Nicke Nyfiken
E elmont skrev:
Jag vet inte om någon tagit upp att felande JFB (som bryter nollan först och inte sist) kan ge överspänning. Det blir det samma som nollsläpp.
Hur blir det i så fall om det finns 2 JFB och bara en löser ut?
Kan grejer som ligger under den JFB som inte löst ut ändå gå sönder?
I detta fallet gick det sönder grejer tillhörande båda JFB, fast bara en löste ut.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
I detta fallet gick det sönder grejer tillhörande båda JFB, fast bara en löste ut.
Sakerna går sönder pga överspänning. Det skapar oftast inget jordfel (även om det kan bli högfrekventa störningar som löser ut en JFB).

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Om dina centraler, JFB är rätt kopplade kan du glömma resonemangen kring N kopplad via JFB oberoende ev brister i tidig, samtidig brytning. Det som normalt hör till den delen är tex dålig kontakt i N polen som ger obalanserade spänningar vid snedlast osv. Om du hade haft symptom mellan dina sällsynta feltillfällen kunde det haft någon grund. Du har fått fel under båda så ytterst osannolilt att det har med kontakterna att göra. Inrikta dig som sagt på att JFB som löser är lite av ett sidospår och som bara har delar av gemensamt med grundproblemet att göra mest en låg, dålig kvalite på brytaren.

pacman42 pacman42 skrev:
Sakerna går sönder pga överspänning. Det skapar oftast inget jordfel (även om det kan bli högfrekventa störningar som löser ut en JFB).
Om vi tar hypotesen som nämnts att kompressormotorn matas tvåfasigt med tredje kopplad mot laster där huvudsäkringen löst. Vad bedömer du max-min för den genererade spänningen (stationärt) på felbehäftade fasen hur ser det pss ut transient, vilka energinivåer kan vi grovt anta ev varistorer behöver hantera? Vi kan anta motor upp mot 4 kW för att få en rimlig övre begränsnimg.

Ja inte direkt riktat till dig alla kan komma in med förslag givetvis. Jag ser bara helst att man grundar resonemangen lite och inte bara slentrianmässigt går in på tex spåret överspänning osv.

Nicke Nyfiken
GK100 GK100 skrev:
Om dina centraler, JFB är rätt kopplade kan du glömma resonemangen kring N kopplad via JFB oberoende ev brister i tidig, samtidig brytning. Det som normalt hör till den delen är tex dålig kontakt i N polen som ger obalanserade spänningar vid snedlast osv. Om du hade haft symptom mellan dina sällsynta feltillfällen kunde det haft någon grund. Du har fått fel under båda så ytterst osannolilt att det har med kontakterna att göra. Inrikta dig som sagt på att JFB som löser är lite av ett sidospår och som bara har delar av gemensamt med grundproblemet att göra mest en låg, dålig kvalite på brytaren.
Om jag förstår dig rätt ska jag inte lägga någon vikt vid det som "elmont" skriver i detta fall?

Jag förstår att den utlösta JFB är resultatet av felet. Inte orsaken till felet.

Men när någon kommer med ett inspel som "elmont" är det svårt som okunnig att värdera relevansen.

Helt riktigt ska du inte se mitt inlägg som någon "lösning" utan bara en "information" om hur det kan bli "nollsläpp" och överspänning utan att det är nått riktigt nollsläpp. Jag har INTE följt tråden och orkar inte engagera mig djupare.

De mest rimliga felen som kan inträffa som ger överspänning på en fas:
- Om man har en motor utan nolla (Y-kopplad) så kan man få 400V på en fas som saknar anslutning till nätet - dvs när säkringen går.
- Om motorn börjar agera generator - när säkringen går. Detta bör dock inte ge mer än 400V eftersom hastigheten på motorn knappast ökar. För att nå över 400V så bör man ha en hiss eller något annat som kan skena.
- Om man pga snabbt bortfall av spänningen (säkringen går) för strömrusning i lindningarna i motorn som går ut i nätet i huset på den fasen. Detta sker troligen enbart när spänningen ligger på toppen/botten av sinuskurvan.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om jag förstår dig rätt ska jag inte lägga någon vikt vid det som "elmont" skriver i detta fall?

Jag förstår att den utlösta JFB är resultatet av felet. Inte orsaken till felet.

Men när någon kommer med ett inspel som "elmont" är det svårt som okunnig att värdera relevansen.
Inte ska du se dig som okunnig bara det att du får en mängd olika beskrivningar på olika mer eller mindre troliga felmöjligheter gör det inte lätt att sortera om man inte är ganska insatt.

Det elmont skriver skulle jag sätta som relativt vanligt i de fall där lite fenomen som ger spänningsskilnader mellan faserna och N kommer in (kan givetvis bero på glapp i N på andra ställen men JFB kan vara värt att kolla först). Hamnar man där vilket kanske ofta sker när man återställer eller testar JFB är det ett sluttande plan där det knappast självläker snarare tvärtom.

Mikael_L har lagt in bilder på kontakten för N i en JFB som "glappade" och gav förstörd utrustning. I den bilden var det tydligt att ett tunt skikt tex smörjnimg från tillverkningen låg bakom. Typiska sk Lichtenbergfigurer över kontaktytorna.

Som sagt knsppast något för ditt fall om dina JFB ligger parallellt och inte den ena efter den andra.

