37 420 läst ·
225 svar
37k läst
225 svar
Varför levererar min bergvärmepump inte?
En rätt dimensionerad pump med onoff behöver inte heller elspets, jag har en 15 år gammal pump som endast anv elspet vid långvarig kyla på -25 och kallare temp ute. Det viktigaste i anläggningen är att du har låg framledning och inte har höga hetgaser m.m., starter på onoffare med mjukstart är ganska skonsam, finns många kylkompressorer ute på marknaden som snurrat bortåt 30 år, allt handlar om att trimma in sin anläggning. En onoff har mindre elektronik, och är således mindre känslig. De nya pumparna idag är alldeles för känsliga i sin elektronik.M Martin Lundmark skrev:Hej
Vad är orsaken att man väljer bort varvtalsstyrd bergvärmepump
En varvtalsstyrd pump anpassar sig till värmebehovet och underlättar att undvika elspets när det är störst värmebehov, högst elpris och att effektavgiften kostar
Varje start är en mekanisk och elektrisk påfrestning och vid varvtalsstyrd så behöver inte kompressorn leverera sin märkeffekt speciellt lång tid under ett år
Har fortfarande min första varvtalsstyrda bergvärmepump sedan ca 20 år och är nöjd med den
HejDonPablo skrev:
En rätt dimensionerad pump med onoff behöver inte heller elspets, jag har en 15 år gammal pump som endast anv elspet vid långvarig kyla på -25 och kallare temp ute. Det viktigaste i anläggningen är att du har låg framledning och inte har höga hetgaser m.m., starter på onoffare med mjukstart är ganska skonsam, finns många kylkompressorer ute på marknaden som snurrat bortåt 30 år, allt handlar om att trimma in sin anläggning. En onoff har mindre elektronik, och är således mindre känslig. De nya pumparna idag är alldeles för känsliga i sin elektronik.
Jag har ingen elspets och har klarat drygt 30 minusgrader i ca en vecka. DUT är -34 grader
Kompressorn producerar i princip bara varmvatten under sommaren och då nästan ingen värme under 3 månader.
När utetemperaturen, i medel, närmar sig nollgradigt så går kompressorn kontinuerligt och det blir ca 6 månader per år. Normalt så ger en jämn arbetstemperatur minst slitage på maskiner och lågt buller.
Gällande effektavgiften så är effektbehovet relativt jämt utan toppar då värmeproduktionen avstannar vid varmvattenproduktion
Redigerat:
Ursäkta men du har en bv som är frekvensstyrd sedan 20 år som inte gör varmvatten? När jag börja jobba som kyltekniker dröjde det många år innan jag påträffa en varvtalsstyrd bv. Men det fanns varvtalsstyrda luft/vatten och luft/luft.M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag har ingen elspets och har klarat drygt 30 minusgrader i ca en vecka. DUT är -34 grader
Kompressorn producerar i princip bara varmvatten under sommaren och nästan ingen värme under 3 månader.
När utetemperaturen, i medel, närmar sig nollgradigt så går kompressorn kontinuerligt och det blir ca 6 månader per år. Normalt så ger en jämn arbetstemperatur minst slitage på maskiner och lågt buller.
Gällande effektavgiften så är effektbehovet relativt jämt utan toppar då värmeproduktionen avstannar vid varmvattenproduktion
Hej Emanuel01E Emanuel01 skrev:
Naturligtvis så gör bergvärmepumpen varmvatten. Jag skrev ju det; ”Kompressorn producerar i princip bara varmvatten under sommaren och då nästan ingen värme under 3 månader.”
Jag fick frågade tre tillverkare när de kunde leverera en varvtalsstyrd bergvärmepump som klarade hela husets värmebehov när jag köpt hus 1994. Jag fick vänta ca tio åt innan en tillverkare kunde leverera.
Jag ville naturligtvis inte ha en värmepump som använde den allt kallare uteluften som värmekälla.
Med smartare styrning än vad min pump har, så kan en varvtalsstyrd värmepump delta i arbetet att utjämna effektbehovet till en villa speciellt under vinterhalvåret och då positivt medverka till att hålla nere effektavgiften.
