P polaris78 skrev:
ja antingen är det nåt fel i borrhålet som gör att vattnet flödar dåligt eller luft kvar eller nåt annat tok. Flera har varit ute dom tankarna redan som sagt i tråden.. Att många tror det betyder dock inte att dom nödvändigtvis har rätt.. så att upprepa den tesen igen lär inte tillföra så mycket egentligen. ibland behövs en annan tanke vid felsökning och säkerställa att det inte är problemet..

eller så blir hålet för kallt för värmepumpen drar ut mer effekt än vad det finns tillgängligt och en sån orsak kan vara att man försöker få ut varmare vatten än vad värmepumpen orkar med.. inte sällan får man en felkod på nåt som sen är ett följdproblem på det verkliga problemet..

Ibland har man ett homogent rakt berghål som ser ut som ett 180 meter långt rör. knappt en spricka eller nåt utan det vatten som står i hålet står still. då kan hålet vara på för låg "effekt" nästa hål kan efter 50 meter ha träffat nån gammal spricka eller gruvgång och 70 meter borrhål kan ha effekt att räcka till en halv stads värmepumpar då vattnet i berget har stor volym eller rör sig likt en flod

Har man kört eldning av pellets innan så är chansen stor att systemet då skickade ut 70-80 gradigt vatten och element osv är dimensionerade för den framledningstemperaturen och sen kör man plötsligt bergvärme men det funkar mindre bra för värmesystemet i övrigt är dimensionerat enligt andra krav..

Och även om grejerna på pappret ger ett liknande antal kw effekt så kan det bli fel ändå pga att bergvärmen helst vill ha framledningstemperatur inte så mycket över 45 grader även om den KAN med elpatroner tvinga upp värmen mycket högre så kostar det massor med el och beroende på storlek på elpatroner så kan det i många fall helt enkelt saknas värmeeffekt..

En del rörmokare som säljer bergvärmeanläggningar är kunniga och bygger om felkonstruerade system direkt vid inkopplingen och andra blundar helt för problemet och verkar vägra förstå skillnaderna..
Med min gamla vp fick hålet vila men min nya vp stannar aldrig, förutom på sommaren. Den varierar bara varvtalet.

P Polgara71 skrev:
Du installerade den i höstas, då ringer du installatörerna som får skicka en tekniker. Han kan gå igenom allt o förklara. Forumet ger dig mycket mindre.
Det är ju självklart det första jag gjorde. De har varit här flera gånger, nu ska vi prova pumpa ur luft med en kraftfullare pump.

P
E Emanuel01 skrev:
Med min gamla vp fick hålet vila men min nya vp stannar aldrig, förutom på sommaren. Den varierar bara varvtalet.
dom flesta bergvärmepumpar har varvtalsstyrning sen ca 20 år tillbaka..

Men effektuttaget varierar ändå när värmepumpen inte går på 100% precis hela tiden.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
danielsCHM danielsCHM skrev:
Det är ju självklart det första jag gjorde. De har varit här flera gånger, nu ska vi prova pumpa ur luft med en kraftfullare pump.
Och inkoppling av pumpen ska göras med att skifta mellan tur och retur, då behövs ingen större pump. Luft kan ställa sig på vägen ner i returen och där bilda ett halvt flöde. Vändes då riktningen, så under tiden ( vänta 1/2 timma ) så kommer luften att stiga upp till hålets överkant, även microbubblorna flyter upp. Och ev luft åker ut bakvägen. Microbubblor bruka följa med runt till botten av hålet och komma upp, Ska då vara ett större kärl som flödet går i upptill och tillbaka från botten av dito. Du vet säkert att det ska var klart i kärlet och inte se ut som lättkokande vatten med små bubblor som syns.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
dom flesta bergvärmepumpar har varvtalsstyrning sen ca 20 år tillbaka..

Men effektuttaget varierar ändå när värmepumpen inte går på 100% precis hela tiden.
Nej, många kunder har valt bort varvtalsstyrd kompressor. Är snarare de senaste typ 5åren som många valt det(bergvärme), jobbar själv i branschen sedan 13år tillbaka :/

• Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Jag är inte ett fan av inverterstyrda maskiner, håller mina onoff varmt om hjärtat, de drar lite mer ström vid start, och startar och stannar, men de har oftast mindre problem än dessa varvtalsstyrda komp

• Gilla
Emanuel01 och 1 till
  • Laddar…
Vi satte en 50 liters pump på att lufta igenom i flera timmar.
Det blir ganska högt tryck 200 meter ner, jag skulle råda dig att backköra pumpen för att se om det går trycka ur luft. Jag hade liknande problem för något år sedan när tidigare ägare inte fyllt på klyvätska o pumpen tryckte i luft.

