surris
En pump brukar dimensioneras för ca 80% i effekttäckningsgrad. För din pump på 13 kW skulle det motsvara om du bor i Skånde att pumpen behöver elspets vid minus 8-10 grader. Du har uppenbarligen ett högre dimensionerande effektuttag än 13 kW.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
S
surris surris skrev:
En pump brukar dimensioneras för ca 80% i effekttäckningsgrad. För din pump på 13 kW skulle det motsvara om du bor i Skånde att pumpen behöver elspets vid minus 8-10 grader. Du har uppenbarligen ett högre dimensionerande effektuttag än 13 kW.
Nope. Det var sant på 90 talet när alla BVP var reglerade med on off för att man ville hålla ned antalet start och stopp då det sliter på kompressorn.
Idag dimensionerar man en BVP för 100% effekttäckningsgrad då nästan alla är inverterstyrda och kan reglera varvtalet på kompressorn. Men dimensionerar den för att den inte ska behöva använda elspets alls vid DVUT. Åtminstone vid nyinstallationer när man också borrar nytt hål.

När man byter en gammal pump och återanvänder gamla borrhålet så kan det hända att man dimensionerar snålare eftersom hålet inte orkar med högre effekt men även det brukar en modern pump kunna hantera genom att reglera ner effekten om man riskerar frysning av hålet.

surris surris skrev:
Att dimensionera en VP för 80% täckningsgrad, betyder att 20% ska gå på elpatron.
Det är inkompetens om det görs idag då elpriserna för två dagar sen låg på 1.75kr/kWh i snitt spotpris.
Ja , jag vet att det gjordes så tidigare så elpriserna höll sig kring 30öre då det var som kallast.
Idag ska det dimensioneras för minst 100% täckningsgrad och säger nån emot kan den personen betala allt som behöver gå på elpatron.
Speciellt med tanke på att om man går upp ett steg i storlek på VP kostar det kanske 5-10 tusen. Har ju betalat tillbaka sig på en vinter.

• Gilla
  • Haha
Jockebanan och 2 till
  • Laddar…
surris
S steffo_b skrev:
Nope. Det var sant på 90 talet när alla BVP var reglerade med on off för att man ville hålla ned antalet start och stopp då det sliter på kompressorn.
Idag dimensionerar man en BVP för 100% effekttäckningsgrad då nästan alla är inverterstyrda och kan reglera varvtalet på kompressorn. Men dimensionerar den för att den inte ska behöva använda elspets alls vid DVUT. Åtminstone vid nyinstallationer när man också borrar nytt hål.

När man byter en gammal pump och återanvänder gamla borrhålet så kan det hända att man dimensionerar snålare eftersom hålet inte orkar med högre effekt men även det brukar en modern pump kunna hantera genom att reglera ner effekten om man riskerar frysning av hålet.
Okej, inte min erfarenhet. Sen kan man ju hamna på 100% beroende på effektbehov och modeller.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Enligt Nibe's diagram ska VP kunna avge ca 12kW @ -2.6 KBin och 41 VBf (aktuella förhållanden)(lite svårläst). Nu ligger det lite under trots stort gradminutunderskott och frågan är om kompressorn inte har begränsats?

Med fabriksinställningen KB temp larm på -5 så tror (obs tror) jag att frekvensen börjar reduceras redan vid -2.5 KBut. Men någon kan ju ha ställt ner värdet?

surris
M MrDizzy skrev:
Att dimensionera en VP för 80% täckningsgrad, betyder att 20% ska gå på elpatron.
Det är inkompetens om det görs idag då elpriserna för två dagar sen låg på 1.75kr/kWh i snitt spotpris.
Ja , jag vet att det gjordes så tidigare så elpriserna höll sig kring 30öre då det var som kallast.
Idag ska det dimensioneras för minst 100% täckningsgrad och säger nån emot kan den personen betala allt som behöver gå på elpatron.
Speciellt med tanke på att om man går upp ett steg i storlek på VP kostar det kanske 5-10 tusen. Har ju betalat tillbaka sig på en vinter.
Effekten, inte energin. Du har oftast en energitäckningsgrad på 97-99%.

• Gilla
Bromma1927 och 4 till
  • Laddar…
S
surris surris skrev:
Ca 10,8 kW avgiven värme
Vilket då skulle betyda att pumpen går ganska nära sin maxkapacitet.
Jag har för mig att TS pump ska kunna leverera max 13 kW. Men det är förmodligen framtaget vid COP 0/30.
I TS fall så har han typ -4 på KB (-2 in och -6 ut) och 40 i framledning. så COP blir något sämre samtidigt som framledning är 40.
så max kapacitet vid dom förhållandena är troligtvis 11-12 kW.
10,8 är ganska nära det så det kan vara frågan om avrundningsfel eller mätfel nästan.
Och man börjar med de temperaturer TS har på köldbärarsidan riskera att hålet fryser så det är troligt att man är på gränsen för att pumpen ska börja reglera ner kompressorn för att rädda hålet från frysning.

Med andra ord. TS har ett för grunt hål för sin pump. Det klarar inte av värmeuttaget som pumpen vill göra för att hålla huset varmt.
Om TS hade ett djupare hål som höll sig på plusgrader så skulle COP bli bättre och därmed utlevererad effekt också. Plus att risken att frysa hålet skulle elimineras.
Med det sagt. Pumpen verkar vara på gränsen att klara av värmebehovet för huset redan vid måttliga köldgrader ute. Så någonstans har TS troligen dessutom ett enormt värmeläckage ur huset.
Kanske är det kulverten som är dåligt isolerad eller om det finns större brister i isoleringen i någon del av byggnaderna.

