danielsCHM danielsCHM skrev:
Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.

Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.

För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.

När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.

I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.

Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Förr torrt hål ? Jag har 165 m men mycket vatten som strömmar i hålet och hålet laddas snabbt vid mildare väderdagar. De skulle borra 180 m, men fick nöja sej med 165 m pga mkt vatten.

B bertalm skrev:
Förr torrt hål ? Jag har 165 m men mycket vatten som strömmar i hålet och hålet laddas snabbt vid mildare väderdagar. De skulle borra 180 m, men fick nöja sej med 165 m pga mkt vatten.
Hur vet du att vatten strömmar i hålet? Det är väldigt ovanligt.

• Gilla
Karrock
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Jag är inte ett fan av inverterstyrda maskiner, håller mina onoff varmt om hjärtat, de drar lite mer ström vid start, och startar och stannar, men de har oftast mindre problem än dessa varvtalsstyrda komp
Håller med, finns kanske inte riktigt någon säker facit/statistik på är hur länge själva inverterdelen funkar än ?

Har ju varit en del barnsjukdomar, men hur länge kommer de hålla i långa loppet ?

Byta inverter efter typ 11 år kanske totalt kostar mer än vad en fungerande on/off skulle kostat i inköp + drift under samma period. Kollade lite hos JS-Energi c 20,000kr för ny inverter till en 16kW S1256.

Ju mer elektronikprylar man blandar in i en lösning desto större risk för framtida fel.

Min nuvarande IVT on/off är inne på sitt 17e år och kommer ersättas med en on/off den dagen den pajar.

useless useless skrev:
Vi bor i kuperat område. Mycket sprickbildning i berget. Mycket vatten hindrade djupare borrning. Hålet laddas på några dagar på vintern. Finns en länk med berggrundskarta. Återkommer om jag hittar.

useless useless skrev:
Kolla www.sgu.se

• Haha
fusion
  • Laddar…
F fusion skrev:
Håller med, finns kanske inte riktigt någon säker facit/statistik på är hur länge själva inverterdelen funkar än ?

Har ju varit en del barnsjukdomar, men hur länge kommer de hålla i långa loppet ?

Byta inverter efter typ 11 år kanske totalt kostar mer än vad en fungerande on/off skulle kostat i inköp + drift under samma period. Kollade lite hos JS-Energi c 20,000kr för ny inverter till en 16kW S1256.

Ju mer elektronikprylar man blandar in i en lösning desto större risk för framtida fel.

Min nuvarande IVT on/off är inne på sitt 17e år och kommer ersättas med en on/off den dagen den pajar.
Jepp, det är nog så att snikenheten har krypit under skinnet på tillverkarna. Så billgt som möjligt ska det vara. Samt att dom är för klena, tål nästan inget över vad kompressorn drar.
Inverters brukar styras av 0 - 10 V eller 10 - 20 mA och det finns andra fabrikat att köpa billigare.
Klart att det blir lite ombyggnad i VP kanske för att få till det.
Lika med mjukstarter som Nibe och andra har, Carlo Gavazzi som sattes in i VP och bara läsa på forumet,
hur många som säger upp sig och knäcker kompressorn. För klena helt enklet, men även det ska vara billigt.
Men ser men prismässigt, så blir det både frekvensare och mjukstart kanske billigare än vad JS
ska ha bara för en frekvensare.
Har en ON/OFF som jag satte in en mjukis på för ca 20 år sedan och fungerar perfekt än idag.

• Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
B bertalm skrev:
Kolla www.sgu.se
Vad ska jag kolla på där?