Redigerat:
"Gällande effektavgiften så är effektbehovet relativt jämt utan toppar då värmeproduktionen avstannar vid varmvattenproduktion" var detta som fick min uppmärksamhet. Då måste du vara bland första som fick frekvensstyrd bv.M Martin Lundmark skrev:Hej Emanuel01
Naturligtvis så gör bergvärmepumpen varmvatten. Jag skrev ju det; ”Kompressorn producerar i princip bara varmvatten under sommaren och då nästan ingen värme under 3 månader.”
Jag fick frågade tre tillverkare när de kunde leverera en varvtalsstyrd bergvärmepump som klarade hela husets värmebehov när jag köpt hus 1994. Jag fick vänta ca tio åt innan en tillverkare kunde leverera.
Jag ville naturligtvis inte ha en värmepump som använde den allt kallare uteluften som värmekälla.
Med smartare styrning än vad min pump har, så kan en varvtalsstyrd värmepump delta i arbetet att utjämna effektbehovet till en villa speciellt under vinterhalvåret och då positivt medverka till att hålla nere effektavgiften.
Nibe kom med sin första inverterstyrda maskin i modellen 1250 på bvp sidan, och vissa av dessa har gått utan problem men många av dom har bara racklat, komm problem på inv, trasig inv, trasig kompr ja allt som kunde fela, så de gav inte så mycket till förtroende, samma med f1255 när den kom, det måste ha varit det billigaste av billiga i invertrarna, för de brann i parti och minut. Vissa pumpar hade man varit till flera gånger.
På senaste år har de faktiskt fått till det, är sällan vi byter invertrar idag, men nackdelen med all kw jakt som det är mellan tilverkarna idag, är att man använder mer och mer känslig elektronik.
På senaste år har de faktiskt fått till det, är sällan vi byter invertrar idag, men nackdelen med all kw jakt som det är mellan tilverkarna idag, är att man använder mer och mer känslig elektronik.
Hej DonPabloDonPablo skrev:
Nibe kom med sin första inverterstyrda maskin i modellen 1250 på bvp sidan, och vissa av dessa har gått utan problem men många av dom har bara racklat, komm problem på inv, trasig inv, trasig kompr ja allt som kunde fela, så de gav inte så mycket till förtroende, samma med f1255 när den kom, det måste ha varit det billigaste av billiga i invertrarna, för de brann i parti och minut. Vissa pumpar hade man varit till flera gånger.
Av vad jag förstått så köpte IVT en färdig inverter- kompressorlösning som utvecklats för luft/luftvärmepump avsedd för kylning. Jag hittade ett forskningsdokument på en inverter som utförande- och storleksmässigt överensstämde med den som satt i X15 och det var en bra utförd inverter. Jag kan ju studera utförandet gällande t.ex. EMC på mitt exemplar.
Vad jag uppfattade gällande Nibe så verkade de köpa in en inverter som de satte in i sina första värmepumpar där man bl.a. inte beaktat switchbrusets påverkan på lagerströmmar och EMC.
Redigerat:
Hej uselessuseless skrev:
Rimligen så är det så.
Den som då t.ex. kan sätta in denna egenskap i sitt tänk gällande sitt värme/kylsystem och varmvattenproduktion för bostaden och att hålla ett jämt effektuttag gällande effektavgiften får ett win-win resultat
Apropå IVT X15 så såg jag en intressant tråd på värmepumpsforum:
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49345.0
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=49345.0
Hej TRJBergTRJBerg skrev:
I princip alla elapparater vi idag köper och ansluter innehåller kraftelektronik, belysning, vitvaror, värmesystem, multimedia etc.
Samtidigt så har vi sedan flera år en brist på kunskap och personal att hantera allt det vi köper.
Vi behöver få många fler som studerar och sedan arbetar på teknikområdet.
Redigerat:
Tur att man är pensionerad elektronikkonstruktör, så man kan hålla liv i sina grejer till överkomligt pris när det väl rasar, men än funkar det finfint.DonPablo skrev:
Jag valde inverterpump när jag bytte i höstas, men det var absolut inte självklart 😀
Redigerat: