2 432 läst ·
46 svar
2k läst
46 svar
Lönsamhetskalkyl pellets vs bergvärme
Sida 1 av 4
12 pallar låter mycket. Jag har också pellets och värmer ca 180 kvm och gör av på 5 pallar som räcker runt 15 månader.danielsCHM skrev:
Jag funderade också på vp, en luftvatten, men det är skrinlagt, jag får aldrig ekonomi i det med nuvarande elpriser. Jag kör pellets för 80 öre/kwh.
Nog borde du kunna få ekonomi i det.G Guzzen1 skrev:
Om du betalar 80 öre/kWh för pellets (förutsätter väl då 100% verkningsgrad) så innebär det att breakeven för driftskostnaden blir vid ett elpris på ca 3,20/kWh med en värmepump med COP på 4 (relativt dåligt för en modern värmepump)
Jag har haft ett snittpris på el på drygt 1,50 sedan april 2024 boende i SE3.
Det betyder att driftskostnaden för pellets blir 20 000 kWh gånger 80 öre vilket blir 16 000 för pellets om året.
Det skulle istället bli 5000 kWh el som då kostar 5000 * 1,5 vilket blir 7500 kr.
Det blir en årlig besparing på nästan 9000 kr.
Om du då köper en VVP som kostar 100 000 så innebär det en återbetalningstid på 11-12 år varefter det är en besparing.
Men det innebär ju samtidigt att du inte behöver byta någon pelletspanna så den kostnaden försvinner ju.
Men. Det är ju inte säkert att du tycker att 11-12 år är tillräckligt kort återbetalningstid såklart. Alla har ju sina prioriteringar.
Extremt låg förbrukning! Använder du mycket hushållsel och/eller har du riktigt välisolerat?G Guzzen1 skrev:
När jag eldade pellets året runt med 2 pers i 1,5 plan 130 m2 + 70 m2 källare i 60-talshus i sydvästra Skåne gick det åt drygt 6 pall / år + drygt 3000-3500 kWh el. Med luftvatten ersattes pelletsen av drygt 5kWh el extra per år.
Jag gjorde av med 1600 kwh 2025. Jag har paneler och pool, men den värms med solfångare.D D_Anders skrev:Extremt låg förbrukning! Använder du mycket hushållsel och/eller har du riktigt välisolerat?
När jag eldade pellets året runt med 2 pers i 1,5 plan 130 m2 + 70 m2 källare i 60-talshus i sydvästra Skåne gick det åt drygt 6 pall / år + drygt 3000-3500 kWh el. Med luftvatten ersattes pelletsen av drygt 5kWh el extra per år.
Kåken är från 1963, treglasfönster, men inget annat, spånisolering på vinden och originalisoleting i väggarna. Jag har trimmat in värmesystemet för att vara så effektivt som möjligt och pelletsbrännaren är intälld så snålt det går, ca 14 kwh effekt.
Pellets är billigare hela tiden åtminstone för mig.L lat skrev:
Mina nätkostnader är nästan 3 sek/kwh och elpriset på det. Med ett kwhpris på pellets på 80 öre kan jag köra drygt 4 kwh vilket i princip är i paritet med en vp med cop 4. Det tar lång tid att tjäna in 55 tkr.
Med en vp ökar dessutom min elförbrukning.
Min granne har bergvärme och eldar inte han som en dåre kommer han inte under 8000 kwh/år, mindre hus från 1955.
Kåken behöver ca 15 kwh och en vp kanske skulle kunna halvera det, men till högre kostnad.
Redigerat:
Vad ingår i dina 3kr/kWh?G Guzzen1 skrev:Pellets är billigare hela tiden åtminstone för mig.
Mina nätkostnader är nästan 3 sek/kwh och elpriset på det. Det tar lång tid att tjäna in 55 tkr.
Min granne har bergvärme och eldar inte han som en dåre kommer han inte under 8000 kwh/år, mindre hus från 1955.
Jag har för mig att mina rörliga kostnader från EON är ca 85-90öre. Den fasta månadsavgiften ligger utanför detta. Då den pengen betalar jag oavsett om jag värme upp huset med värmepump eller ved.
S Spopas skrev:
Det var en väldigt hög nätavgift. Senaste elnätsfakturan/förbrukning blir för mig ca. 1,2 sek/kwh. båda fakturorna ca. 2,10/kwh. Då är det svårt att räkna hem pellets Men det kan ju (uppenbarligen) skilja mellan nätägare.G Guzzen1 skrev:Pellets är billigare hela tiden åtminstone för mig.
Mina nätkostnader är nästan 3 sek/kwh och elpriset på det. Med ett kwhpris på pellets på 80 öre kan jag köra drygt 4 kwh vilket i princip är i paritet med en vp med cop 4. Det tar lång tid att tjäna in 55 tkr.
Kåken behöver ca 15 kwh och en vp kanske skulle kunna halvera det, men till högre kostnad.
