37 420 läst ·
225 svar
37k läst
225 svar
Varför levererar min bergvärmepump inte?
Intressant. Kände förvisso till att det inte är exakt linjärt men trodde skillnaderna var mycket mindre. Tack.Pen skrev:
Har du vattenflöde blir det en jävla skillnad. Grannarna vid mig har ju också bergvärme(kanske 20-30m imellan) och 100m borrhål ska ju inte klara av 11kw bergvärmepump. När jag flytta in satt det en bv på 9kw. Bytte till min på 1,5-11kw för jag fick så bra pris. Och som sagt har jag ställt den på tyst läge som ska strypa effekten lite då jag var orolig för mitt grunda borrhål. Hade en kall vecka här nyss(-20) och då låg jag på 0 in och -2 ut. Sen efter en dag med + låg jag på 1 in och -1 ut.S steffo_b skrev:Det där med vattenflödet i hålet är något som felaktigt ofta pekas ut som en orsak om man har låg temp i hålet.
Men det är felaktigt tyvärr. Vattenflödet i hålet har visserligen en påverkan men den är marginell. Dvs inget som har någon större betydelse.
Det är snarare frågan om vilken berggrund du har då värmen leds in i hålet för att ersätta den pumpen plockar ut genom den berggrunden.
Har man kalksten så leder den betydligt sämre och då får man lägre temperaturer i hålet.
På mitt borrprotokoll så står det att det att hålet var torrt vilket jag frågade om men dom menade att det inte har någon betydelse så länge som det till slut tränger in vatten i hålet vilket det hade gjort någon dag senare.
Flödet i Bergvärmehål är dessutom något som inte egentligen kan mätas med någon säkerhet. Det enda sättet att göra det är att pumpa ur vatten löpande ur hålet och se hur fort det återfylls. Dvs mäta vilket flöde man kan pumpa ur. Men det görs aldrig. Det är bara frågan om mer eller mindre gissningar som man gör.
Mitt "torra" hål som exempel har väldigt lite vattenflöde pga att berget är så tätt runtomkring. Men jag har ändå aldrig sett temperaturer under 6 grader upp ur hålet.
Så flödet har inte någon större betydelse. Däremot kan det mycket väl vara så att TS har hålet i "dålig" berggrund som leder värme dåligt och då blir det kallt i hålet. Speciellt om det är på gränsen vad gäller djupet för att orka med den pump han installerat vilket jag skulle säga är troligare.
Till en 13 kW pump så är 180-200 meter på gränsen av vad som är lämpligt. Speciellt om det är kalksten i berget. Så jag skulle säga att det är ganska troligt att hans pump får kämpa förgäves med att hämta värme ur ett för grunt hål. Kanske är det också så att hålet fryser helt och klämmer ihop slangen ner i hålet så att flödet sjunker vilket ytterligare försämrar läget.
Min tomt ligger högre än grannarna mitt imot med.
Intressant problem. Håller med om att installatören borde ha ett ansvar för att lösa problemet. Anläggningen verkar vara rätt dimensionerad men lämnar ej tillräcklig effekt. Be att installatören undersöker hur många meter slang och hur många liter "brine" som finns i systemet.
Det kan ha skett ett misstag vid nedmatningen av slangen i borrhålet så att inte hela borrhålets djup utnyttjas. Det skulle kunna förklara problemet. Ett garantijobb i bästa fall.
Det kan ha skett ett misstag vid nedmatningen av slangen i borrhålet så att inte hela borrhålets djup utnyttjas. Det skulle kunna förklara problemet. Ett garantijobb i bästa fall.
Väldigt lång och innehållsrik tråd detta, men ser inte någon som nämner Magnetit. Mycket magnetiskt ämne som cirkulerar runt med vattnet från särskilt gamla radiatorer och kan fästa så att pumpen jobbar utan att leverera. En magnetfälla kan ordna det isf. Kolla upp även detta.H Hasse52a skrev:Jag föreslår att du vänder dig till installatören som är ansvarig för utförandet. Du har ett beräkningsunderlag. Ett aktivt borrhål är alltid vattenpelaren, oavsett djupet så är det vattenpelaren som avgör. Ett borrhål som kyls ner för hårt när effekten ökar är antingen för kort eller så är bedömningen av effektbehovet felaktigt. Mitt råd är att du vänder dig till installatören.
Det beror ju på vad du betalar för installationen.G Guzzen1 skrev:
Jag köpte en Lunna Teknik, inkl installation betalade jag ~55".
Räknar med att den lönar sig att köra ned till ung -15C, sen blir pellets billigare. Har inte inträffat i år.
Nu är det inte helt riktigt det med att hålet ska ge 13 kW. En VP på 13 Kw tar 2/3 delar av värmen från hålet och den sista 1/3 delen är värmen som kompressorn i sig själv alstrar. Det bir ett uttag på ca 8,5 kW från = 200 meter - kanske 10 = 190 meter aktivt, som ger ca 47 watt per meter. Lite högt om kylan slår till och stannar ett tag. Och vid normal drift, ca 35 watt meter är nog man ska räkna med. Och att inte kompressorn snurrar max fart. Då kan det bli bra kallt i hålet, med risk för frysning på dom första 10 meter, med vatten.
