59 819 läst ·
227 svar
60k läst
227 svar
Varför INTE ha lån på fastighet?
Att energibrist kommer bli en issue med ändliga fossila resurser, långsam omställning och ökande energibehov i utvecklingsländer och tillväxtekonomier (bara Kinas ökande energibehov räcker ju för att skrämma upp de flesta) och därmed driva på övriga kostnader då transporter och uppvärmning är förhållandevis grundläggande komponenter i vårt samhälle och vår ekonomi är iofs knappast något man måste vara raketforskare för att räkna ut.Investor skrev:Problemet är att man inte vet var inflationen tar fart. Råvaror? Guld? Fastigheter? Energi? I flera fall leder inflation till ökade kostnader (för tex uppvärmning) men inte nödvändigtvis till stigande löner. Stigande energipriser tränger undan konsumtionsutrymme och minskar utrymmet att betala höga räntor. Med andra ord måste inte inflation vara positivt för fastighetsmarknaden och man kan lätt trampa fel om man investerar i en tillgång vars pris inte dras upp av inflation.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Men frågan är hur det slår? Kan man anta att klassiska modeller gäller ? Om energi, tex blir dyrare, kommer detta driva upp löner och övriga priser etc och driva på ekonmin?
Eller kan det bl så att energibrist saktar ned ekonmn och då mao leder till deflation snarare?
/k
Eller kan det bl så att energibrist saktar ned ekonmn och då mao leder till deflation snarare?
/k
Jag tror på det sistnämnda.
Klicka här för att svara