Hej!

Vi hade en firma som spacklade och målade ett av våra rum. Den tid som lades ner på detta tyckte vi var rimlig. Ena väggen var problematisk, så den krävde lite extra tid. Målarna var här 6 dagar. (Nämnas kan att målarna var här via ett företag som samordnar det som fixas i lägenheten.)

Vi skrev ner den tid som de var här. (Det var i stort sett alltid bara en målare här, förutom första dagen då två var här viss tid.) Vi skrev upp på ett ungefär, med diff på kanske en kvart ibland. Vi var nämligen hemma under dagarna.

Den tid vi fick ihop, dvs när de faktiskt var här i lägenheten, var 24 timmar. I fakturan finns 40 timmar. (Bild bifogad.) Inget specificerat. Utöver detta finns även 5 timmar servicebil. Nämnas kan att en av ägarna var här två eller tre gånger också för att prata upplägg. På vårt förslag. Så där kan ju säkert några timmar gå åt.

Vi kan förstå att det inte bara är den faktiska tid som målaren är här som kostar, men vad är det som kan kosta utöver detta? Vi får inte på något sätt ihop 40 timmar. Vi kommer att fråga om att få det hela specificerat, för just nu känns allt saltat.

Våra frågor till forumet är:
1) Hur ska/bör fakturan egentligen se ut?
2) Vad betyder egentligen "servicebil"?
3) Vad bör ingå i "Arbete"?

Om det finns ngn annan synpunkt om ngn annan aspekt så skrev gärna även om det.

Tack på förhand!
/Per

• Faktura med tre poster: arbete 40 timmar, material 1 st och servicebil 5 timmar. Totalkostnad 28 523 SEK, arbete står för majoriteten av kostnaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inköpsunderlag med materialspecifikation: golvbruk, murbruk och våtrumssilikon med kvantiteter, priser och totalbelopp inklusive moms.
    Skapa konto
Det lät mycket "svettigt" för ett rum..
Hade ni inget avtal skrivet med utföraren?

Jag utgår från att bilden bara visar delar av fakturan, och hittar inga uppenbara fel där.
På fakturan bör ju framgå företagets organisationsnummer/momsregistreringsnummer och betalningsvillkor.

Servicebil är ju ett generellt begrepp och kan debiteras lite hur som helst, per timme, tillfälle eller kilometer t.ex.

I arbete bör väl ingå allt de har gjort hos er och åt er. Förutom själva arbetet, även förberedelser (täckning av golv t.ex.), slutstädning. Men även delar som hämtning av material (om det var aktuellt).

Är inte ROT-avdrag aktuellt?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Det lät mycket "svettigt" för ett rum..
Hade ni inget avtal skrivet med utföraren?

Jag utgår från att bilden bara visar delar av fakturan, och hittar inga uppenbara fel där.
På fakturan bör ju framgå företagets organisationsnummer/momsregistreringsnummer och betalningsvillkor.

Servicebil är ju ett generellt begrepp och kan debiteras lite hur som helst, per timme, tillfälle eller kilometer t.ex.

I arbete bör väl ingå allt de har gjort hos er och åt er. Förutom själva arbetet, även förberedelser (täckning av golv t.ex.), slutstädning. Men även delar som hämtning av material (om det var aktuellt).

Är inte ROT-avdrag aktuellt?
Hej!

Vad menar du med svettigt? Att det var kort tid med 24 timmar?

Jo, vi hade en uppskattad tid på totalt 44 timmar för två rum. Det andra ska fixas nästa vecka. Det är mer problematiskt. I de 44 timmarna i gick även ommålning av tak i det rum som ni redan är klart, och det genomförde vi inte.

Med detta sagt så ser jag inte hur 40 timmar ens är rimligt om de först uppskattade 44 timmar (med tak) för båda, och med en marginal på 15% så återstår alltså 9 timmar till det andra rummet. (44 tim gånger 15% minus 40 tim.) Det är ju inte möjligt!

Jag har beskurit fakturan för att inte visa vilken firma det är etc. Men kostnaderna etc finns med.

Täckning av golv ingår såklart i den tiden de var här. Hämtning av material kan såklart ligga utanför, men.... 16 timmar extra???

Rotavdraget står på annan plats.

Mvh
Per

• Faktura för renovering med detaljer om arbetsuppgifter och tidsåtgång för kontor och vardagsrum, totalt 44 timmar.
    Skapa konto
Med "svettigt" menade jag att det var en hög kostnad/lång tid för det genomförda arbetet..

Men nu kom du ju med mer information. Att det är mer arbete som ska utföras. Och vad som ska utföras.