S
J jonaserik skrev:
Nu är det inte helt riktigt det med att hålet ska ge 13 kW. En VP på 13 Kw tar 2/3 delar av värmen från hålet och den sista 1/3 delen är värmen som kompressorn i sig själv alstrar. Det bir ett uttag på ca 8,5 kW från = 200 meter - kanske 10 = 190 meter aktivt, som ger ca 47 watt per meter. Lite högt om kylan slår till och stannar ett tag. Och vid normal drift, ca 35 watt meter är nog man ska räkna med. Och att inte kompressorn snurrar max fart. Då kan det bli bra kallt i hålet, med risk för frysning på dom första 10 meter, med vatten.
Nja. Det är inte riktigt korrekt om du betänker att TS har en relativt ny värmepump.
Kollar du på specarna på en ny värmepump nu så har dom oftast ett specat säsongs-COP på 5,5 eller högre. I praktiken får man ut ett COP på kanske 4,5-5 om man kan hålla ned framledningstemperaturen.
Men du kan räkna med minst 4 i COP. Och specarna för avlämnat värmeeffekt är baserade på högre COp så du kan räkna med att en VP på 13 kW kommer att försöka plocka ca 10 kW ur hålet så siffrorna blir i praktriken ännu sämre.

• Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
S
E Emanuel01 skrev:
Har du vattenflöde blir det en jävla skillnad. Grannarna vid mig har ju också bergvärme(kanske 20-30m imellan) och 100m borrhål ska ju inte klara av 11kw bergvärmepump. När jag flytta in satt det en bv på 9kw. Bytte till min på 1,5-11kw för jag fick så bra pris. Och som sagt har jag ställt den på tyst läge som ska strypa effekten lite då jag var orolig för mitt grunda borrhål. Hade en kall vecka här nyss(-20) och då låg jag på 0 in och -2 ut. Sen efter en dag med + låg jag på 1 in och -1 ut.
Min tomt ligger högre än grannarna mitt imot med.
Det motsäger det som påstås av källor som SGU och liknande som ska ha koll på detta.
Typiskt sett så pratar vi om att grundvattnet rör sig med några millimeter till några centimeter per dygn i berggrund.
Det är av den anledningen som grunvattennivån inte återställs direkt efter någon veckas regn när det varit tort en längre period.
Höga grundvattenflöden kan påverka möjligt effektuttag eller hålets återladdning positivt men det är mycket ovanligt att så är fallet i någon avsevärd omfattning.

I normalfallet när man pratar om högt vattenflöde i borrhål så pratar man om hur snabbt hålet återfylls. När du installerat kollektorslangen så tar du inte ut något vatten ur hålet och då är det de horisontella vattenrörelserna som är max någon cm per dygn vi pratar om.
Den absoluta majoriteten av energiöverföringen sker genom att berget leder värme till borrhålet som återladdar den värme du tar ut.

Om det du säger vore sant så skulle jag inte ha de temperaturer som jag har i mitt borrhål.
Mitt hål är ett, enligt borrarens uppgift, relativt torrt hål. Det tog några dagar för det att fyllas med vatten efter borrning. Jag skulle med andra ord inte kunna använda mitt borrhål för att ta ut vatten.
Men jag har likväl temp upp ur borrhålet som aldrig går under 6 grader på vintern och som hamnar på 7-8 grader under sommaren när jag inte belastar hålet annat än för varmvatten.

Om du hade rätt så skulle jag få avsevärt lägre temperaturer i mitt hål trots mitt relativt moderata effektuttag.

Att du har en kraftfull värmepump betyder inte att du tar ut hög effekt. Det kan mycket väl vara så att din pump bara går på deleffekt. Speciellt som du har den inställd på tyst läge vilket reducerar kompressorhastigheten.
Det som är intressant är vilket effektuttag du har ur hålet.
Jag ligger normalt sett under vintermånaderna när det är någon minusgrad på drygt 30% effekt från min BVP som skall ha en toppeffekt på 12-13 kW. Dvs jag plockar normalt sett ca 4 kW ur hålet. Vid köldknäppar när det blir -20 så går den upp på högre effekt men jag tror inte jag sett den gå över ca 70% effekt på kompressorn. Och då har jag 175+61 kvm hus samt ett oerhört dåligt isolerat förråd på 35 kvm som jag värmer.

