5 071 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Vattenskada i BRF från badrum, försäkringsbolag nekar ersättning
Det kan ses som en varningsklocka för de som tänker hyra ut sin lägenhet. Om man har ett äldre och troligen känsligt badrum är det viktigt med uppmärksamhet vid duschning och viktigt att regelbundet kontrollera golvbrunnen. Hyr man ut till någon som kanske är ouppmärksam och opraktisk så är det än mer viktigt.Claes Sörmland skrev:
Kan vara lätt gjort för ouppmärksamma och opraktiska människor i ett badrum som är som i trådens fall stort som en garderob, 2 kvm enligt TS. Duschdraperi för dörren (som du kanske har ryggen mot) och sen krävs mindre än 20 liter vatten per cm vatten på golvet. Det tar inte många minuter före vattnet börjar flöda ut genom badrumsdörren till hallen.
Jag tror bara det handlar om att väldigt många människor inte vet eller bryr sig om hur men rengör en golvbrunn. Jag gissar på en överrepresentation av de som håller sig okunniga bland yngre, kvinnor och studenter/kontorsfolk. D v s just den grupp man så ofta hyr ut till.K klimt skrev:Det kan ses som en varningsklocka för de som tänker hyra ut sin lägenhet. Om man har ett äldre och troligen känsligt badrum är det viktigt med uppmärksamhet vid duschning och viktigt att regelbundet kontrollera golvbrunnen. Hyr man ut till någon som kanske är ouppmärksam och opraktisk så är det än mer viktigt.
Varför skulle kvinnor inte veta hur man hanterar en golvbrunn?🤔Claes Sörmland skrev:
Jag har glasögon och duschdraperi. Inte tänker jag på att öppna draperiet och ta på mig glasögonen då och då för att kolla att det inte står vatten på golvet utanför duschen... Och jag duschar länge! Med schampo, balsam och inpackning tar det sin tid. Man är ju inte naturligt vacker längre. 😅
För att det inte finns samma tryck på kvinnor att vara "praktiska" som det finns för män. Könsroller och kanske en släng av biologisk predisposition på populationsnivå. Den sociala kostnaden för en man som inte kan rengöra en golvbrunn är så mycket högre än för en kvinna.Farstatjej90 skrev:
Det finns troligen inga undersökningar men detta stämmer med min anekdotiska erfarenhet.Claes Sörmland skrev:
Ett annat sidospår är att det nog finns en skillnad mellan hyreslägenhet med kontrakt och andrahand som här. I en hyresbostad finns ofta tydliga krav på skötsel och en stark motpart vid dålig skötsel så att det blir konsekvenser. I brf andrahand är det en vanlig person som är ägare och kostnaden fördelas ut på ägare, granne och bostadsrättsförening, medan hyresgästen troligen inte får några konsekvenser. Det är nu mer öppet för uthyrning, så detta är nog något som kommer att öka.
Medlem
· Västernorrland
· 12 037 inlägg
Fast det skulle ju vara intressant att veta hur det gick till? Började någon att duscha och somnade i duschen? Blir det stopp i golvbrunnen och duschen är på så stiger ju vattnet även över ett uppvik vid en tröskel. Det fyller på även om tröskeln är en decimeter eller en meter också.........Så var befann sig den som duschade?
Du har lite dålig fantasi ifall du inte kan tänka dig några olika sätt det kan ske.E etompau skrev:
Själv tar det en stund innan vattnet blir varmt. Så jag brukar slå på duschen och låta den gå ett tag då jag normalt inte gillar att duscha i kallvatten (Undantaget är väl nu i denna värmebölja). Så skulle jag bli störd av något medan jag väntar (telefon, dörrklocka m.m.) så skulle det säkert kunna komma i ett läge där duschen går ensam utan övervakning.
Biologisk predisposition till att rensa golvbrunn... Jösses. När man trodde man hört allt.Claes Sörmland skrev:
Nu tror jag du spelar lite dum för att kunna köra lite härskartekniker och vara otrevlig. För det jag menar är ju uppenbart att gruppen män (pojkar) har ett lite större intresse för prylar/pryttlar/tekniska saker än gruppen kvinnor (flickor). Det ger med all sannolikhet ett bidrag till den könskodade kultur som vi bygger som mänskliga kollektiv. T ex att män förväntas vara "praktiska" och kunna saker som byta bildäck eller rensa avloppsbrunnar. Även om en viss mansindivid inte alls har den fallenheten biologiskt eller familjebakgrunden där man har fått rensa golvbrunnar under sin uppväxt.Farstatjej90 skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 849 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 849 inlägg
Ett annat sätt att fantisera är att säga att det är att städa att rensa golvbrunn och det är kvinnor "biologiskt predisponerade" att göra. Du är jätteduktig på mycket Claes men detta är inte din bästa stund när du generaliserar om kvinnor..Claes Sörmland skrev:
Nu tror jag du spelar lite dum för att kunna köra lite härskartekniker och vara otrevlig. För det jag menar är ju uppenbart att gruppen män (pojkar) har ett lite större intresse för prylar/pryttlar/tekniska saker än gruppen kvinnor (flickor). Det ger med all sannolikhet ett bidrag till den könskodade kultur som vi bygger som mänskliga kollektiv. T ex att män förväntas vara "praktiska" och kunna saker som byta bildäck eller rensa avloppsbrunnar. Även om en viss mansindivid inte alls har den fallenheten biologiskt eller familjebakgrunden där man har fått rensa golvbrunnar under sin uppväxt.
Varför tror du det?Farstatjej90 skrev:
Varför generaliserar du om kvinnor, att de är biologiskt predisponerade att städa? Inte din bästa stund.Farstatjej90 skrev: