Grannen ovanför mig håller på att renovera sitt badrum. Samma dag som hantverkarna satte igång så började det rinna in vatten i mitt badrum längs fönstret. Rann också lite från taket i sovrummet bredvid. Nu har det varit en besiktningsman och mätt fukt. Och mycket riktigt så är det blött mellan kaklet och väggen. Tydligen dags att riva badrummet, och en del av sovrumsväggen.
Föreningen säger att jag ska stå för renoveringen av badrummet. Och eftersom mitt badrum är från början av 2000 så blir det väl ganska mycket åldersavdrag från försäkringsbolaget kan jag tro.
Besiktningsmannen sa att föreningen nog kommer stå för kostnaden att kakla och lägga våtrumsmatta för att återställa badrummet, eftersom det inte var mitt fel. Men såklart inget dyrt kakel och matta, men ändå att dom löser det.
Vad gäller här egentligen? Kommer företagets försäkring in här på något sätt också, dvs dom som orsakat vattenläckan?
Någon med liknande erfarenhet?

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
kjellinge och 9 till
  • Laddar…
Vet du varför det kom vatten?

• Gilla
Monkan74
  • Laddar…
D D_Anders skrev:
Vet du varför det kom vatten?
En av snickarna kom ner och sa att elementet i grannens badrum stod och sprutade vatten på kvällen, alltså när hantverkarna hade gått hem.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Maria T och 9 till
  • Laddar…
Bör väl va föreningen som äger och ansvarar för värmerören. Sen är det väl troligt att problemet uppkom pga grannen eller någon hantverkare gjorde en miss.

• Gilla
kjellinge och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vi kan ju börja med ansvarsuppdelningen. Sen ovanpå detta kommer försäkringsfrågan, d v s vilka försäkringstjänster olika parter har köpt som kan kicka in.

Grundupplägget är att föreningen ansvarar för att avfukta lägenhetsomgivande väggar och bjälklag och eventuellt annat underhåll som krävs där. Det beror på att dessa delar formellt ligger utanför din lägenhet, det är så kallat yttre underhåll och det ansvarar du inte för.

Du ansvarar för inre underhåll av tätskikt, eventuell underliggande lager (typ spackling) som krävs för tätskiktet och ytskikt, som t ex kakel/målning/tapet/matta. Eller målarfärg/tapet i sovrummet om det är skadat.

Om det rör sig om en skada från läckande vatten från en tappvattenledning, t ex att hantverkarna hos grannen bilade igenom en sådan är det föreningen som ansvarar för hela återställningen av din lägenhet. Föreningen återställer då till lägenhetens grundutförande vid upplåtelsen. Var det plastmatta är det detta som gäller, var det kakel så ska föreningen återställa till kakel o s v. EDIT: Eftersom det framkom när jag skrev detta inlägg att det rör sig om värmesystemet så är detta inte aktuellt. Läckande värmesystem är ingen vattenledningsskada i bostadsrättslagens mening.

Till detta kommer att föreningen ska ersätta dig om de måste riva ditt badrum för att genomföra underhåll, t ex att torka ur bjälklag eller lägenhetsomgivande väggar. Ofta försöker föreningens styrelse förhandla bort detta: "Daniel, du har ett gammalt badrum, ska du inte passa på att renovera nu när denna skada ändå inträffade?" Om du svarar ja så sparar det föreningen pengar. Styrelsen kan ju också ge dig ett kontantbidrag så att du bli mer motiverad att svar ja. Jag har gjort detta som kassör i en BRF, sockrat erbjudandet så att intresset för att renovera steg.

Ovanpå detta har vi eventuellt skadeståndsansvar för hantverkarna. Om de har agerat vårdslöst kan de vara skyldiga att betala föreningen (eller dig) ersättning för skadorna. Men jag tror det hör till ovanligheterna att de har varit vårdslösa eller medger det. Så en svår väg för styrelsen och dig att gå.

Ovanpå detta kommer olika försäkringar. Dessa är civilrättsliga så det beror på vad som är avtalat mellan respektive part och försäkringsbolag. Inte sällan gör försäkringsbolagen uppgörelser med varandra om alla parter har försäkringar, man förhandlar mellan bolagen. Men det varierar högst påtagligt hur det löses. Som part i målet får du bevaka ditt intresse så att försäkringsbolagen inte sätter dig som förlorande part för att det är bekvämt för dem.

