S
useless useless skrev:
Ok. Så du håller med om att de COP-värden som redovisas är 1,5 mindre än SCOP?
Du förstår uppenbarligen inte vad jag menar.
Det jag säger i mitt inlägg är att pumpen enligt tillverkaren vid optimala förhållanden har ett SCOP på 5,85 för ett lågtemperatursystem.
Men jag skriver också att jag har lite varmare på framledning än vad som borde vara nödvändigt eftersom min fläktkonvektor i förrådet börjar protestera när den får under 30 grader varmt.

Dvs mitt system är inte riktigt ett lågtempsystem. Det ligger någonstans mellan lågtemp och högtemp egentligen.
Av den anledningen så får jag inte riktigt det COP värde som tillverkaren säger är möjligt.
Det COP jag räknar fram är lite högre än tillverkarens SCOP för hågtempsystem men lägre än SCOP för lågtempsystem eftersom mitt system definitionsmässigt har lite högre framledning än vad ett lågtempsystem typiskt har.

SCOP är inte något slags magi. Det är bara ett COP värde. Mer specifikt ett snitt över vad pumpen skall prestera under ett normalår.
Vilket också är vad jag räknar fram när jag räknar ut vad pumpen haft för snitt COP under året.
Förutom att jag inte gör någon normalårskorrigering på mina siffror för att ta hänsyn till att årsmedeltemperaturen i år kanske inte var exakt det som den i snitt brukar vara. Därför kan jag inte påstå att det jag räknar fram är ett SCOP även om det är det om man bortser från normalårskorrigering.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.