Nicke Nyfiken
Mikael_L Mikael_L skrev:
I centralen i bild 2 känner jag mig bekymrad över att det är två olika nollskenor som inte är ihopkopplade.
Det finns ju inte två JFB, och jag lyckas inte se att det finns två grupper utanför JFB ...
Är det den blå "bygeln" man ser på bild 4 som du menar saknas på bild 2?

Mikael_L
Ja.
Men nu ska vi inte förhasta oss.
Skulle det vara felkopplat borde JFB lösa typ omedelbart så fort strömmen slås på.

Jag har lagt en del tid på att försöka gissa hur ledarna är dragna i den centralen, men det kan vara så att övre raden ligger utan JFB, det kan också vara helt OK, själv brukar jag sträva efter att sätta husets uppvärmning utan JFB (men då får det inte vara uttag/stickproppar, utan fast anslutning).

Nicke Nyfiken
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja.
Men nu ska vi inte förhasta oss.
Skulle det vara felkopplat borde JFB lösa typ omedelbart så fort strömmen slås på.

Jag har lagt en del tid på att försöka gissa hur ledarna är dragna i den centralen, men det kan vara så att övre raden ligger utan JFB, det kan också vara helt OK, själv brukar jag sträva efter att sätta husets uppvärmning utan JFB (men då får det inte vara uttag/stickproppar, utan fast anslutning).
Ja allt på övre raden har med uppvärmningen att göra och allt är fast anslutet. Så då har väl elektrikern tänkt så som du beskriver?

Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
I centralen i bild 2 känner jag mig bekymrad över att det är två olika nollskenor som inte är ihopkopplade.
Det finns ju inte två JFB, och jag lyckas inte se att det finns två grupper utanför JFB ...
Du ser att inkommande N till JFB kommer från den vänstra N skena därför de inte sitter ihop

Mikael_L
Jag har inte funderat så mycket mer på denna tråd nu i några dagar.

Men jag tänker att JFB'n löser troligen inte är anledningen till att saker går sönder, utan tror att JFB trippar som en effekt av det som händer, som skjuter sönder saker och ting.

lite som GK100 skriver i inlägg #78

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
GK100 GK100 skrev:
Vill du ta några översiktligt så är det ju alltid möjligt att några synpunkter kan komma till. Vore intressant om ett fall som ditt reddes ut lite mer i detalj och inte bara de olika svepande spåren som ofta dyker upp i den typen trådar här.
Ser du några uppenbara fel eller frågetecken på de översiktliga bilderna?

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ser du några uppenbara fel eller frågetecken på de översiktliga bilderna?
Nej det ser normalt sett bra ut. Något jag såg nu när jag bläddrade genom tråden är dina bilder i #63 på ett trasigt don är att VDR där tex en blå komponent är helt oskadd. Dessa har till uppgift att begränsa överspänning och brukar om det varit kraftiga fel spricka eller mörkna. Din missfärgning i locket kommer vad det ser ut som från ett annat häll alltså komponenten med lindningarna som bränts.

Vad är det för "trafos" du har där? I ytterlighetsfall kan fenomen som Martin Lundmark brukar ta upp ligga bakom. Jag har själv som ung valp sökt och rett ut liknande för länge sen när switchad teknik var mer ovanlig och med barnsjukdomar så inte helt omöjligt men man får söka sannolikare förklaringar först.

Får du fram typen på dina don kan man få lite mer info om konstruktionen på dem förutom den principskiss Bo lagt in nu.

Redigerat:
Det är troligen vad de kallar "choke". Den bromsar strömspikar. Den på bilden är dock väldigt kraftig i mina ögon. En överspänning skulle kunna ge överslag i drosseln. Varistor kommer jag inte ihåg att jag sett, utan det kan finnas kondensatorer och motstånd/säkringar före likriktaren för att skydda elektroniken.

Schematisk ritning av strömförsörjningskrets med EMI-filter, likriktarbrygga och DC-DC-omvandlare, med markering för jordning och olika komponenter.

Nicke Nyfiken
GK100 GK100 skrev:
Vad är det för "trafos" du har där?

Får du fram typen på dina don kan man få lite mer info om konstruktionen på dem förutom den principskiss Bo lagt in nu.
Sitter i en IKEA taklampa med touch-dimmer för 12V halogenlampor.
EagleRise elektronisk transformator 180VA för 12V halogen, specifikationer för in- och utspänning, certifieringar och temperaturgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Nicke Nyfiken
GK100 GK100 skrev:
Något jag såg nu när jag bläddrade genom tråden är dina bilder i #63 på ett trasigt don är att VDR där tex en blå komponent är helt oskadd. Dessa har till uppgift att begränsa överspänning och brukar om det varit kraftiga fel spricka eller mörkna.
Så här?
Bild på ett kretskort i en panna med en blå komponent som har bränt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är från kretskortet i pannan som också gick sönder.

• Gilla
  • Wow
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så här?
[bild]
Bilden är från kretskortet i pannan som också gick sönder.
Ja det där ser ju ut som en varistor som har sprängts pga en överspänning.

Och är det så, så är det överspänning, för den komponenten är helt passiv till spänningen över den överstiger dess tröskelvärde.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Mikael_L Mikael_L skrev:

Och är det så, så är det överspänning, för den komponenten är helt passiv till spänningen över den överstiger dess tröskelvärde.
Då kan vi väl konstatera att det är överspänning som har sönder grejerna?

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det här påminner inte så lite om det du har ... :)
[länk]
Ja det var många likheter.

Men där var det en ren felkoppling som gjorde att det blev 400V när man slog till strömbrytaren, som jag uppfattade det.

Frågan nu är väl varför det blir överspänning ibland (2 ggr på 18 år) när huvudsäkringen går?

Värmepumpen är väl fortfarande "main suspect"?

Mikael_L Mikael_L skrev:

Sådär ser det ut efter väldigt kort överspänningspuls som i samband med åskväder eller stor induktiv last som vill hålla igång strömmen (i kort stund) även när huvudsäkringar gått eller huvudströmbrytare har öppnats.

Hade det typ varit 300-400 Volt pga. neutral/nollasläpp så brukar det vara betydligt mer svart och brun-sönderbränt då det har haft flera sekunder till minuter och blivit närmast glödvarm inuti innan det havererar och dessutom spränger det inte ut kratrar på samma sätt som korta spänningsstötar med mycket ström i ms-nivå och det bildas plasma i sin vekaste del som spränger sönder komponenten.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.