Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.

Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.

För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.

När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.

I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.

Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?

• Gilla
HabanLaban
  • Laddar…
Vad hade du för värmekälla innan?

useless useless skrev:
Vad hade du för värmekälla innan?
Pelletspanna.

surris
danielsCHM danielsCHM skrev:
Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.

Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.

För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.

När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.

I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.

Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Är kölbärarvätskan luftad ordentligt?

• Gilla
U.H.J.O och 2 till
  • Laddar…
Hur är dina 260kvm fördelade och hur ser isoleringen ut?

Pelletspanna.
Vilken effekt och förbrukning hade den?

surris surris skrev:
Är kölbärarvätskan luftad ordentligt?
Vi satte en 50 liters pump på att lufta igenom i flera timmar.

• Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilken effekt och förbrukning hade den?
gick åt 12 pallar om året.

• Wow
lop3r och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur är dina 260kvm fördelade och hur ser isoleringen ut?
Det är två hus, kulvert mellan. Två plan båda två. 187+70. Det är isolerat rejält när taket byttes ut för några år sedan.

gick åt 12 pallar om året.
Och hur mycket el utöver det för värme och varmvatten?

Du skriver 200meter borrhål, är det totalt 200meter, eller är det aktivt vattenpelare i berget som är 200meter.

• Gilla
Opus och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Och hur mycket el utöver det för värme och varmvatten?
Pelletspannan värmde varmvatten och värme.

Pelletspannan värmde varmvatten och värme.
Året om utan eltillskott?

Hur ser energiberäkningen för bergvärmen ut?

A Anders_Tranås skrev:
Du skriver 200meter borrhål, är det totalt 200meter, eller är det aktivt vattenpelare i berget som är 200meter.
I protokollet står det 2m grus sen 198m gnejs. Antar det är 198 m aktivt då.

• Gilla
steask
  • Laddar…
useless useless skrev:
Året om utan eltillskott?

Hur ser energiberäkningen för bergvärmen ut?
Ja det var ju främst vinter den gick hårt. Sommartid räckte det med en säck var fjärde dag eller så för att köra varmvattnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.