37 420 läst ·
225 svar
37k läst
225 svar
Varför levererar min bergvärmepump inte?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Tyvärr borde hålet varit kanske 260m. Dom kanske tänkte att du har lägre värmebehov än det blev i verkligheten. Jag tycker du bör kontakta dom så får dom komma och borra ett till hål.danielsCHM skrev:
Installatören har installerat många bergvärmeanläggningar i området och har gott rykte om sig. Jag kände att jag litar på hans expertis då jag själv vid planeringstillfället inte var särskilt kunnig om borrhål och bergvärme i övrigt. Installatören föreslog att borra 200m, sedan kontaktade jag flera borrfirmor och valde den som gav bäst pris.
Räknar man energi från ved är det ju en hel del osäkerheter kring energimängd och verkningsgrad från pannan.
I övrigt kan du se över om du kan sänka temperaturen, täta värmeläckor vid fönster och kanske isolera extra om det finns några svaga punkter. Värmekamera är perfekt nu när det är kallt ute. Lite allmän energieffektivisering
Vi fick fel på utegivaren, visade 20 plus vid 2 plus då blir ju pumpen "lurad"useless skrev:
12 pallar. Det är väl i storleksordningen 45-50 000 kWh netto? Drar man av för tappvatten och förluster så hamnar man på drygt 30 000 kWh uppvärmningsbehov, vilket grovt uppskattat innebär ca 13 kW effektbehov. Att det är två byggnader gör nog kalkylen lite sämre, så kompressorn räcker kanske inte till de allra kallaste dagarna.
Så rent tekniskt borde det funka, även om det behövs lite eltillskott ibland. Problemet verkar vara att borrhålet inte alls presterar som det borde.
Håller med, eller installatören eller någon duktig konsult. Finns mycket kunnigt folk här också, men det blandas högt och lågt med folk som killgissar och urspårade trådar. I ditt fall just nu är det nog bäst att vända dig någon annanstans för hjälp.P ptlf skrev:
Kan inte se att du fick någon förklaring till det @lutorm skrev. Upprepar här:danielsCHM skrev:
"Ett köldbärar-deltaT på 4C och 49l/min flöde ger ett effektuttag ur borrhålet på ca 4*49/60*4.0 = 13kW. (Fast med mer decimaler på temperaturerna kan det ju bli upp till 25% skillnad.) "
4 är ändringen i KB temperatur i K(elvin).
49/60 är antalet kg vatten som värms av berget per sekund
4.0 är den energi som måste tillföras för att värma 1 kg vatten 1 grad K(elvin) uttryckt i kJ/kg,K
För rent vatten ca 4.2.
Det måste alltså tillföras 13kJ/s = 13kWs/s = 13kW effekt för att kontinuerligt få den KB skillnaden. Detta tas ur berget. Så pumpen jobbar på duktigt. Någon annanstans avlämnas motsvarande effekt plus den el som kompressorn tillförs. En förutsättning för resonemanget är förstås att det flöde som du har angett är korrekt.
Du kan göra motsvarande beräkning på VB, men måste då veta flödet där.
Ska man vara petig så borde jag väl skrivit att 4.0 avser köldbäraren, alltså vatten/etanol blandningen snarare än vatten. Det är alltså lite lägre än för rent vatten (som alltså har 4.2) och verkar stämma rätt bra för aktuell blandning.
Vattenflöde runt brunnen har ytterst marginell betydelse. Visst. Det påverkar men är nästintill försumbart.J Jonas928 skrev:Kb in på -2 tyder ju på att vattnet i berget fryst till is. Det betyder att du har för lågt flöde vatten i din brunn. De borrdjup som rekommenderas är ju baserade på normalt förekommande flöden + en liten säkerhetsmarginal. Tyvärr är din brun för torr. Det händer så ibland.
Vem som ansvarar för det vet jag inte. Men jag tror tyvärr att det faller på dej, såvida du inte fått någon garanti om annat.
Jag har sett att borrare garanterar vatten.
Mycket tråkigt för dej och jag lider med dej.
När jag började läsa tråden misstänkte jag att montören kopplat radiatorkretsarna omvänt. Att radiatorer är felkopplade på in och ut är vanligare än man kan tro.
Däremot påverkar bergarterna rätt mycket då exempelvis granit och bergarter som är vanliga i norra delarna av Sverige har bra värmeöverföring medan sedimentära bergarter som är vanligare i södra Sverige och Gotland har väldigt dålig överföringsförmåga.
Detta trots att granit är tätare och därmed kan transportera mindre vatten än exempelvis relativt porös kalksten
Men du har rätt i att hålet troligen är för grunt för den pump som TS har.