Restid finns ju inte med. Kan det vara 16 timmar på 6 dagar?

GoForIt GoForIt skrev:
Med "svettigt" menade jag att det var en hög kostnad/lång tid för det genomförda arbetet..

Men nu kom du ju med mer information. Att det är mer arbete som ska utföras. Och vad som ska utföras.

Restid finns ju inte med. Kan det vara 16 timmar på 6 dagar?
Hej!
Det är just de frågor som du ställer till mig som jag vill få stöd i. Är det ex rimligt med 16 timmar restid? Det kan det ju inte vara? Vissa dagar var målaren här två gånger eftersom det var lunch och torktid. Ska jag betala för att de åker iväg och käkar lunch? Ska jag betala restid för att de åker till något annat arbeta medan det torkar? Jag behöver få sådant här förklarar från de som sysslar med detta!
Jag anser att dessa frågor kan förtydligas först med tydliga fakturor. Finns det inte regler för detta?
/Per

Jag har sett företag som använder "minsta debiterbara tid" för resor, t.ex. minst 1 timme, oavsett tid.
Hur långt har de att åka?

Betala för deras lunch är ju inte rimligt. Torktider kan ju uppstå, som möjligen kan generera restid.

Det finns inga särskilda regler för hur fakturor ska specificeras, med undantag för de som ex. Skatteverket anger för ROT-avdrag.

Har ni kommit överens om att betala "Delbetalning A-conto"?

Har du ifrågasatt till utföraren att du anser delbetalningen orimligt hög med hänvisning till det uppgivna tidsåtgången totalt?

sysmali
P Per-Harry skrev:
Hej!

Vad menar du med svettigt? Att det var kort tid med 24 timmar?

Jo, vi hade en uppskattad tid på totalt 44 timmar för två rum. Det andra ska fixas nästa vecka. Det är mer problematiskt. I de 44 timmarna i gick även ommålning av tak i det rum som ni redan är klart, och det genomförde vi inte.

Med detta sagt så ser jag inte hur 40 timmar ens är rimligt om de först uppskattade 44 timmar (med tak) för båda, och med en marginal på 15% så återstår alltså 9 timmar till det andra rummet. (44 tim gånger 15% minus 40 tim.) Det är ju inte möjligt!

Jag har beskurit fakturan för att inte visa vilken firma det är etc. Men kostnaderna etc finns med.

Täckning av golv ingår såklart i den tiden de var här. Hämtning av material kan såklart ligga utanför, men.... 16 timmar extra???

Rotavdraget står på annan plats.

Mvh
Per
Är detta korrekt uppfattat?

-Uppskattning totalt för alla aktiviteter i två rum är 44 timmar.

-De har ett rum och ett tak kvar (i det redan ommålade rummet

-På delfaktura av arbetet har de angivit 40 timmar och mindre än 50% av arbeter är klart

-Ni har klockat dem på plats till 24 timmar (sen tillkommer ev. X antal timmar för ägarbesök, inköp osv)

Om ovanstående är korrekt skulle jag fråga företaget om de verkligen kommer hinna resten av aktiviterna på 4 timmar + 15%.

• Gilla
Daniel Eldstaden och 1 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Jag har sett företag som använder "minsta debiterbara tid" för resor, t.ex. minst 1 timme, oavsett tid.
Hur långt har de att åka?

Betala för deras lunch är ju inte rimligt. Torktider kan ju uppstå, som möjligen kan generera restid.

Det finns inga särskilda regler för hur fakturor ska specificeras, med undantag för de som ex. Skatteverket anger för ROT-avdrag.

Har ni kommit överens om att betala "Delbetalning A-conto"?

Har du ifrågasatt till utföraren att du anser delbetalningen orimligt hög med hänvisning till det uppgivna tidsåtgången totalt?
Hej!
Vi har inte kommit överens om delbetalning. Det uppstod en längre tid mellan rum 1 och rum 2 som nu ska fixas nästa vecka, så de kanske vill ha betalt redan nu för första delen,men vi har inte kommit överens om det.

Hur långt de har att åka är oklart. Ska jag typ räkna från där målaren bor eller vad? På en annan faktura i samma sammanhang fast från den firma som samordnar alltså finns det transportkostnad specificerad på 1 timme per dag. Det är ju liksom standard också som jag ser det.

Jag fick fakturan idag em tillsammans med fakturan från samordnings-firman utifrån annat jobb som de har gjort. Allt ska betalas om 10 dagar. Vet inte om samordnings-firman redan har betalat till målerifirman. Ägarna är typ vänner. Jag tänkte ringa ägaren för samordnings-firman imorgon bitti och undra vad som pågår. Även på deras egen firma så finns oegentligheter.

