Jellygoose Jellygoose skrev:
Jag pratar alltså om ett scenario där en skada uppstått som försäkring hade täckt, kan de då hitta en brist i utförandet av badrummet som ej har något med skadans uppkomst att göra, och därmed slippa skadestånd?
Så hör anges villkor som ett exempel

”badrum som har golvavlopp och som har försetts med vattentätt skikt enligt gällande byggnorm eller branschregler vid tidpunkten för uppförandet.”

Det innebär i praktiken att inga skador ersätts från ett badrum som inte uppfyller detta villkor, oberoende av skadeorsak. Flertalet bolag har snarlika villkor, men jag har inte kollat alla.

Tror TS måste bevisa att den är byggd innan krav på uppvik. Borde gå datera bygget via inredning, kakel etc

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K klimt skrev:
Så hör anges villkor som ett exempel

”badrum som har golvavlopp och som har försetts med vattentätt skikt enligt gällande byggnorm eller branschregler vid tidpunkten för uppförandet.”

Det innebär i praktiken att inga skador ersätts från ett badrum som inte uppfyller detta villkor, oberoende av skadeorsak. Flertalet bolag har snarlika villkor, men jag har inte kollat alla.
är det enbart monteringen av tätskiktet eller menar dom att alla former av avsteg från tex säker vatten eller bkr skulle göra badrummet som helhet oförsäkrat? säg att ett rör kommer upp för nära vägg, eller inbyggnadstoalett saknar skvallerrör... finns ju jättemånga badrum i tex äldre byggnader där man gör avsteg från säker vatten eller bkr, det kan väl inte betyda att det är totalt oförsäkrat med ett sådant villkor?

Claes Sörmland
är det enbart monteringen av tätskiktet eller menar dom att alla former av avsteg från tex säker vatten eller bkr skulle göra badrummet som helhet oförsäkrat? säg att ett rör kommer upp för nära vägg, eller inbyggnadstoalett saknar skvallerrör... finns ju jättemånga badrum i tex äldre byggnader där man gör avsteg från säker vatten eller bkr, det kan väl inte betyda att det är totalt oförsäkrat med ett sådant villkor?
Alla avsteg gör att badrummet inte kan försäkras:

Här ARN 2018-05048 som varit uppe förut:

Skärmavbild 2026-07-17 kl. 13.21.26.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.konsumenternas.se/konsu...la--och-bostadsrattsforsakringar/vattenskada/

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Alla avsteg gör att badrummet inte kan försäkras:

Här ARN 2018-05048 som varit uppe förut:

[bild]

[länk]
Brukar försäkringbolag leta efter andra fel i badrummet i syfte att kunna avskriva eller om de bara tittar på skadeorsak eller hur det går till i praktiken...?

Claes Sörmland
Brukar försäkringbolag leta efter andra fel i badrummet i syfte att kunna avskriva eller om de bara tittar på skadeorsak eller hur det går till i praktiken...?
Jag har ingen djupare insikt i hur försäkringsbolag hanterar sina ärenden på aggregerad nivå. Men utfallen verkar ju variera, skribenter här rapporterar återkommande både att de har fått ersättning och inte ersättning för sina gamla badrum. Kan det vara så enkelt att det är slumpen som avgör, vilken besiktningsman som råkar kliva in i ens skadade badrum och gör den där platsbedömningen?

Försäkringsbolagen sitter ju med denna information. Men det lär väl inte ligga i deras intresse att sprida tydlig information om att deras kunder inte är försäkrade mot just den skada de flesta konsumenter vill vara försäkrade mot.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Düsseldorff
Lite förenklat kan man säga följande. Om avsteget har orsakat, varit del av eller förvärrat skadan så blir det ingen ersättning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Lite förenklat kan man säga följande. Om avsteget har orsakat, varit del av eller förvärrat skadan så blir det ingen ersättning.
Har vi avhandlat det är avsteg? Jag har inte följt alla turer. Om badrummet är äldre än regeln om uppvik

Claes Sörmland
Kan du guida oss hur det följer av villkoren? Vi kan t ex ta Trygghansas villkor för bostadsrätter:

https://portal.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/P00296.pdf

S. 23 läckageskador i dessa villkor anger väl något annat än det som du uppger? Eller läser jag illa?

Det var vad jag trodde med men verkar inte vara fallet..

Düsseldorff
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan du guida oss hur det följer av villkoren? Vi kan t ex ta Trygghansas villkor för bostadsrätter:

[länk]

S. 23 läckageskador i dessa villkor anger väl något annat än det som du uppger? Eller läser jag illa?
Det framgår väl ganska tydligt av T-H:s villkor att badrum ska följa branschregler. Eller missförstår jag din fråga?

Nja, så generösa är nog få försäkringsbolag. Det vanliga är att om badrummet inte uppfyller kraven från byggåret så blir det ingen ersättning oberoende av om avsteget orsakat skadan eller ej. Det är ett viktigt skäl till att ombyggnader av badrum oftast dokumenteras noga. Om försäkringsbolaget hittar en avvikelse så finns det i bästa fall en garanti.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har vi avhandlat det är avsteg? Jag har inte följt alla turer. Om badrummet är äldre än regeln om uppvik
Det verkar som att varken TS eller föreningen känner till när badrummet byggts. Försäkringsbolaget har troligen gjort en bedömning av ålder. TS kan ju försöka ta fram info som visar att badrummet är äldre än denna bedömning. Det innebär dock samtidigt en ökad avskrivning som innebär att eventuell ersättning blir låg.

K klimt skrev:
Det verkar som att varken TS eller föreningen känner till när badrummet byggts. Försäkringsbolaget har troligen gjort en bedömning av ålder. TS kan ju försöka ta fram info som visar att badrummet är äldre än denna bedömning. Det innebär dock samtidigt en ökad avskrivning som innebär att eventuell ersättning blir låg.
Gäller det även skador utanför badrummet. Värdet på sakerna utanför borde inte påverkas av ålder av badrummet

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det framgår väl ganska tydligt av T-H:s villkor att badrum ska följa branschregler. Eller missförstår jag din fråga?
Jag kanske missförstod vad du skrev? Jag uppfattade att du menade att badrum som inte följer branschregler ersätts om de blir skadade av annan orsak än avvikelsen från branschregeln. Jag läser THs villkor för försäkringen som att de inte ersätter sådana badrum med avvikelser från branschreglerna som gällde när badrummet uppfördes eller reparerades senast. Jag läser detta genom motsatsvis läsande, att dessa badrum inte faller inom kategorin "Försäkringen ersätter". Kanske gör jag fel där att läsa denna kolumn som en uttömmande lista på vad som ersätts?

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.