Hej! Jag har en bergvärmepump, ivt greenline HE som väldigt lätt går på el tillskott.
Huset är det 2 familjshus från 1944 på 226kvm plus 110kvm källare som också är uppvärmt. Det är. Fördelat på 3 våningar inklusive källaren. Det är tunna ytterväggar typ 13cm. Ja tycker huset är lite för kallt och den går fort på el tillskott, redan på 1,5 minus. Men vad är felet? Är det för klen cirkulationspump? Kan vara stor diff på värmebärare in och ut. Bifogar bilder om det är någon som kan se vad felet kan vara.
Tacksam för er hjälp.

• Display på värmepump IVT Greenline HE med temperaturer: hetgas 90,5°C, värmebärare ut 50,7°C, in 37,2°C, köldbärare in -0,9°C, ut -3,5°C, datum 2026-01-07.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display på bergvärmepump visar temperaturer och värmekurva; grönt ljus och kontrollpanel synliga.
    Skapa konto
  • Närbild på displayen av en IVT Greenline HE bergvärmepump med information om värmebehov, tillskott och varmt vattentemperatur.
    Skapa konto
B Börje den XII skrev:
Hej! Jag har en bergvärmepump, ivt greenline HE som väldigt lätt går på el tillskott.
Huset är det 2 familjshus från 1944 på 226kvm plus 110kvm källare som också är uppvärmt. Det är. Fördelat på 3 våningar inklusive källaren. Det är tunna ytterväggar typ 13cm. Ja tycker huset är lite för kallt och den går fort på el tillskott, redan på 1,5 minus. Men vad är felet? Är det för klen cirkulationspump? Kan vara stor diff på värmebärare in och ut. Bifogar bilder om det är någon som kan se vad felet kan vara.
Tacksam för er hjälp.
Huset kräver mer effekt än pumpen ger ut kanske, då brukar man ställa om värmekurvan något för att få högre temp ut. Manualen säger hur

Du har ett i det närmaste oisolerat hus på 350 kvadratmeter och undrar varför pumpen går på elpatron.....

Hur stor är värmepumpen? Beroende på var du bor gissar jag att du behöver 16-20kW för att värma det huset när det är kallt.

• Gilla
blomknopp och 14 till
  • Laddar…
Det verkar vara kallt i borrhålet.

Hur djupt är det?

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hur gammal är värmepumpen? en on/off pump dimensioneras oftast för att stötta med elpatron, för 10 årsedan dimensionerade man pumparna för mer elpatrondrift än idag.

Du har ett stort hus och som andra skrivit, huset behöver mer effekt än vad kompressorn kan avge, då behöver elpatronen gå in och hjälpa till.

Kan du ha kallare i vissa rum eller måste hela huset vara uppvärmt?

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Huset kräver mer effekt än pumpen ger ut kanske, då brukar man ställa om värmekurvan något för att få högre temp ut. Manualen säger hur
Jag har hållit på fipplat med Värmekurva och ställt upp den men den verkar inte orka med.

• Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
B Börje den XII skrev:
Jag har hållit på fipplat med Värmekurva och ställt upp den men den verkar inte orka med.
Ok, som redan sagts så verkar hålet kallnat

Hålet blir alltid kallt på vintern. -0,9 grader är helt normalt.

Grundproblemet är väl helt enkelt att kompressorn är för klen för att värma hela huset så tillskott från elpatronen behövs när det är kallt?

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du har ett i det närmaste oisolerat hus på 350 kvadratmeter och undrar varför pumpen går på elpatron.....

Hur stor är värmepumpen? Beroende på var du bor gissar jag att du behöver 16-20kW för att värma det huset när det är kallt.
A Anders_Tranås skrev:
Hur gammal är värmepumpen? en on/off pump dimensioneras oftast för att stötta med elpatron, för 10 årsedan dimensionerade man pumparna för mer elpatrondrift än idag.