Att ingen nämner det beror på att symptomen inte alls pekar åt det hållet.W Widmund skrev:
Pumpen verkar leverera till max. Borrhålet är ju helt nerkylt.W Widmund skrev:
Det gäller väll en gammal anläggning inte en frekvens styrd? Är ju därför man kan få sämre värme med en ny bv?!J jonaserik skrev:Nu är det inte helt riktigt det med att hålet ska ge 13 kW. En VP på 13 Kw tar 2/3 delar av värmen från hålet och den sista 1/3 delen är värmen som kompressorn i sig själv alstrar. Det bir ett uttag på ca 8,5 kW från = 200 meter - kanske 10 = 190 meter aktivt, som ger ca 47 watt per meter. Lite högt om kylan slår till och stannar ett tag. Och vid normal drift, ca 35 watt meter är nog man ska räkna med. Och att inte kompressorn snurrar max fart. Då kan det bli bra kallt i hålet, med risk för frysning på dom första 10 meter, med vatten.
Det med en gammal eller ny, beror helt på VP. dom nya somW ska vara så bra att variera kompressorn i fart.E Emanuel01 skrev:
Är bara att dom kan gå ner i varv, för att inte behöva ge mer är den effekt som behövs. Sen när det behövs mer värme, ska dom varva upp till ( uppmot 5000 varv ) om jag inte har fel och då tappar dom kraft i kompressorn. Det är inte helt tätt i impeller/skovel och tryckförluster uppstår, detta då köldmediat ska komprimeras med överkurs. Finns inga pumpar av något slag utan det finns en maxgräns för vad den kan prestera. Sen det med gammla VP, ON/OFF, mest då kolvmodell, där det finns en begränsning på returen som säger ifrån, är en form av dom fysika lagarna och kan inte frångås, det är bara så med naturen.
Alla tillverkare säger """ Hej vad vi är bra på VP """ Nu kan KB vara många minus och avge fullt, men är inte med sanningen, ju kallare KB desto sämre verkningsgrad.
Så för att få till det kanske bra med KB-temp in. Så tänk, behövs en 9 kW så borra för 12 kW, sätt i en 7,5 kW VP. Den kommer ALDRIG att frysa ett hål och kunna gå 24/7 med max effekt. Blir ( nästan ) alltid plus på KB in. Men då ska inte VP dra iväg med 5000 varv. En kompressor har sin max avgiven effekt vid ca 60 - 65 Hz , därefter tappar den i effekt och måste varva upp ytterligare.
EDIT Det talas alltid om värmeeffekt, helt fel, det är kylan som hålet ska kunna hantera och värma KB. Dålig temp KB är lika med dålig verkningsgrad.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 640 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 640 inlägg
ja antingen är det nåt fel i borrhålet som gör att vattnet flödar dåligt eller luft kvar eller nåt annat tok. Flera har varit ute dom tankarna redan som sagt i tråden.. Att många tror det betyder dock inte att dom nödvändigtvis har rätt.. så att upprepa den tesen igen lär inte tillföra så mycket egentligen. ibland behövs en annan tanke vid felsökning och säkerställa att det inte är problemet..useless skrev:
eller så blir hålet för kallt för värmepumpen drar ut mer effekt än vad det finns tillgängligt och en sån orsak kan vara att man försöker få ut varmare vatten än vad värmepumpen orkar med.. inte sällan får man en felkod på nåt som sen är ett följdproblem på det verkliga problemet..
Ibland har man ett homogent rakt berghål som ser ut som ett 180 meter långt rör. knappt en spricka eller nåt utan det vatten som står i hålet står still. då kan hålet vara på för låg "effekt" nästa hål kan efter 50 meter ha träffat nån gammal spricka eller gruvgång och 70 meter borrhål kan ha effekt att räcka till en halv stads värmepumpar då vattnet i berget har stor volym eller rör sig likt en flod
Har man kört eldning av pellets innan så är chansen stor att systemet då skickade ut 70-80 gradigt vatten och element osv är dimensionerade för den framledningstemperaturen och sen kör man plötsligt bergvärme men det funkar mindre bra för värmesystemet i övrigt är dimensionerat enligt andra krav..
Och även om grejerna på pappret ger ett liknande antal kw effekt så kan det bli fel ändå pga att bergvärmen helst vill ha framledningstemperatur inte så mycket över 45 grader även om den KAN med elpatroner tvinga upp värmen mycket högre så kostar det massor med el och beroende på storlek på elpatroner så kan det i många fall helt enkelt saknas värmeeffekt..
En del rörmokare som säljer bergvärmeanläggningar är kunniga och bygger om felkonstruerade system direkt vid inkopplingen och andra blundar helt för problemet och verkar vägra förstå skillnaderna..