37 420 läst ·
225 svar
37k läst
225 svar
Varför levererar min bergvärmepump inte?
Klart det med frekvensare är att styra farten på en motor och en mjukis för att få en lugn start. Liten skillnad.returen skrev:
Därav att jag skrev, det finns andra på forumet, som vet om det det går att sätta en mjukis/frekvensrae i serie. Har inte gjort det själv, någon gång.
Så fram med fakta om det finns.
nej ingen skillnad i startenJ jonaserik skrev:
men frekvensaren kan bromsa oxå och har öht många fler parametrar för att få en bra varvtalstyrninge på motorer/kompressorer
Beror helt på vad den får för signal in från datan. Inte säker nu, men enligt allt som skrivs om frekvensare på forumet och egen erfarenhet, så kan kompressorn starta med låg Hz och inte med maxfart direkt. Det är ingen pang på direkt och sedan nedgång i signalen från datan.C cpalm skrev:
Som tillägg så är/var ON/OFF komprisorer förr, av kolvmodell och dom kan bara styras från 40 till 60 Hz, sen blir dom för varma och brinner upp i lindningen. Numera av Scroll och dom ska då kunna varvas upp mot 5000 varv. Detta för att ett brett register på avgiven effekt, kan ernås. Men det skrivs inget om att tryckförlusterna blir stora i kompressorn. Därav förlusterna. Det med förluster kan ses om ni söker på Scrollkompressor, det är inte absolut tätt i själva pumpdelen, utan finns ett mellanrum. Samt köldmediats motstånd på grund av viskositet.
Och jag har ett så kallat "torrt hål" med i stort sett obefintligt flöde.B bertalm skrev:
Det behöver inte ladda sig för jag klarar inte av att ladda ur det.
Temp sjunker från 7-8 grader under sommaren till kanske 6 grader på vintern.
Dvs i stort sett oförändrat.
Om det hade varit ett problem med Torrt hål så hade mitt hål inte funkat.
Men i praktiken så har vattenflödet i normalfallet ingen som helst betydelse.
I ett fåtal fall där det horisontella flödet är mycket stort så kan det ha betydelse men då är det så poröst berg att det är svårt att borra där.
Det horisontella flödet i även ett hål med högt flöde är inte mer än någon mm till någon cm per dygn.
Det du skriver har ingen som helst betydelse skulle jag säga.J jonaserik skrev:Som tillägg så är/var ON/OFF komprisorer förr, av kolvmodell och dom kan bara styras från 40 till 60 Hz, sen blir dom för varma och brinner upp i lindningen. Numera av Scroll och dom ska då kunna varvas upp mot 5000 varv. Detta för att ett brett register på avgiven effekt, kan ernås. Men det skrivs inget om att tryckförlusterna blir stora i kompressorn. Därav förlusterna. Det med förluster kan ses om ni söker på Scrollkompressor, det är inte absolut tätt i själva pumpdelen, utan finns ett mellanrum. Samt köldmediats motstånd på grund av viskositet.
Jag har Scrollkompressor i nuvarande pump och den ger COP på som sämst 4,5 och den hörs knappt från rummet intill även när den går på full effekt. Och det är bara en gipsvägg.
Pumpen i förra huset var med kolvkompressor. Dels hördes den i hela källaren för den lät så högt. Betongväggar.
Plus att den nätt och jämnt orkade upp i COP på 3.
Jag tar min inverterstyrda scrollkompressor alla dagar i veckan och två gånger på lördag.
Den är sjukt mycket mer effektiv.
Men hur vet du att det i stort sett obefintlig flöde I ditt borrhål? Vad är det som värmer din brine då till 6 grader?S steffo_b skrev:Och jag har ett så kallat "torrt hål" med i stort sett obefintligt flöde.
Det behöver inte ladda sig för jag klarar inte av att ladda ur det.
Temp sjunker från 7-8 grader under sommaren till kanske 6 grader på vintern.
Dvs i stort sett oförändrat.
