Det här handlar om företagets ansvarsförsäkring. Tanken är att min hemförsäkring inte kommer in här.

M Mizan2be skrev:
Stämmer säkert, vår förening fick hantera likvärdig skada, dock hade dom tejpat och en plastpåse över det rört… höll dock inte så bra, klåpare 🤷🏻‍♀️
Hur fördelades ansvaret och kostnaderna den gången?

• Gilla
Danielua
  • Laddar…
D Danielua skrev:
Ok. Ifall det här nu ses som en oaktsam handling av entreprenören. Är det då rimligt att begära (försöka få):
  • full återställning enligt dagens standard (plastmatta/golv + kakel/väggar (som jag har nu).
  • tillfälligt boende i två månader
  • inga åldersavdrag görs
Tillägger att mitt badrum alltså är 20 år gammalt. Men besiktningsmannen mätte fukt i hela badrummet och bedömde att allt var i bra skick, förutom då såklart där vattnet runnit ner från grannen.

D Danielua skrev:
Tillägger att mitt badrum alltså är 20 år gammalt. Men besiktningsmannen mätte fukt i hela badrummet och bedömde att allt var i bra skick, förutom då såklart där vattnet runnit ner från grannen.

• Läckande vattenledning med ventil i ett rum under renovering, vatten på golvet nära väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fått bilder nu

BirgitS
D Danielua skrev:
Ok. Ifall det här nu ses som en oaktsam handling av entreprenören. Är det då rimligt att begära (försöka få):
  • full återställning enligt dagens standard (plastmatta/golv + kakel/väggar (som jag har nu).
  • tillfälligt boende i två månader
  • inga åldersavdrag görs
2. Normalt kan man bo i en bostadsrätt utan badrum i två månader. Toalett finns ofta i källaren och man kan sätta in en "skogstoa". Duscha kan man göra på jobbet eller på ett gym/simhall etc. Så den ersättning företaget/tingsrätten går med på är kanske snarare en skogstoa plus medlemskap på ett närbeläget gym etc. i 2 månader.

3. Tycker du inte att det är lite konstigt att du plötsligt helt gratis ska få ett badrum som inte behöver renoveras förrän om 25 år, när du idag har ett badrum som behöver renoveras om 5 år?
Antalet år är förstås exempel, men skillnaden är väsentligt i vilket fall som helst.

• Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Tänker mest på barnen, hur svårt det kommer bli för dom.
Och, visst. Håller med dig om åldersavdraget i sak.
Men varför jag just vill att det går på företagets ansvarsförsäkring är att det funkar lite annorlunda. Ex ingen självrisk.

Och vad jag förstår så träder skadeståndsrättsliga regler in då. Vilket betyder att badrummet ska återställas till samma funktion som före skadan. Och att det då inte är lika självklart med åldersavdrag. Speciellt inte ifall besiktningsmannen konstatetat att badrummet var i bra skick i övrigt (han inspekterade och mätte hela badrummet).
Funktionen var således ett fungerande badrum. Och det ska återställas till det.

Så har jag förstått det.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Jo åldersavdrag tillämpas regelmässigt även skadeståndsrättsligt. Sedan är det inte säkert att det då är tabeller liknande försäkringsbolagens normala ålderavdragstabeller som skall tillämpas. Man kan ex. låta en värderingsman utala sig om hur marknadsvärdet av lägenheten ändras med ett nytt badrum.

Och Jo det är självrisk även på företags ansvarsförsäkringar, fast den drabbar företaget. Ofta väldigt hög självrisk (typ 50 - 100 000).

• Gilla
Kardan79 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Normalt kan man bo i en bostadsrätt utan badrum i två månader.
Det är mycket man kan men det betyder inte att man är villig att göra det på grund av att någon annan har varit vårdslös.

• Gilla
Zevv och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
D Danielua skrev:
Speciellt inte ifall besiktningsmannen konstatetat att badrummet var i bra skick i övrigt (han inspekterade och mätte hela badrummet).
Funktionen var således ett fungerande badrum. Och det ska återställas till det.
Försäkringsbolagen brukar räkna med ungefär 25 års teknisk livslängd för våtrumsmatta. Det betyder att risken för att din våtrumsmatta ska spricka ökar under de kommande åren och det är mycket liten chans att det klarar sig i 25 år till.

Branschreglerna har ändrats rätt mycket de senaste 20 åren, så det är vanligt att 20 år gamla badrum inte uppfyller dagens regler. Om det nu skulle vara så att du kan få ett nytt badrum utan åldersavdrag (tveksamt), så skulle det ju då vara fungerande men inte uppfylla dagens branschregler. Tycker du att det är okej?

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det är mycket man kan men det betyder inte att man är villig att göra det på grund av att någon annan har varit vårdslös.
Skadeståndsrätt utgår nog inte från vad någon enskild anser sig vara villig att göra utan från mer allmänna principer.

BirgitS BirgitS skrev:
Skadeståndsrätt utgår nog inte från vad någon enskild anser sig vara villig att göra utan från mer allmänna principer.
Och en av principerna är att man ska erhålla ett skadestånd motsvarande den skada man lider. Vad man kan tvingas acceptera vid exempelvis ett stambyte har mindre relevans.

• Gilla
D_Anders och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns väl en massa varianter på lösningar. Det finns principer som man kommer använda som ingångsvärden. Sedan blir det en massa dealande. Försäkringsbolagen kommer spela ner det och hålla tillbaka. TS får då ge moteld med en radda argument. Men absolut, du har rätt i att känslor och tyckande inte styr.

En kollega var med om exakt samma sak som TS. Fick evakueringsboende under hela byggtiden. Då är han ändå ensamstående. TS har ju barn. Vete f-n om de ska behöva cykla till gymmet för att ta en dusch. Man måste ju kunna sköta en del hygien hemma.

(Däremot har min kollega behövt bråka mycket om självrisk, byggfirmans servicebil etc etc. Standardhöjning/åldersavdrag har han accepterat. Det är som en oplanerad förtida renovering och det är ju trist. Men världen är ju inte perfekt. Det blir iaf ett sprillans badrum till ett rabatterat pris.)

• Gilla
D_Anders och 3 till
  • Laddar…
Jag fick bilder på orsaken så att säga (tänkte nu på frågan om oaktsamhet). Det där röret rann det alltså vatten ur i flera timmar. Borde inte företaget kunnat förutse det och plugga igen det med något?

• En vattenläcka med ett öppet rör, vattenskada vid vägg och golv. Ventil och rör syns tydligt, omgärdat av blött område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
D Danielua skrev:
Borde inte företaget kunnat förutse det och plugga igen det med något?
Jo, "grundregeln" är att man alltid skall plugga och inte förlita sig på ventilens funktion. Huruvida det formellt uppnår "vårdslöshetsnivå" är en annan sak.

Oavsett funderar man ju på hur det gått till om det plötsligt börjat rinna vatten där? Det är, så vitt jag kan se, inte en termostatventil utan en handratt, så det torde inte vara temperaturberoende.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.