Nicke Nyfiken
GK100 GK100 skrev:
Inte ska du se dig som okunnig bara det att du får en mängd olika beskrivningar på olika mer eller mindre troliga felmöjligheter gör det inte lätt att sortera om man inte är ganska insatt.

Det elmont skriver skulle jag sätta som relativt vanligt i de fall där lite fenomen som ger spänningsskilnader mellan faserna och N kommer in (kan givetvis bero på glapp i N på andra ställen men JFB kan vara värt att kolla först). Hamnar man där vilket kanske ofta sker när man återställer eller testar JFB är det ett sluttande plan där det knappast självläker snarare tvärtom.

Mikael_L har lagt in bilder på kontakten för N i en JFB som "glappade" och gav förstörd utrustning. I den bilden var det tydligt att ett tunt skikt tex smörjnimg från tillverkningen låg bakom. Typiska sk Lichtenbergfigurer över kontaktytorna.

Som sagt knsppast något för ditt fall om dina JFB ligger parallellt och inte den ena efter den andra.
De ligger parallellt för allt i förrådet funkar fortförande när JFB i huset löst ut. Och allt i huset funkar fortförande när JFB i förrådet löst ut.

Vad vill du ha bilder på i elcentralerna?
Är det några speciella detaljer?

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
De mest rimliga felen som kan inträffa som ger överspänning på en fas:
- Om man har en motor utan nolla (Y-kopplad) så kan man få 400V på en fas som saknar anslutning till nätet - dvs när säkringen går.
- Om motorn börjar agera generator - när säkringen går. Detta bör dock inte ge mer än 400V eftersom hastigheten på motorn knappast ökar. För att nå över 400V så bör man ha en hiss eller något annat som kan skena.
- Om man pga snabbt bortfall av spänningen (säkringen går) för strömrusning i lindningarna i motorn som går ut i nätet i huset på den fasen. Detta sker troligen enbart när spänningen ligger på toppen/botten av sinuskurvan.
Menar du att 400 V kommer mot N på den fas där säkringen löst ut? En asynkronmotor som man försöker ha som fristående generator med tex kondensatorer för magnetisering blir eller kan bli rejält svajiga i spänning. Men i TS fall faller bara en fas och nätet kan hantera magnetiseringen via de två friska.

Bara för att lite bena ut hur du tänker dig det hela här.

De ligger parallellt för allt i förrådet funkar fortförande när JFB i huset löst ut. Och allt i huset funkar fortförande när JFB i förrådet löst ut.

Vad vill du ha bilder på i elcentralerna?
Är det några speciella detaljer?
Vill du ta några översiktligt så är det ju alltid möjligt att några synpunkter kan komma till. Vore intressant om ett fall som ditt reddes ut lite mer i detalj och inte bara de olika svepande spåren som ofta dyker upp i den typen trådar här.

GK100 GK100 skrev:
Menar du att 400 V kommer mot N på den fas där säkringen löst ut? En asynkronmotor som man försöker ha som fristående generator med tex kondensatorer för magnetisering blir eller kan bli rejält svajiga i spänning. Men i TS fall faller bara en fas och nätet kan hantera magnetiseringen via de två friska.

Bara för att lite bena ut hur du tänker dig det hela här.
Ja, man kan få 400V mot N om motorn saknar nolla själv. Eftersom spänningarna mellan de kvarvarande faserna finns kvar så hamnar nollpunkten på 230V mellan dessa. Den tredje fasen får dock en spänning som induceras av rotationen som finns kvar och när denna kommer ur takt så kan man få 400V.

Om man inte har ett fungerande motorskydd så ökar risken för detta kraftigt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, man kan få 400V mot N om motorn saknar nolla själv. Eftersom spänningarna mellan de kvarvarande faserna finns kvar så hamnar nollpunkten på 230V mellan dessa. Den tredje fasen får dock en spänning som induceras av rotationen som finns kvar och när denna kommer ur takt så kan man få 400V.

Om man inte har ett fungerande motorskydd så ökar risken för detta kraftigt.
Vi får försöka komma igen till den frågan. Som sagt tänkte jag att vi kan använda TS fall för lite olika saker som brukar komma upp här vid den typen trådar.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Elcentral med märkning för huvudbrytare, jordfelsbrytare och olika säkringar, inklusive värmepump och flera faser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elcentral med automatsäkringar och jordfelsbrytare, flera kablar anslutna. Monterad på vägg med synliga kopparrör i närheten.
Skapa konto
Elcentral med jordfelsbrytare och säkringar, märkt med olika elkretsar som tork, tvätt och belysning, tillverkad av Hager.
Skapa konto
Elcentral med kopplingsplintar, säkringar och brytare monterade på en vägg. Tillhörande kablar är anslutna för eldistribution.
Skapa konto
Elskåp med elmätare och säkringar monterade på en vägg. Skåpet innehåller olika komponenter för eldistribution.
Skapa konto

Mikael_L
I centralen i bild 2 känner jag mig bekymrad över att det är två olika nollskenor som inte är ihopkopplade.
Det finns ju inte två JFB, och jag lyckas inte se att det finns två grupper utanför JFB ...

edit:
Om det nu inte är övre raden som ligger utanför JFB.
Där är det tre grupper, men sen bara två nollor.
Men gruppen "panna" är 20A och verkar har 6mm2 (kanske 4mm2), och då kanske nollan är skruvad i skruvanslutningen på nollskenan.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.