D Danielua skrev:
Jag fick bilder på orsaken så att säga (tänkte nu på frågan om oaktsamhet). Det där röret rann det alltså vatten ur i flera timmar. Borde inte företaget kunnat förutse det och plugga igen det med något?
Företaget har gjort ett misstag, som förvärrades av att bostaden där arbetet utfördes stod tom. Men det är inte samma sak som att det anses ansvarigt pga vårdslöshet i rättslig mening, så här har föreningen och TS ett ansvar för att bevis detta om man vill ha ersättning.

Det kan ta tid innan all utredning gjorts och ansvar klarlagts i en troligen komplicerad process. Det är många inblandade som TS, föreningen, ägaren av bostaden ovanför, det utförande företaget och kanske fyra olika försäkringsbolag. Det TS kan göra är att pressa på så att ansvar klarläggs så fort som möjligt, annars kan det ta lång tid innan något händer. Föreningen har en viktig roll i denna utredning. Själva byggandet av badrummet tar säkert minst fem veckor, så om det ska klaras inom två månader krävs snabb hantering av ansvaret och sedan projektering och genomförande. Det kan ju hända att företaget frivilligt tar på sig ansvar för ett nytt badrum, men om det inte sker är det troligen så att föreningen och TS i samråd med försäkringsbolag får ta ansvar för sin respektive del och sedan kräva ersättning från företaget som man anser har orsakat skadan. Beträffande de krav som TS framförde i tidigare inlägg är min bedömning.

1. Vem betalar? TS ska givetvis söka ersättning från företaget. Hur det lyckas beror på utredningen. TS och föreningen bör dokumentera det som händer inför en tänkbar rättslig prövning. Om det inte är ett seriöst företag finns det tyvärr en risk att man genom en konkurs inte kommer att betala även om man döms till detta.

2. Ersättningsbostad. Det är ovanligt att detta ses som nödvändigt, men TS kan givetvis ställa det som krav.

3. Avskrivningar tillämpas troligen oberoende av ansvar. Möjligen kan TS hävda att full avskrivning inte ska gälla om företaget varit grovt vårdslöst.

• Gilla
Danielua och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hantverkarna vred på varmvattenslingan (eller cirkulationspumpen) i källaren på vägen hem gissar jag.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Sir Duke skrev:
Finns väl en massa varianter på lösningar. Det finns principer som man kommer använda som ingångsvärden. Sedan blir det en massa dealande. Försäkringsbolagen kommer spela ner det och hålla tillbaka. TS får då ge moteld med en radda argument. Men absolut, du har rätt i att känslor och tyckande inte styr.

En kollega var med om exakt samma sak som TS. Fick evakueringsboende under hela byggtiden. Då är han ändå ensamstående. TS har ju barn. Vete f-n om de ska behöva cykla till gymmet för att ta en dusch. Man måste ju kunna sköta en del hygien hemma.

(Däremot har min kollega behövt bråka mycket om självrisk, byggfirmans servicebil etc etc. Standardhöjning/åldersavdrag har han accepterat. Det är som en oplanerad förtida renovering och det är ju trist. Men världen är ju inte perfekt. Det blir iaf ett sprillans badrum till ett rabatterat pris.)
När jag skrev inlägget hade det ju inte framgått att det fanns barn med i bilden. Sen beror det ju på andra förhållanden också, t.ex. avstånd till alternativ. Det finns BRF som har dusch i källaren också.

Men skadestånd handlar i alla fall inte om vad man är villig att göra. Det är synnerligen osannolikt att något företag/försäkringsbolag kommer att betala ut ersättning för en stor svit på Grand Hotel bara för att man säger att det är det enda ställe man är villig att bo på.

C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hantverkarna vred på varmvattenslingan (eller cirkulationspumpen) i källaren på vägen hem gissar jag.
Får inte riktigt ihop det. Om man inte stänger ventilerna börjar det ju rinna vatten redan när radiatorn demonteras. Möjligen att de tappat ner systemet till den nivån då, men varför om det finns en ventil? Och det låter inte heller logiskt att de skulle lämnat bygget med systemet nertappat under uppvärmningssäsong.

Möjligen att de tappat ner systemet, sedan fyllt på och dragit igång det igen på vägen hem utan att kolla att ventilen var stängd. Men låter också osannolikt.

BirgitS BirgitS skrev:
en stor svit på Grand Hotel bara för att man säger att det är det enda ställe man är villig att bo på.
Det finns ju nyanser. Min kollega bodde på Scandic 😊

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är synnerligen osannolikt att något företag/försäkringsbolag kommer att betala ut ersättning för en stor svit på Grand Hotel bara för att man säger att det är det enda ställe man är villig att bo på.
Ingen har väl påstått något sådant. Ett rätt tramsigt inlägg ärligt talat.

Men om du nu hänger upp dig på mitt ordval "villig" så kan jag skriva att man inte accepterar ett skadestånd som inte täcker den skada som uppstått, istället för villig.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cpalm skrev:
Får inte riktigt ihop det. Om man inte stänger ventilerna börjar det ju rinna vatten redan när radiatorn demonteras. Möjligen att de tappat ner systemet till den nivån då, men varför om det finns en ventil? Och det låter inte heller logiskt att de skulle lämnat bygget med systemet nertappat under uppvärmningssäsong.

Möjligen att de tappat ner systemet, sedan fyllt på och dragit igång det igen på vägen hem utan att kolla att ventilen var stängd. Men låter också osannolikt.
Något har ju gått fel så jag tänker att man stängde av slingan och tappade ned den. Missade att plugga och senare mot kvällen öppnade någon ventilen i källaren, kanske hantverkarna själva eller någon fastighetsförvaltare med antagandet att nu var radiatorn bortplockad och rören pluggade.