Med ett djupare hål (eller ett till hål som seriekopplas) så skulle TS troligen kunna få ut närmare 13 kW ur kompressorn och klara sig lite bättre. Men TS skulle också behöva gå igenom och kolla vart värmen läcker ut.
Jag har ca hälften av det energibehovet i ett relativt dåligt isolerat hus på 175 bottenvåning, 61 kvm källare (22 grader) samt 35 kvm uppvärmt förråd (15 grader) som är tokdåligt isolerat när temperaturen ligger strax under 0 ute.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Pen Pen skrev:
Enligt Nibe's diagram ska VP kunna avge ca 12kW @ -2.6 KBin och 41 VBf (aktuella förhållanden)(lite svårläst). Nu ligger det lite under trots stort gradminutunderskott och frågan är om kompressorn inte har begränsats?

Med fabriksinställningen KB temp larm på -5 så tror (obs tror) jag att frekvensen börjar reduceras redan vid -2.5 KBut. Men någon kan ju ha ställt ner värdet?
Den går med 2kw tillskott för att klara detta, så antar att den skjuter till för att inte kb ska bli för kall?

S
surris surris skrev:
Okej, inte min erfarenhet. Sen kan man ju hamna på 100% beroende på effektbehov och modeller.
Frågan då är ju när i tiden din erfarenhet är.
Förra huset som hade en BVP som installerats -97 var dimensionerad som du säger med 80% effekttäckning vilket betydde att den behövde elspets när utetemp gick under -5 någonstans.

Den vi har idag som installerades i nov 2024 dimensionerades för att klara husets effektbehov ner till åtminstone -20. Vilket styrks av att kompressorn verkar gå på ca 30% när det är kring 0 grader ute.
Dvs tempdiff mellan ute och inne är ca 22 grader.
Eftersom framledning höjs när det blir kallare ute och därmed blir COP sämre så betyder det att den inte når 100% effekt på kompressorn förrän tempdiff blir någonstans mellan dubbelt till tredubbelt mot 0 grader utetemp. Dvs någonstane mellan -20 och -40 grader. Personligen så tror jag att gränsen nås någonstans när det blir lite kallare än -25 för jag tror COP sjunker såpass.

danielsCHM danielsCHM skrev:
Den går med 2kw tillskott för att klara detta, så antar att den skjuter till för att inte kb ska bli för kall?
Man borde ju även se det på kompressorfrekvensen (vid samma tillfälle; den var inte med på bilden).

Pen Pen skrev:
Man borde ju se det på kompressorfrekvensen (vid samma tillfälle; den var inte med på bilden).
Kollade nu, den ligger på 95hz.

Pen Pen skrev:

Jag tror att noggrannheten i siffrorna inte är bättre än att de beräknade 10,8 kW ovan kan vara samma som de 12kW som utlästs ur diagram.

Jag tycker nog ändå att TS har fått svar. Hålet är av någon anledning för kallt. Frågan är hur man åtgärdar det? Är det bara att acceptera att geologin på platsen är dålig för BV och låta den använda elpatron när det behövs? Ska man borra extra hål (vem betalar?)? Annan åtgärd som reducerar värmebehov eller liknande?

Samt att om man enbart borrar så undviker man visserligen frysning, men värmepumpen kommer ändå inte att ge mer än 13kW. Nu har vi bara en avläsning på 11kW (man bör ta in fler), men om förbrukningen är så hög redan på dagen vid 0 grader ute (just nu i Malmö säger SMHI) så känns det som att det behövs mer än 13W för att få bra effekttäckning. Men nu kanske jag killgissar för jag vet inte hur årskurvan ser ut i Skåne.

Spontant känns det som att med bättre underlag skulle 18kW varianten med två borrhål ha valts. Men det är ju lätt att vara efterklok. Alternativt som du säger åtgärder i byggnader och distribution.

surris surris skrev:
Moderna pumpar med varvtalsstyrd kompressor dimensioneras för 100% effekttäckning. Allt annat är dumt.

S
Pen Pen skrev:
Samt att om man enbart borrar så undviker man visserligen frysning, men värmepumpen kommer ändå inte att ge mer än 13kW. Nu har vi bara en avläsning på 11kW (man bör ta in fler), men om förbrukningen är så hög redan på dagen vid 0 grader ute (just nu i Malmö säger SMHI) så känns det som att det behövs mer än 13W för att få bra effekttäckning. Men nu kanske jag killgissar för jag vet inte hur årskurvan ser ut i Skåne.

Spontant känns det som att med bättre underlag skulle 18kW varianten med två borrhål ha valts. Men det är ju lätt att vara efterklok. Alternativt som du säger åtgärder i byggnader och distribution.
Ja. Men den levererar tydligen 11 kW med stöd av 2 kW elspets. Dvs i nuläget så tas en del av värmen från elpatronen istället för från brunnen.
Med ett djupare hål så skulle pumpen kunna leverera alla sina 13 kW utan stöd av elpatronen så det skulle innebära ett mindre eltillskott.

Men visst. Sett till att pumpen når gränsen för sin kapacitet redan kring 0 grader så är den underdimensionerad sett till det faktiska värmebehovet.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.