13 kW ur 200 meter hål innebär att man tar ut ca 65 W/m ur hålet.
Jag har för mig att man brukar säga att Bra berg (typ granit) klarar av upp till 50 W/m men att man inte bör räkna med mer än 35.
Så TS skulle ha behövt 2 lika djupa hål för det effektuttaget. Särskilt som han bor i Skåne där det troligen är sedimentära bergarter.
Nu klarar visserligen jag mig med en 13 kW pump till 250m borrhål i Stockholm men det beror troligen på att jag har hård granit (med mycket litet flöde) och inte tar ut så hög effekt. När tempen är kring nollan så går min pump aldrig över ca 30% effekt. Dvs jag plockar inte ut mer än kanske 4 kW ur hålet vid de temperaturer som är nu.
Jag kommer inte att maxbelasta mitt hål förrän temperaturen går ned till kring -30 vilket är möjligen kortare perioder.
TS problem är ett konstant högt uttag ur ett för grunt hål. så det är troligen så att det är mer eller mindre fruset ja.
Det ligger lite drygt på 8000 kwh för 2 pallar.MathiasS skrev:
Är det korrekt att 2 pallar pellets motsvarar ungefär 8000kwh? Det är ju isåfall verkligen något knas om man inte får det ur 198m aktivt hål och en 13kW bergvp.
Eftersom hålet är så kallt skulle jag börja där, om vp verkligen jobbade max och tog all energi ur hålet skulle det ju vara bastuvarmt inne, givet att två pallar tidigare har varit tillräckligt.
Eftersom borrhålet blir för kallt så verkar det som att värmepumpen fungerar bra.danielsCHM skrev:
Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.
Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.
För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.
När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.
I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.
Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Du måste borra ett till hål på 200 m eller mer. Grundvattnet kanske rör sig långsamt där du bor.
Har tre borrhål där jag bor 240 m2 plus källare 16 kw pump.
En seriös installatör ska stå för hela funktionen. Jag skulle aldrig gå med på att en kund ordnat borrningen själv. Begär ut borrprotokollet. Utifrån dina problem så är effektbehovet för stort, vattenpelaren för kort/borrhålet för grunt. Går givetvis att borra ett hål till. Men ansvarsfrågan är klurig eftersom du har ordnat borrningen!!danielsCHM skrev:
Installatören har installerat många bergvärmeanläggningar i området och har gott rykte om sig. Jag kände att jag litar på hans expertis då jag själv vid planeringstillfället inte var särskilt kunnig om borrhål och bergvärme i övrigt. Installatören föreslog att borra 200m, sedan kontaktade jag flera borrfirmor och valde den som gav bäst pris.
Min köldbärare är etanol. Och TS är helt säkert inte rent vatten då det hade fryst. Etanol har specifik värme på knappt 2,5 så det skulle då bli 49/60 * 4 * 2,5 = <8,2kW från hålet. Med en sannolikt drygt 2kW kompressor blir det 10,5-11 kW levererat vilket är nära spec. för TS maskin vid minusgrader på KB-in.Pen skrev:
Kan inte se att du fick någon förklaring till det @lutorm skrev. Upprepar här:
"Ett köldbärar-deltaT på 4C och 49l/min flöde ger ett effektuttag ur borrhålet på ca 4*49/60*4.0 = 13kW. (Fast med mer decimaler på temperaturerna kan det ju bli upp till 25% skillnad.) "
4 är ändringen i KB temperatur i K(elvin).
49/60 är antalet kg vatten som värms av berget per sekund
4.0 är den energi som måste tillföras för att värma 1 kg vatten 1 grad K(elvin) uttryckt i kJ/kg,K
För rent vatten ca 4.2.
Det måste alltså tillföras 13kJ/s = 13kWs/s = 13kW effekt för att kontinuerligt få den KB skillnaden. Detta tas ur berget. Så pumpen jobbar på duktigt. Någon annanstans avlämnas motsvarande effekt plus den el som kompressorn tillförs. En förutsättning för resonemanget är förstås att det flöde som du har angett är korrekt.
Du kan göra motsvarande beräkning på VB, men måste då veta flödet där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde vara ungefär, (per liter inte kg)Pen skrev:
(4,18 * 0,7 + 2,44 * 0,3) * 0,95
4,18 värmekapacitet vatten
0,7 viktandel vatten
2,44 värmekapacitet etanol
0,3 viktandel etanol
0,95 densitet för 70/30 vatten/etanol
= 3,46, vid 28/72 blir det 3,49
Detta utan justering för temp. men så nära 0C borde den vara liten.