• Gilla
fusion
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp, det är nog så att snikenheten har krypit under skinnet på tillverkarna. Så billgt som möjligt ska det vara. Samt att dom är för klena, tål nästan inget över vad kompressorn drar.
Inverters brukar styras av 0 - 10 V eller 10 - 20 mA och det finns andra fabrikat att köpa billigare.
Klart att det blir lite ombyggnad i VP kanske för att få till det.
Lika med mjukstarter som Nibe och andra har, Carlo Gavazzi som sattes in i VP och bara läsa på forumet,
hur många som säger upp sig och knäcker kompressorn. För klena helt enklet, men även det ska vara billigt.
Men ser men prismässigt, så blir det både frekvensare och mjukstart kanske billigare än vad JS
ska ha bara för en frekvensare.
Har en ON/OFF som jag satte in en mjukis på för ca 20 år sedan och fungerar perfekt än idag.
På tal om mjukstart, har aldrig haft det i min IVT, är det för sent att köpa en och be elektriker montera ?

Den kan ju isf även användas i nästa värmepump när nu det bytet behöver ske. Den har väl gjort lite över 60,000 starter och gått lite över 30,000 timmar. Har volymtank och har loggat som mest 19 starter per dygn.

Kanske man även behöver byta kontaktorn för kompressorn ? (Har talat med han som monterade IVTn ang kontaktor och han sa att Mitsubishis Scroll har så låga startströmmar att den inte tar stryk.)

useless useless skrev:
Vad ska jag kolla på där?
Det var länge sen jag tittade. Du får leta lite själv.

B bertalm skrev:
Jag hotar inte ditt borrhål.

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
B bertalm skrev:
Det är väl datan på din brunn som kan vara av intresse, den skall finnas hos SGU om allt är korrekt gjort.

F fusion skrev:
På tal om mjukstart, har aldrig haft det i min IVT, är det för sent att köpa en och be elektriker montera ?

Den kan ju isf även användas i nästa värmepump när nu det bytet behöver ske. Den har väl gjort lite över 60,000 starter och gått lite över 30,000 timmar. Har volymtank och har loggat som mest 19 starter per dygn.

Kanske man även behöver byta kontaktorn för kompressorn ? (Har talat med han som monterade IVTn ang kontaktor och han sa att Mitsubishis Scroll har så låga startströmmar att den inte tar stryk.)
Jepp , det är nog inte fel att ha en mjukstart, vet inte riktigt om det går att ha dessa i serie, med mjukis före eller effer en frekvensare. ( finns säkert dom som vet bättre på forumet ) Har man en vanlig ON/OFF är det så att kompressorns delar, mår bra mycket bättre. Inga direkta slag i den blir det. Numera så kan det vara lite svårt att få tag i en VP utan frekvensare, alla tillverkare framhåller att det är så bra. I vissa fall med direktvärme från kompressorn, utan en tank mellan är det kanske bra. Men på en ON/OFF bör/ska det vara en mjukis, så håller kompressorn längre. Sen det med att skifta över till en ny VP, går utmärkt, men tänk då på att ta en mjukis som är ett par snäpp kraftigare, om den nya VP:en har kraftigare kompressor. Gör inget att mjukisen klara större strömmar, utan bara till fördel.

J jonaserik skrev:
Jepp , det är nog inte fel att ha en mjukstart, vet inte riktigt om det går att ha dessa i serie, med mjukis före eller effer en frekvensare. ( finns säkert dom som vet bättre på forumet ) Har man en vanlig ON/OFF är det så att kompressorns delar, mår bra mycket bättre. Inga direkta slag i den blir det. Numera så kan det vara lite svårt att få tag i en VP utan frekvensare, alla tillverkare framhåller att det är så bra. I vissa fall med direktvärme från kompressorn, utan en tank mellan är det kanske bra. Men på en ON/OFF bör/ska det vara en mjukis, så håller kompressorn längre. Sen det med att skifta över till en ny VP, går utmärkt, men tänk då på att ta en mjukis som är ett par snäpp kraftigare, om den nya VP:en har kraftigare kompressor. Gör inget att mjukisen klara större strömmar, utan bara till fördel.
Vad är detta för gallimatias?

• Haha
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
en mjukstart gör en jobbet som en frekvensare (nästan)

on/off är nått helt annat

G Gillar att bygga skrev:
Vad är detta för gallimatias?
Otroligt att ge en sådan kommentar, ska du svara, så kom med fakta om mjukstart och motorer. Om du inte har kunskap så svara inte.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.