• Gilla
  • Älska
Alti och 27 till
  • Laddar…
Tusen tack för det utförliga svaret!
Menar du då att det finns hopp för att föreningen återställer badrummet? Det har definitivt med hantverkarnas arbete ovanför att göra, sedan exakt varför elementet stod och sprutade vatten vet jag ju inte. Men att de bilade hela den dagen hörde jag i alla fall.

• Gilla
Seve1979
  • Laddar…
C
D Danielua skrev:
föreningen återställer badrummet?
Rätta mig om jag har fel, men i den mån föreningen står för återställningen av ytskikt i t.ex. badrummet är det återställning till standarden vid den ursprungliga upplåtelsen som gäller. Dvs. om det skett förbättringar efter detta, t.ex. våtrumsmatta -> kakel får man stå för detta själv. Likaså kan man i sådant fall inte förvänta sig möjligheten att blanda sig i materialval, m.m.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Precis, av det skälet blir det vanligen en förhandling mellan föreningen och den som blir drabbad av att föreningen måste riva ut dennes badrum för att torka lägenhetsomgivande väggar och bjälklag.

Det dummaste man kan göra ekonomiskt som bostadsrättshavare är att låta riva själv så att föreningen kan torka ut. Då sitter man ju själv där med hela ansvaret för att återställa det man har rivit. Detta är naturligtvis det bästa för föreningen...

• Gilla
  • Wow
Alti och 3 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Rätta mig om jag har fel, men i den mån föreningen står för återställningen av ytskikt i t.ex. badrummet är det återställning till standarden vid den ursprungliga upplåtelsen som gäller. Dvs. om det skett förbättringar efter detta, t.ex. våtrumsmatta -> kakel får man stå för detta själv. Likaså kan man i sådant fall inte förvänta sig möjligheten att blanda sig i materialval, m.m.
Vad menas med återställning till standard vid den ursprungliga upplåtelsen? När jag köpte lägenheten?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Danielua skrev:
Vad menas med återställning till standard vid den ursprungliga upplåtelsen? När jag köpte lägenheten?
När lägenheten en gång uppläts som bostadsrätt. D v s när första bostadsrättshavaren flyttade in en gång.

• Gilla
Alti och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår det hela inte. Vad har det med föreningen ens att göra? Är det företaget som renoverar grannens badrum som har gjort något fel som orsakad det hela? Det är i alla fall så jag förstår det. Dom bilade och jobbade och sen var olyckan framme.
Då är det ett försäkringsärende och försäkringen av den som ansvarade för felet kommer betala kalaset för återställning till befintligt skick. Så det du har idag och inte något som varit för 20 år sen. Det enda du åker på är åldersavdrag.
Är det inte företagets fel så är det en annan sak.

• Gilla
  • Wow
Vera Novakova och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Skilj på ansvarsuppdelningen och eventuella försäkringsavtal som parterna har.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Jag förstår det hela inte. Vad har det med föreningen ens att göra? Är det företaget som renoverar grannens badrum som har gjort något fel som orsakad det hela? Det är i alla fall så jag förstår det. Dom bilade och jobbade och sen var olyckan framme.
Då är det ett försäkringsärende och försäkringen av den som ansvarade för felet kommer betala kalaset för återställning till befintligt skick. Så det du har idag och inte något som varit för 20 år sen. Det enda du åker på är åldersavdrag.
Är det inte företagets fel så är det en annan sak.
Ok tack.
Men då skulle jag alltså åka på åldersavdrag, och eftersom det är drygt 20 år gammalt så är det avskrivet och jag får stå för kostnaden?

• Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
D Danielua skrev:
Ok tack.
Men då skulle jag alltså åka på åldersavdrag, och eftersom det är drygt 20 år gammalt så är det avskrivet och jag får stå för kostnaden?
Det är nog så att du får kontakta ditt försäkringsbolag. Det är ditt som ersätter och sen hämtar tillbaka det från försäkringen av den som har orsakad det. Åldersavdraget som du betalar beror sen på din försäkring. Jag har alltid en försäkring där åldersavdraget begränsas. Vanligtvis mellan 10.000-15.000. Men har man inte den begränsningen i sin försäkring så är det högre. Oftast dock begränsat någonstans men kan då vara 100.000. Det beror helt enkelt på din försäkringens villkor.

• Gilla
matsols och 2 till
  • Laddar…
D Danielua skrev:
Ok tack.
Det jag skulle vilja uppnå, det är att badrummet återställs till att det är en funktionellt badrum. För det är ju det nu, och det tar emot att betala en enda krona för att göra en totalt oplanerad badrumsrenovering.

• Gilla
AAkermo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.