Edit: nu är vi visst offtopic..
Hela nätkostnaden. Jag anser att även abonnemanget ska räknas in, det är en kostnad för att få el till kåken. Du kan slippa den genom att gå off grid.S Spopas skrev:
Jag anser att folk inte räknar rätt när den fasta kostnaden inte räknas med.
Räkna ihop dina månadskostnader till E.ON och dela det med årsförbrukningen, så får du totalkostnaden för nätet per kwh. Om man vill frisera siffrorna så kan man ta bort skatterna men dom är ochså en kostnad för elen, momsen dessutom 2ggr, för elen och för nätkostnaden.
Som sagt jag räknar på totalkostnad, andra får räkna på annat vis.
Räknade just att min elkostnad inkl allt ligger på 245öre/kWh i SE3
Klart att ligger man i SE4 och har 25A säkring (eller mer) blir summan inkl allt säkerligen kring 350öre/kWh eller ännu högre.
Kollar jag bara på nätkostnaden (avgift för 20A+överföring+skatt och sen moms på hela skiten) 164öre/kWh.
@Guzzen1 Hur kommer du upp till nästan 3kr /kWh? Det är ju nästan dubbelt mot mig! 😮
Klart att ligger man i SE4 och har 25A säkring (eller mer) blir summan inkl allt säkerligen kring 350öre/kWh eller ännu högre.
Kollar jag bara på nätkostnaden (avgift för 20A+överföring+skatt och sen moms på hela skiten) 164öre/kWh.
@Guzzen1 Hur kommer du upp till nästan 3kr /kWh? Det är ju nästan dubbelt mot mig! 😮
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 808 inlägg
Jag tycker det är tokigt att räkna så, jag lär inte koppla bort mig från elnätet bara för att jag byter ut en värmepump mot en pelletspanna.
Däremot hade jag räknat in kostnaden för eventuellt dyrare nätabonnemang.
Däremot hade jag räknat in kostnaden för eventuellt dyrare nätabonnemang.
Fast då räknar du fel.G Guzzen1 skrev:
Det som skulle jämföras var pellets vs. Värmepump.
Inte värmepump vs. köra off grid.
Ska man jämföra olika uppvärningssystem så använder man endast den rörliga kostnaden (alla rörliga kostnader) om man inte planerar att säga upp elabonemanget, vilket väldigt få tänker göra.
K Kallens skrev:
Din fasta kostnad ligger kvar oavsett om du förbrukar 100kWh i månaden eller 10000. Blir enorm skillnad om du räknar med den i din rörlig kostnad då.G Guzzen1 skrev:Hela nätkostnaden. Jag anser att även abonnemanget ska räknas in, det är en kostnad för att få el till kåken. Du kan slippa den genom att gå off grid.
Räkna ihop dina månadskostnader till E.ON och dela det med årsförbrukningen, så får du totalkostnaden för nätet per kwh. Om man vill frisera siffrorna så kan man ta bort skatterna men dom är ochså en kostnad för elen, momsen dessutom 2ggr, för elen och för nätkostnaden.
Min senaste faktura från Eon är
elöverföring - 24,56 öre
Energiskatt - 43,9 öre
Moms på det på 25%
Totalt 85,575 öre/kWh + månadsavgiften på 591,25
Hade jag förbrukat enbart 100 kWh den månaden så hade jag hamnat på 6,76kr/kwh (absolut, det är den kostnaden jag hade, men varje ny kWh kostar inte 6,76kr efter detta, den kostar bara 85,57 öre)
Hade jag legat på en förbrukning på 5000kWh hade snittet landat på 0,974 kr.
Du kan inte räkna in den fasta kostnaden för abonnemanget i rörlig kostnad.G Guzzen1 skrev:Hela nätkostnaden. Jag anser att även abonnemanget ska räknas in, det är en kostnad för att få el till kåken. Du kan slippa den genom att gå off grid.
Abonnemanget blir ju inte dyrare för att du använder mer eller mindre el.
Det är en kostnad som du har i alla fall.
Ska du räkna på det och få korrekta siffror så måste du ju räkna på det som skiljer sig. Och det blir ju förbrukningen med eller utan värmepump.
Den fasta kostanden är samma oavsett om du har värmepump eller inte. Förutsatt att du har ett elabonnemang då förståss. Men det har dom flesta.
Räknar man som du in även den fasta avgiften så måste du ju då sprida ut den fasta avgiften över den ökade förbrukningen om du installerar värmepump och då ser det plötsligt ut som att du får biligare el fö ratt du förbrukar mer men det är ju inte sant.
Nu vet jag inte vilket elområde du bor i men för min del i Elområde SE3 så har mitt medelpris för elen inklusiva överföringsavgifter och energiskatt (dvs allt utom den fasta kostnaden som jag inte kommer undan) varit på strax över 1,50 kr/kWh räknat från April 2024 fram till idag.