Om det hade varit ett problem med Torrt hål så hade mitt hål inte funkat.
Men i praktiken så har vattenflödet i normalfallet ingen som helst betydelse.
I ett fåtal fall där det horisontella flödet är mycket stort så kan det ha betydelse men då är det så poröst berg att det är svårt att borra där.
Det horisontella flödet i även ett hål med högt flöde är inte mer än någon mm till någon cm per dygn.
260 kvadrat är ett stort hus. Bekanta till mig hade ett stort äldre och dåligt isolerat hus och ett hål på bara 120 meter. Det funkade inte så bra. Berget blev nedkylt. Köldbärarvätskan kunde ligga på många minusgrader då den gick in i värmepumpen. Kolla upp vad du har för ingångs- och utgångstemperaturer.danielsCHM skrev:
Hej!
Jag borrade ett hål för bergvärme i höstas, 200m djupt.
Efter detta installerades det en Nibe S1156- 13, och som sedans anslöts till det befintliga radiatorsystemet.
Jag bor i Skåne, och vintrarna här är ju inte särskilt kalla. Jag upplever att värmepumpen jobbar hårt utan att egentligen leverera den mängd värme som man förväntar sig.
Huset som det värmer är totalt 260 kvm stort.
För exempel så när det var -5 grader ute, då går kompressor konstant på maxeffekt, 3,4 kW 95hz. Utöver detta så låg elpatronen igång i princip dygnet runt med 3-4kw konstant.
När det blev runt 15 minus en vecka, då blev köldbärsrvätskan för kall och då stängde kompressorn och pumpen gick endast på elpatron. 10kw. Dygnet runt.
I skrivande stund är det 1,2 plusgrader ute och kompressor går återigen på max, 3,4 kW 95hz. Ingen elpatron. KB in är -2 och KB ut är -6.
Värme ut på radiatorerna är 39 grader. Returen ligger på 34 grader.
Jag har rensat filtret till KB flera gånger och fått upp frånsett på KB-pumpen från 38l/min till 49l /min. Den går i skrivande stund på 100% för att kunna pumpa 49 l/min.
Finns det någon klok här i forumet som kan förstå var felet kan ligga?
Det verkar som att det är något som inte stämmer. Ett 193 meter djupt hål i Gnejs borde räcka.
Du bor i Skåne skriver du På många platser i Skåne är berggrunden ofta porösare. Det finns Gnejs på flera platser. Framförallt i nordöstra och längs med de skånska åsarna. Runt Kristianstad och en bit söderut är det mycket krita. Stora delar av Skåne har Krita och kalksten, vilket inte alls transporterar värme lika bra som de hårdare bergarterna som t.ex. Gnejs och granit. Till viss del kan de porösa bergarternas sämre värmeledningsförmåga kompenseras av högre grundvattenvattenflöde. Men i regel är kalksten och krita rätt mycket sämre. Men om firman som borrade hålet säger att det är Gnjes så får vi väl lite på dem. Risken finns att det fryser i ditt hål så att det bildas is i berget. Då stoppas de naturliga grundvattenrörelserna närmast din kollektorslang. Det är inte roligt om det är så, men risken finns att ditt borrhål är den svaga länken.
Mina bekanta bytte sin bergvärme till luft-vatten istället. Men det är ju en dyr och tråkig investering när du redan har investerat i en anläggning som borde vara bättre. Är ditt hus välisolerat så borde inte dessa problem kunna uppstå. 200 meter är ändå rätt mycket. Har du rimliga temperaturer på inkommande så kan du avfärda mitt svar. Viktigast är egentligen skillnaden på ut och in. Nu är ju inte jag expert på värmepumpar, så jag gissar precis som folk brukar göra på sådana här forum, däremot kan jag en del geologi. Jag tror att det är ok med minusgrader in om det bara inte är för många. Det ska väl helst inte ligga under -3 gissar jag. Temperaturskillnaden på in och ut bör nog vara minst tre grader, eller kanske 4.
