Ville_Vessla skrev:
Nu går det ju att göra en hyfsad vinst på den bundna räntan igen, runt 0,4%-enheter på en 2 åring och runt 0,8%-enheter på en 5 åring utan att vara nån monsterförhandlare.
Som nyfniken sa, vadå vinst?

Om man kan räkna hem det under en tvåårsperiod om man tecknar det nu vet vi ju inte förrän om två (eller fem) år.
 
Om den långa räntan är lägre än den korta, är väl sannolikheten rätt stor att rörliga räntan är på väg ner? Så resonerar jag i alla fall.
 
-MH- skrev:
Om den långa räntan är lägre än den korta, är väl sannolikheten rätt stor att rörliga räntan är på väg ner? Så resonerar jag i alla fall.
Jag skulle säga att det beror på dels att bankerna just nu har möjlighet att tecka billiga säkerheter för 1 och 2-åringar. Och dels så är prognosen för tillfället att räntan ska vända neråt. Dessa "rabatter" på kort sikt lär försvinna fortare än kvickt om Ingves driver igenom som indikerat nästa räntehöjning i september. KPI för augusti kommer att bli mycket intressant och säkerligen få stor betydelse.
 
Tompamannen skrev:
Finns det verkligen folk som binder upp sina pengar i 5 år för att tjäna 0,8% per år? Man kan ju gå in och ut på börsen under samma dag och få 2-3% utan att vara börsmäklare.
Det är inte SÅ svårt att förlora 2-3% under en börsdag heller...
 
Nyfniken skrev:
"Vinst". Hur tänker du då?
Lånar jag ett belopp och binder på 2 år och sedan sätter in denna summa och binder även detta på 2 år till en högre ränta så är det väl rätt lätt att räkna ut vinsten i förväg.
 
Tompamannen skrev:
Finns det verkligen folk som binder upp sina pengar i 5 år för att tjäna 0,8% per år? Man kan ju gå in och ut på börsen under samma dag och få 2-3% utan att vara börsmäklare.
Nja , tråden handlar väl om att ha lån eller inte.
Att låna till börsen är ju en helt annan grej, jag visar på att du kan gå vinst med att välja att låna nästan utan risk. Enda risken är ju om du behöver sälja eller om banken du lånar till går i konkurs, då handlar det om nån procent av beloppet som står på spel.
Huruvida nån gör så är ju bara spekulationer som det mesta, det finns ju många som tycker amorteringar är guds gåva och löser alla framtida ekonomiska problem medans jag tycker snarast tvärtom. Så istället för att inte ha lån kan du ju lika gärna ha det och tjäna lite mer.
 
Ville_Vessla skrev:
Lånar jag ett belopp och binder på 2 år och sedan sätter in denna summa och binder även detta på 2 år till en högre ränta så är det väl rätt lätt att räkna ut vinsten i förväg.
Fast nu pratar du om avkastningstips. Tråden syftar ju till att diskutera räntesatser på befintliga lån. Äpplen och päron liksom.

Men jag tolkar dig (fritt) som att du då ändå håller med om faktumet att om man binder ett befintligt lån i två år så vet man inte förrän efter den bindningstiden löpt ut om det var en bra affär eller inte. Yes?
 
timmelstad skrev:
Fast nu pratar du om avkastningstips. Tråden syftar ju till att diskutera räntesatser på befintliga lån. Äpplen och päron liksom.

Men jag tolkar dig (fritt) som att du då ändå håller med om faktumet att om man binder ett befintligt lån i två år så vet man inte förrän efter den bindningstiden löpt ut om det var en bra affär eller inte. Yes?
Nej, tråden handlar om att ha lån eller inte ha lån och du tolkar mig fel.
Jag vet ju dagen jag tar lånet samt öppnar sparandet vad vinsten blir under dessa 2 år.
Vad räntan är om 2 år är ju fullständigt orelevant för detta.
 
timmelstad skrev:
Som nyfniken sa, vadå vinst?

Om man kan räkna hem det under en tvåårsperiod om man tecknar det nu vet vi ju inte förrän om två (eller fem) år.
Nu kopplade det för mig, jag var alltför otydlig i min tidigare post eftersom jag bara diskuterat sparränta kontra låenränta tidigare.Jag menar att den bundna 2 och 5 årslåneräntan är lägre än motsvarande bunden sparränta.
 
Nyfniken skrev:
Vad jobbar du för om du kan göra såna pengar på börsen?
Jobb, vad är det:D
 
Tompamannen skrev:
Jobb, vad är det:D
Gick det bra idag? ;)
 
Nyfniken skrev:
Gick det bra idag? ;)
Köper och säljer inte varje dag. Idag handlade jag precis innan stängning, REA nu ju:D
Jag tror på en liten rekyl imorgon eller i början på nästa vecka:P
 
Nyfniken skrev:
Gick det bra idag? ;)
Och för att göra detta lite mer begripligt för framtida läsare hänger kommentaren ovan samman med att det idag var en av de sämsta dagarna som stockholmsbörsen upplevt med en nedgång av OMXSPI på över sex procent. :(:(:(:(:(
 
Alfredo skrev:
Och för att göra detta lite mer begripligt för framtida läsare hänger kommentaren ovan samman med att det idag var en av de sämsta dagarna som stockholmsbörsen upplevt med en nedgång av OMXSPI på över sex procent. :(:(:(:(:(
OT:
Och med ovanstående kommentarer i åtanke så undra man ju hur det gått nu när börsen har hoppat lite upp och ned ngn vecka till ? :)

F.ö. har jag också varit inne på det där med lån/fixkonton - problemet, vilket iof är ganska självklart, är att det sällan finns sparkonton med 2%+ ränta samtidigt som du kan binda bolånet på samma tid till lägre ränta :)


/K
 
klaskarlsson skrev:
OT:
Och med ovanstående kommentarer i åtanke så undra man ju hur det gått nu när börsen har hoppat lite upp och ned ngn vecka till ? :)

/K
+3,4% sedan förra Fredagen.
Och då ingår dagens (i skrivande stund) nedgång på 2,41% i mina Beijer electronics:@
Hade dom inte sjunkit idag så hade jag kunnat säga +5% på en vecka, men men;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.