Du har ett stort hus och som andra skrivit, huset behöver mer effekt än vad kompressorn kan avge, då behöver elpatronen gå in och hjälpa till.

Kan du ha kallare i vissa rum eller måste hela huset vara uppvärmt?
Tror pumpen är från 2015. Vi köpte huset 2019.
Ja jag har tänkt på det om det kan vara så att pumpen är tänkt ska gå med elpatron också men tycker det känns överdrivet när det bara är 1,5minus. Tycker det känns som det blivit kallare i huset. Den får inte riktigt upp värm trots elpatron. Tänkte om det kan vara cirkulationspumpen, för den verkar gå på max, och inte få runt allt vatten innan det svalnat och därför får hög skillnad på vb in/ut. Men vet inte.
Alla rum bör hållas varma

• Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Ok, som redan sagts så verkar hålet kallnat
Ja det kanske är så. Men tror håletr bara 10 år

Precis som skrivits så behöver en kåk på dessa kvm uppåt 20kw pump för att driva huset å ha så lite elpatron som möjligt. Antingen var förra ägarna snål å inte ville kosta på en pumpstorlek som matchade huset eller så lurade installatören att denna skulle räcka.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
B Börje den XII skrev:
Ja det kanske är så. Men tror håletr bara 10 år
Jo den ger ej lika mycket just nu så el måste till

Delta-T på köldbärare är normalt men borrhålet räcker inte till med -1˚C på inkommande KB redan i början på januari.
Ett test alla som har BVP kan göra för att bedöma kondition på borrhål, är att läsa av inkommande KB precis i slutet av vintern, mars eller april för Norrland. Är KB in sämre än -3˚C är borrhålet utkylt och behöver återladdas så lång tid som möjligt under sommaren.

Nu vet jag inte var huset ligger men verkar ju inte vara så låg utetemperatur.

Framledningstemp till radiatorerna på 44˚C vid strax under nollan hade ju räckt till i ett välisolerat hus men här behövs det alltså mer för att få behagligt inne. Bara att öka värmekurvan ytterligare.

Som någon annan skrev krävs en pump på ca 16 kW och matchande borrhålslängd på ca 300 m för den här kåken såvida den inte ligger i Skåne.

• Gilla
gorcot och 6 till
  • Laddar…
B Börje den XII skrev:
Tror pumpen är från 2015. Vi köpte huset 2019.
Ja jag har tänkt på det om det kan vara så att pumpen är tänkt ska gå med elpatron också men tycker det känns överdrivet när det bara är 1,5minus. Tycker det känns som det blivit kallare i huset. Den får inte riktigt upp värm trots elpatron. Tänkte om det kan vara cirkulationspumpen, för den verkar gå på max, och inte få runt allt vatten innan det svalnat och därför får hög skillnad på vb in/ut. Men vet inte.
Alla rum bör hållas varma
Jag tycker du gör rätt i att fundera över om anläggningen arbetar optimalt - det kan finnas ordentligt med pengar att spara.

Att det börjar gå elpatron redan vid några få minus är ju inte kul, men har man en underdimensionerad pump blir det ju så. 2015 tycker jag man borde ha vetat bättre men du är inte ensam i denna sits.

Vilken effekt ger pumpen enligt specifikationen?

• Gilla
Nergårds-Anna och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tycker du gör rätt i att fundera över om anläggningen arbetar optimalt - det kan finnas ordentligt med pengar att spara.
Kanske läge att ta dit en servicetekniker för att kolla på pumpen om det inte gjorts på länge. 10 år är ändå en ansenlig ålder ur servicesynpunkt.

Jag hade givare i pumpen som var dåliga, och när jag kollade loggar i efterhand så gick pumpen dåligt hela säsongen innan pumpen larmade om det. Kostade ca 1000 kWh/månad extra under den vintern pga dålig effektivitet och mer elpatron.

• Gilla
Nergårds-Anna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.