Är medelvärdet på in- och utgående över 0 så är ju det allra bäst för då bör det inte bli isbildning i hålet.
Är ditt hus dåligt isolerat kan det förstås också vara dimensioneringen av värmepump som är för liten, men så verkar ju inte vara fallet. En så kort kulvert som du har mellan husen tappar inte mycket värme. Kolla ordentligt vad du har för in- och utgångstemperaturer. Det verkar ju nästan på din beskrivning som att det är hålet som inte räcker till.
Det är inte billigt att borra ett hål till, men det går alltid att genomföra. Själv hade jag hellre borrat ett hål till än att göra som mina bekanta som bytte till luft/vatten. Inte för att luft/vatten är dåligt, utan för att det du har investerat i är minst lika bra och i stort sett helt nytt.
Du kan hitta bergartskartor på nätet och se vad du har för bergarter i ditt område. SGU har väldigt många bra kartor men lite jobbiga att filtrera fram rätt variant och lite svåra att tyda. du kan få en länk till en översiktskarta som är enkel att se, men den kan missa detaljer runt där du bor: https://ekid.se/wp-content/uploads/2014/09/backlandskapet-kap-1-2.pdf Kartan finns på sidan 19 i en text om Skåne. Du kan i kartan se att det finns två olika gnejstyper. Den ena är gnejsgranit och den andra. är ortognejs. Ortognejs är mer omvandlad, men den har samma mineralinnehåll som i gnejsgraniten så det är bara en gradskillnad. Metamorfosen har gått lite längre. Men det är fortfarande en bergart som bör leda värme bra.
Förhoppningsvis behöver du inte göra något nytt hål. det kanske är något annat som inte stämmer. En variant är kanske att dela upp det så att du sätter en lite mindre luft-vatten-värmepump till det lilla huset och behåller bergvärmen till det stora. Mina råd är att mäta temperaturen på in och ut, samt kolla vad det finns för bergart enligt SGU. Om firman som borrade gjorde fel bedömning kan du kanske försöka få dem att förstå att de gjort en felbedömning så att de kanske åtminstone kan bjuda på framkörningsavgiften när de ska borra nästa hål. Lycka till!
Redigerat:
För att borraren noterade i protokollet att det var ett torrt hål.V Vector skrev:
Och det tog några dagar innan hålet återfyllde sig.
Dvs hålet är inte torrt per se.
Men om jag skulle pumpa vatten ur hålet skulle jag lätt kunna tömma det vilket var vad som skedde vid borrningen när dom tryckte ut borrkaxet med tryckluft.
Hålet har med andra ord nästan inget flöde alls.
Men det är fyllt med vatten och vattnet leder värmen från berget till kollektorslangen.
Om det är ett helt torrt hål. Dvs att det inte återfylls alls så kan man antingen fylla det med vatten manuellt eller så fyller man det med bentonitlera eller liknande. Då kommer det att fungera i stort sett lika bra som vilket annat borrhål som helst.
När du skriver "den ger COP på som sämst 4,5", menar du verkligen det?S steffo_b skrev:Det du skriver har ingen som helst betydelse skulle jag säga.
Jag har Scrollkompressor i nuvarande pump och den ger COP på som sämst 4,5 och den hörs knappt från rummet intill även när den går på full effekt. Och det är bara en gipsvägg.
Pumpen i förra huset var med kolvkompressor. Dels hördes den i hela källaren för den lät så högt. Betongväggar.
Plus att den nätt och jämnt orkade upp i COP på 3.
Jag tar min inverterstyrda scrollkompressor alla dagar i veckan och två gånger på lördag.
Den är sjukt mycket mer effektiv.
Från allt jag sett och läst så är COP på 4,5 något som endast inträffar under det mest gynnsamma omständigheter, typ 30°C varmvatten sommartid.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Bara att gå in i byggahus jämförelsefunktion, Nibe har BVP med en SCOP på över 6.0.