastighet och grannen har i okunskap fyllt upp hela vägen för att få det ”fint” efter att garaget stod där. Då ska grannen lösa nivåskillnaden på grannfastigheten eller i samförstånd och så får du lösa väggen, kanske även det i samförstånd om den inte går att bygga & underhålla från din fastighet.

Kan för lite om försäkring för att ge något råd om de bitarna.
Garaget är en egen fastighet som till viss del sitter ihop med mitt hus. Jag äger marken och garaget ligger på mina ägor. Måste dock vistas på grannens tomt om jag ska måla(eller som nu renovera) baksidan på garaget. Fristående radhus kallas det men ja det är ett missvisande ord som jag borde undvikit.
Försöker lära mig så mycket som möjligt för att kunna ha en konstruktiv diskussion med min granne då jag är mån om god gransämja. Tack för dina inlägg, uppskattas

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Om marken går upp på panelen och marknivån inte "kan" ändras pga grannen. Då skulle jag kapa väggen nertill, mura upp några varv med betonghålsten som putsas och sedan lägga en ny syllbräda som man slutligen ställer väggreglarna på. Det skulle det underlätta om man får vara på grannens tomt under arbetet....

• Gilla
Vattenteam och 12 till
  • Laddar…
C cleverbot skrev:
Inget utav det utan du får ta av dina egna pengar. Finns ingen försäkring som täcker bristande underhåll.

• Gilla
Vattenteam och 7 till
  • Laddar…
C cleverbot skrev:
Garaget är en egen fastighet som till viss del sitter ihop med mitt hus. Jag äger marken och garaget ligger på mina ägor. Måste dock vistas på grannens tomt om jag ska måla(eller som nu renovera) baksidan på garaget. Fristående radhus kallas det men ja det är ett missvisande ord som jag borde undvikit.
Försöker lära mig så mycket som möjligt för att kunna ha en konstruktiv diskussion med min granne då jag är mån om god gransämja. Tack för dina inlägg, uppskattas
Fastighet betyder mark, så både garaget och huset är byggnader på din fastighet. Vanligt missförstånd 🙂

Var marknivån under panelen innan grannen höjde marken?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Den första bilden är efter jag rev lite mer. Den andra visar början på mitt garage och grannens tomt. Den tredje bilden är MIN tomt mot min andra grannens garage där de byggts en barriär av sjöstensplattor.
Någon form av barriärer och ett dike behövs nog :)

• Närbild på en riven vägg med isolering och blottad jord bakom, med ett hål som släpper in dagsljus.
    Skapa konto
  • Blå cykel lutad mot grått skjul, gräs och stenplattor i bakgrunden, våt mark och mossa på betong, del av en grannes tomt.
    Skapa konto
  • En vit trävägg med en smal glipa vid basen, omgiven av jord och gräs. Jorden verkar nyskapad och innehåller rötter.
    Skapa konto
Ok nu spelar det inte så stor roll för vilken åtgärd du behöver göra men jag tycker det ser ut som att det alltid varit så där mot grannens fastighet. Alltså en dålig konstruktion redan från början, eller är det så att grannen vid något tillfälle höjt tomten längst garaget för att jämna ut ytan för att lättare kunna gå där och komma till baksidan?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.