Nicke Nyfiken
Mikael_L Mikael_L skrev:
@Nicke Nyfiken , är du ganska säker på att det var stor last, i princip överlast, vid dessa två tillfällen?
Jag tänkte så att det inte var en utifrån kommande överspänning, som både pajade saker och sköt din säkring.
Jag är 100% säker på att det är långvarig överbelastning som fått huvudsäkringen att gå.

Vid båda tillfällena har många förbrukare varit igång såsom spis, ugn, tvätt och diskmaskin + elbilsladdaren under en längre tid. Och propphuven av porslin har varit så varm att det knappt gått att hålla i den när jag skulle byta propparna.

Jag vet inte säkert men misstänker att även värmepumpen varit igång när proppen gått. Såg i elnätsappen att vi låg på 16 kW effekt när proppen gick.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Och propphuven av porslin har varit så varm att det knappt gått att hålla i den när jag skulle byta proppen.
Ja det är ett väldigt bra bevis. 👍

Det har ju framförts teorier om stor induktiv last, som ger spänningsspikar om den bryts. Men det får nog vara något värre än en elmotor i värmepumpen, om det skall ge sådana här effekter.

Har du någonting utöver det vanliga av elapparater i huset?

En riktigt stor induktiv last skulle nog kunna ge så hög spänningsspik att det utöver att förstöra elektronik kan slå över mot jord och lösa ut jodfelsbrytaren.

Nicke Nyfiken
H hempularen skrev:
Har du någonting utöver det vanliga av elapparater i huset?
Nä, det är en högst ordinär villa med en 3-fas värmepump som drar max 5,5 kW, bastuaggregat på 8 kW och en elbilsladdare på 11 kW. Inga andra stora förbrukare och inga fräsiga maskiner i garaget.

Elbilen har stått på laddning vid båda tillfällena när det har blivit överspänning, men det kan väl inte bli någon bakmatning från elbilen?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.