59 819 läst ·
227 svar
60k läst
227 svar
Varför INTE ha lån på fastighet?
Som nyfniken sa, vadå vinst?Ville_Vessla skrev:
Om man kan räkna hem det under en tvåårsperiod om man tecknar det nu vet vi ju inte förrän om två (eller fem) år.
Jag skulle säga att det beror på dels att bankerna just nu har möjlighet att tecka billiga säkerheter för 1 och 2-åringar. Och dels så är prognosen för tillfället att räntan ska vända neråt. Dessa "rabatter" på kort sikt lär försvinna fortare än kvickt om Ingves driver igenom som indikerat nästa räntehöjning i september. KPI för augusti kommer att bli mycket intressant och säkerligen få stor betydelse.-MH- skrev:
Nja , tråden handlar väl om att ha lån eller inte.Tompamannen skrev:
Att låna till börsen är ju en helt annan grej, jag visar på att du kan gå vinst med att välja att låna nästan utan risk. Enda risken är ju om du behöver sälja eller om banken du lånar till går i konkurs, då handlar det om nån procent av beloppet som står på spel.
Huruvida nån gör så är ju bara spekulationer som det mesta, det finns ju många som tycker amorteringar är guds gåva och löser alla framtida ekonomiska problem medans jag tycker snarast tvärtom. Så istället för att inte ha lån kan du ju lika gärna ha det och tjäna lite mer.
Fast nu pratar du om avkastningstips. Tråden syftar ju till att diskutera räntesatser på befintliga lån. Äpplen och päron liksom.Ville_Vessla skrev:
Men jag tolkar dig (fritt) som att du då ändå håller med om faktumet att om man binder ett befintligt lån i två år så vet man inte förrän efter den bindningstiden löpt ut om det var en bra affär eller inte. Yes?
Nej, tråden handlar om att ha lån eller inte ha lån och du tolkar mig fel.timmelstad skrev:Fast nu pratar du om avkastningstips. Tråden syftar ju till att diskutera räntesatser på befintliga lån. Äpplen och päron liksom.
Men jag tolkar dig (fritt) som att du då ändå håller med om faktumet att om man binder ett befintligt lån i två år så vet man inte förrän efter den bindningstiden löpt ut om det var en bra affär eller inte. Yes?
Jag vet ju dagen jag tar lånet samt öppnar sparandet vad vinsten blir under dessa 2 år.
Vad räntan är om 2 år är ju fullständigt orelevant för detta.
Nu kopplade det för mig, jag var alltför otydlig i min tidigare post eftersom jag bara diskuterat sparränta kontra låenränta tidigare.Jag menar att den bundna 2 och 5 årslåneräntan är lägre än motsvarande bunden sparränta.timmelstad skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
OT:Alfredo skrev:
Och med ovanstående kommentarer i åtanke så undra man ju hur det gått nu när börsen har hoppat lite upp och ned ngn vecka till ?
F.ö. har jag också varit inne på det där med lån/fixkonton - problemet, vilket iof är ganska självklart, är att det sällan finns sparkonton med 2%+ ränta samtidigt som du kan binda bolånet på samma tid till lägre ränta
/K
+3,4% sedan förra Fredagen.klaskarlsson skrev:
Och då ingår dagens (i skrivande stund) nedgång på 2,41% i mina Beijer electronics:@
Hade dom inte sjunkit idag så hade jag kunnat säga +5% på en vecka, men men