Mvh
Per

P Per-Harry skrev:
Hej!
Vi har inte kommit överens om delbetalning. Det uppstod en längre tid mellan rum 1 och rum 2 som nu ska fixas nästa vecka, så de kanske vill ha betalt redan nu för första delen,men vi har inte kommit överens om det.

Hur långt de har att åka är oklart. Ska jag typ räkna från där målaren bor eller vad? På en annan faktura i samma sammanhang fast från den firma som samordnar alltså finns det transportkostnad specificerad på 1 timme per dag. Det är ju liksom standard också som jag ser det.

Jag fick fakturan idag em tillsammans med fakturan från samordnings-firman utifrån annat jobb som de har gjort. Allt ska betalas om 10 dagar. Vet inte om samordnings-firman redan har betalat till målerifirman. Ägarna är typ vänner. Jag tänkte ringa ägaren för samordnings-firman imorgon bitti och undra vad som pågår. Även på deras egen firma så finns oegentligheter.

Mvh
Per
Har ni inte kommit överens om någon delbetalning, så invänta att de slutför arbetet.

BirgitS
P Per-Harry skrev:
Ska jag typ räkna från där målaren bor eller vad?
Från där företagets kontor är.

När det inte är fastpris har man rätt att få en specificerad faktura, dvs. en faktura där det står för varje dag hur lång tid det har pågått arbete åt kunden och vad som har gjorts under den tiden.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Är detta korrekt uppfattat?

-Uppskattning totalt för alla aktiviteter i två rum är 44 timmar.

-De har ett rum och ett tak kvar (i det redan ommålade rummet

-På delfaktura av arbetet har de angivit 40 timmar och mindre än 50% av arbeter är klart

-Ni har klockat dem på plats till 24 timmar (sen tillkommer ev. X antal timmar för ägarbesök, inköp osv)

Om ovanstående är korrekt skulle jag fråga företaget om de verkligen kommer hinna resten av aktiviterna på 4 timmar + 15%.
Hej!

Helt korrekt uppfattat, tack för sammanfattningen! (Förutom att det rum som de ska göra nästa vecka inte redan är målat.)

Ja, det är ju en bra plan. För det är ju faktiskt 44 timmar +/- 15% som är planerat och inbokat. Men, finns det inte en risk om jag lyfter frågan redan nu med tanke på att de ska fortsätta nästa vecka? Om jag ställer mig frågande till timmarna så kan de ju sätta sig på tvären. Tänk om de då vägrar att komma hit nästa vecka och försätter mig i en situation med 40 timmar genomfört som ju ligger inom ramen för planerad tidsåtgång? Lyckligtvis har ju allt skett via en samordningsfirma, men de känner ju även varandra.

Mvh
Per

P Per-Harry skrev:
Hej!

Mvh
Per
Varför tog du inte en offert från början? Detta verkar ju kunna bli rörigt.

Vad gäller målarna så är det inte helt lätt att svara för varför timmarna på fakturan inte överensstämmer med dagboken du själv fört över dom.
Restider, torktider, antal behandlingar ihop med torktider, etc.
Kan säkert vara så att det är saltade timmar.
Men det kan även röra sig om att det är torktider ihop med restider som gör att det inte går att få ihop olika jobb under dagarna för att uppnå 8 timmars fakturering.
Det är mycket som kan spela in.
Men givetvis kan det även vara fusk med timmar.

Vad är det för oegentligheter med huvudentreprenören?

GoForIt GoForIt skrev:
Har ni inte kommit överens om någon delbetalning, så invänta att de slutför arbetet.
Den är inskickad via samordnings-firman tillsammans med en faktura för ett jobb som den firman fixade förra veckan. Så det är samordningsfirman som kräver mig på pengarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Från där företagets kontor är.

När det inte är fastpris har man rätt att få en specificerad faktura, dvs. en faktura där det står för varje dag hur lång tid det har pågått arbete åt kunden och vad som har gjorts under den tiden.
Hej!
Tack för ditt svar!
Finns den rätten reglerad i lag?
Mvh, Per

När det gäller målare måste vi tänka på att de får per automatik en massa dötid då färg och spackel måste torka, de kan ju i princip aldrig göra ett jobb i ett sträck, målaren vill ju oxå ha lön för hela veckan som vi andra.
Inget försvar för den aktuella fakturan, men nått att beakta.

• Gilla
Pictor och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.