Det är den kostnaden per kWh som du måste räkna med för att få ett korrekt värde på vad du kan tänkas spara.
alternativt får du räkna på totalkostnaden du har idag för el och pellets och jämföra med totalkostnaden du får för el om du ersätter pelletspannan med en värmepump.
Och då kan du inte bara dela med 2. En modern värmepump har ett COP på över 4 så du får dela energiåtgången med 4. Minst. Dvs ett hus som kräver 16 kW värme från pellets kommer att kräva max 4 kWh el för att driva värmepumpen.
Jag ligger själv med ett genomsnittligt COP på ca 4,5 för både värme och varmvatten.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 317 inlägg
Ska man göra det helt korrekt är det bäst att göra en totalkostnad för samtliga poster i 2 olika driftsfall. Gärna separera hushållsel från drift av värmesystemet på separata rader. Därefter kan man matematiskt stryka allt som är konstant i båda fallen för att förekla översikten och lägga in kostnaderna en graf så man ser hur investeringskostnad och driftskostnad ser ut över tid.G Guzzen1 skrev:Hela nätkostnaden. Jag anser att även abonnemanget ska räknas in, det är en kostnad för att få el till kåken. Du kan slippa den genom att gå off grid.
Det trixiga är egentligen hur man ställer sig till rörliga priser, både priset för ved, pellets, olja och el varierar över tid så man kanske bör räkna på olika abonnemangstyper för elpris. Kvartspris eller fast pris på elen. Nätdelen och skatten är ju trots allt ganska konstant per kWh.
Jag har för december:
Överföringsavgift: 6,25 öre/kWh
Energiskatt: 54,88 öre/kWh
Snitt spotpris SE3: 65,34 öre/kWh
Rörlig kostnad: 5,27 öre/kWh
Påslag spotpris: 2,5 öre/kWh
Elcertifikat: 1,75 öre/kWh
Totalt rörligt: 175,99 öre/kWh
Månadsavgift elnät 365:-/mån
*Effektavgift elnät 81,25 sek/kW, mån
Månadsavgift elhandel: 22,94:-/mån
Effektavgiften kan påverkas, för mig var det blandat mellan färmepumpen/FTX och matlagning som alla låg och tickade på ~2kW. Sen kom en elbil och la ribban högre.
Redigerat:
DS steffo_b skrev:Du kan inte räkna in den fasta kostnaden för abonnemanget i rörlig kostnad.
Abonnemanget blir ju inte dyrare för att du använder mer eller mindre el.
Det är en kostnad som du har i alla fall.
Ska du räkna på det och få korrekta siffror så måste du ju räkna på det som skiljer sig. Och det blir ju förbrukningen med eller utan värmepump.
Den fasta kostanden är samma oavsett om du har värmepump eller inte. Förutsatt att du har ett elabonnemang då förståss. Men det har dom flesta.
Räknar man som du in även den fasta avgiften så måste du ju då sprida ut den fasta avgiften över den ökade förbrukningen om du installerar värmepump och då ser det plötsligt ut som att du får biligare el fö ratt du förbrukar mer men det är ju inte sant.
Nu vet jag inte vilket elområde du bor i men för min del i Elområde SE3 så har mitt medelpris för elen inklusiva överföringsavgifter och energiskatt (dvs allt utom den fasta kostnaden som jag inte kommer undan) varit på strax över 1,50 kr/kWh räknat från April 2024 fram till idag.
Det är den kostnaden per kWh som du måste räkna med för att få ett korrekt värde på vad du kan tänkas spara.
alternativt får du räkna på totalkostnaden du har idag för el och pellets och jämföra med totalkostnaden du får för el om du ersätter pelletspannan med en värmepump.
Och då kan du inte bara dela med 2. En modern värmepump har ett COP på över 4 så du får dela energiåtgången med 4. Minst. Dvs ett hus som kräver 16 kW värme från pellets kommer att kräva max 4 kWh el för att driva värmepumpen.
Jag ligger själv med ett genomsnittligt COP på ca 4,5 för både värme och varmvatten.
Oavsett så betalar du den fasta kostnaden och den är en kostnad för att få el till kåken och ska in i kalkylen.
Jag bor i SE 3 och har en tariff under 8000 kwh/,år. Om jag delar min årskostnad till nätbolaget med elkostnaden blir det dom siffrorna. Effektavgift inte införd ännu så det blir att se hur den påverkar, upp eller ner.
Om du kör en vp med cop 4 så kör jag samma energimängd för nästan samma pris, alltså nära nog ett nollsummespel per kwh i mitt elområde och samma nättariff. Om du får ut 4 kwh ur en så får jag ut nästan 4 kwh till samma pris.
Folk har ju en tendens att frisera verkligheten så att det känns bra för. Gå off grid så kommer du undan abonnemangskostnaden, alltså är den bara ett måste om du måste köpa elen, alltså en kostnad för densamma. Skulle jag vara självförsörjande på el, inte fan skulle jag betala för nättillgång, en totaltbonödig kostnad i så fall.