Frusen ledning för avstängningen som sedan tinat är en annan möjlighet.

Kommunikation som brister mellan personer är väl den absolut vanligaste orsaken till sånt här elände?

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen har väl påstått något sådant. Ett rätt tramsigt inlägg ärligt talat.

Men om du nu hänger upp dig på mitt ordval "villig" så kan jag skriva att man inte accepterar ett skadestånd som inte täcker den skada som uppstått, istället för villig.
Ska vi prata om inlägg som är tramsiga så tycker jag att ditt inlägg #84 var just det. Men jag försökte besvara det vänligt i inlägg #86.

Skadestånd i detta sammanhang handlar väl just om ersättning för ekonomisk skada, men man kan inte dra till med vilka kostnader som helst. Som Sir Duke skrev, det finns många varianter och det är en förhandling, samt det är inte känslor och tyckanden som styr. Medan ordet villig (bildat av vilja) just handlar om känslor och tyckande.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Missade att plugga och senare mot kvällen öppnade någon ventilen i källaren, kanske hantverkarna själva eller någon fastighetsförvaltare med antagandet att nu var radiatorn bortplockad och rören pluggade.
Kanske det, men verkar som sagt märkligt att lämna för dagen med nertappat system när det är kallt ute. Och varför tappa ner om det ändå inte behövdes?

Men det skulle ju förvisso vara en anledning till att någon frysande granne varit nere i undercentralen och börjat skruva på kranarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Ska vi prata om inlägg som är tramsiga så tycker jag att ditt inlägg #84 var just det.
Jasså. Du skrev "Normalt kan man bo i en bostadsrätt utan badrum i två månader.". Ja man kan antagligen bo betydligt längre tid än så också, men vad har det med saken att göra? Vi diskuterar skadestånd när någon eventuellt har varit vårdslös. Hur länge man "kan" bo i en bostadsrätt utan badrum är naturligtvis helt irrelevant för skadeståndets storlek, vilket jag försökte framföra genom att skriva "Det är mycket man kan men det betyder inte att man är villig att göra det på grund av att någon annan har varit vårdslös.". Jag förstår inte vad som är tramsigt med det.

Att börja prata om en stor svit på Grand Hôtel tycker jag dock är väldigt tramsigt.

BirgitS BirgitS skrev:
Skadestånd i detta sammanhang handlar väl just om ersättning för ekonomisk skada, men man kan inte dra till med vilka kostnader som helst.
Nej naturligtvis inte och ingen har heller påstått något sådant.

BirgitS BirgitS skrev:
det är inte känslor och tyckanden som styr. Medan ordet villig (bildat av vilja) just handlar om känslor och tyckande.
Innebär det att du tycker att man framför en irrelevant känsla om man säger att man inte är villiga att acceptera ett skadestånd som är för lågt och inte ersätter den skada som är orsakad? Du får nog bredda din syn på när ordet villig kan användas.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Att behöva sänka sin levnadsstandard under den nivån som lägenheten man köpt normalt levererar är ju också en ekonomisk skada, man får ju inte nyttan av sin investering. Om man inte anser det bör man ju då även anse att lägenheten inte levererar något av värde, och därmed inte köpa den från första början.

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså. Du skrev "Normalt kan man bo i en bostadsrätt utan badrum i två månader.". Ja man kan antagligen bo betydligt längre tid än så också, men vad har det med saken att göra? Vi diskuterar skadestånd när någon eventuellt har varit vårdslös. Hur länge man "kan" bo i en bostadsrätt utan badrum är naturligtvis helt irrelevant för skadeståndets storlek, vilket jag försökte framföra genom att skriva "Det är mycket man kan men det betyder inte att man är villig att göra det på grund av att någon annan har varit vårdslös.". Jag förstår inte vad som är tramsigt med det.

Att börja prata om en stor svit på Grand Hôtel tycker jag dock är väldigt tramsigt.

Nej naturligtvis inte och ingen har heller påstått något sådant.

Innebär det att du tycker att man framför en irrelevant känsla om man säger att man inte är villiga att acceptera ett skadestånd som är för lågt och inte ersätter den skada som är orsakad? Du får nog bredda din syn på när ordet villig kan användas.
Du har redan skrivit att du med ordet villig menade något helt annat än vad jag och Svenska Akademien menar. Bra så!

BirgitS
A ajn82 skrev:
Att behöva sänka sin levnadsstandard under den nivån som lägenheten man köpt normalt levererar är ju också en ekonomisk skada, man får ju inte nyttan av sin investering. Om man inte anser det bör man ju då även anse att lägenheten inte levererar något av värde, och därmed inte köpa den från första början.
Jag tror inte lagar och praxis gällande skadestånd håller med dig.
Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för
  1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
  2. annan kostnad till följd av skadan,
  3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. (Lag 1975:404).
https://lagen.nu/1972:207#K5P7S1

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du har redan skrivit att du med ordet villig menade något helt annat än vad jag och Svenska Akademien menar. Bra så!
Du kanske borde ha bemödat dig att undersöka vad Svenska Akademien menar?

Tre kolumner med definitioner av ordet "villig" från SAOL och SO, samt tomt resultat i SAOB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror inte lagar och praxis gällande skadestånd håller med dig.

[länk]
Så om bilen är på reparation så har man inte rätt till hyrbil på den vållandes försäkring?

Jag tror sanningen ligger någonstans i mitten, on du bor i ett palats till vardags får du nog acceptera en sänkt levnadsstandard under tiden, men jag tror inte du behöver nöja dig med en oisolerad koja i skogen.

Att inte ha möjlighet att duscha hemma på månader tror jag inte man måste acceptera

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.