För att grundvattenflödet ska ha en mrkbar effekt på bergvärmen så krävs att det är poröst berg med mycket sprickbildning för att kunna tillåta så höga grundvattenflöden att det får effekt men då får man helt andra problem med inrasande berg i hålet vid borrning och installation av kollektor.

Vad ligger du typiskt sett på för effektuttag ur hålet för din uppvärmning. Troligen ligger du inte speciellt högt.

Hu har ändå betydligt lägre temp i ditt borrhål med "stort flöde" än jag har i mitt "torra hål" med nästintill obefintligt vattenflöde.

• Gilla
Karrock och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.

Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.

För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.

När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.

I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.

Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Min första tanke går till borrhålet. Är det 200 m som du skrivit?
Är det slang ända ner till hålets botten, och är nästan hela hålet vattenfyllt?
Om brinneflödet är 49 l/min och dT 6 - 2 = 4 C så är värmeupptaget 13,6 kW. Därtill kommer värme som kylkompressorn drar. Du har således tillgång till minst 15 kW. Kan behovet vara större?
Har du gjort någon värmebehovsberäkning? Mitt hus nästan lika stort byggt 2003 klarar sig med 7 kW vid bohuskusten.

• Gilla
danielsCHM
  • Laddar…
Håller med om att det är dags att försöka komma underfund med vad behovet faktiskt är. Det mesta här (och i systertråden på värmepumpsforum som inte spretar lika mycket) pekar ju på att borran inte räcker till och att pumpen presterar som den ska. Vet man behovet kan man mycket bättre planera för åtgärder.

Jag skulle rekommendera att om möjligt läsa av aktuella värden på värmebärarsidan. Om S1156 har motsvarande möjligheter som S1256 så kan man läsa temperaturen in och ut med en decimal och även flödet. Därmed kan man enkelt räkna ut den momentant avgivna effekten. Det finns även räknare för avgiven energi uppdelad på olika delar (varvid man slipper räkna själv).

Det krävs lite teknisk allmänintresse för att göra detta, men man måste inte vara automationsnörd för att klara det (som HA-tråden på BH). Lite konfiguration i pumpen (aktivera modbus) och så ett enkelt gratis läsverktyg för en Windows laptop. Utan allmänintresse kanske man kan hitta någon kamrat med detta?

S1256 lär numera levereras med flödesmätaren monterad, men jag vet inte om detta gäller S1156. Detta får man kolla upp.

Huruvida detta även går att göra enklare via Nibe Uplink kan jag inte svara på eftersom jag aldrig har testat det. Det kan säkert någon annan svara på.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Håller med om att det är dags att försöka komma underfund med vad behovet faktiskt är. Det mesta här (och i systertråden på värmepumpsforum som inte spretar lika mycket) pekar ju på att borran inte räcker till och att pumpen presterar som den ska. Vet man behovet kan man mycket bättre planera för åtgärder.

Jag skulle rekommendera att om möjligt läsa av aktuella värden på värmebärarsidan. Om S1156 har motsvarande möjligheter som S1256 så kan man läsa temperaturen in och ut med en decimal och även flödet. Därmed kan man enkelt räkna ut den momentant avgivna effekten. Det finns även räknare för avgiven energi uppdelad på olika delar (varvid man slipper räkna själv).

Det krävs lite teknisk allmänintresse för att göra detta, men man måste inte vara automationsnörd för att klara det (som HA-tråden på BH). Lite konfiguration i pumpen (aktivera modbus) och så ett enkelt gratis läsverktyg för en Windows laptop. Utan allmänintresse kanske man kan hitta någon kamrat med detta?

S1256 lär numera levereras med flödesmätaren monterad, men jag vet inte om detta gäller S1156. Detta får man kolla upp.

Huruvida detta även går att göra enklare via Nibe Uplink kan jag inte svara på eftersom jag aldrig har testat det. Det kan säkert någon annan svara på.

• Appskärm visar värmeinställningar inkl. pumpkapacitet, köldbärartemperaturer och rumstemperatur. Andra parametrar som flödesgivare och framledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
Perfekt! Bara att räkna. Samma formel som ovan och bättre eftersom det bara är vatten här.

För att bestämma uppvärmningsbehovet exklusive varmvatten bör det vara minst en timme efter varmvattenvärmning (helst två timmar). Det skapas ett underskott som måste arbetas av.

Likaså kalibrerar sig VP två gånger per dygn med liknande underskott som följd. Detta kan ju vara svårare att upptäcka. Men läser man varannan timme under ett dygn så får man nog rätt bra precision ändå.

Redigerat:
surris
Ca 10,8 kW avgiven värme

• Gilla
Pen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.