useless useless skrev:
Jag köpte en bil 2021 som gått 13 000 mil för 85 000:-. Sålde den 2024 med 21 000 mil på mätaren för 100 000:-.
Bättre affär än jag gjorde senast. Köpte ny bil 2022 för 320' och sålde för 120' fyra år senare. 😂

K Kasken skrev:
Jag delar dina tankar till fullo.

Jag vill dock höja ett varningens finger för KIA Ceed o dess rostskydd.
Jag fick åka o hämta bilkärran och köra hem min syster från besiktningen för några år sedan, hennes Kia Ceed var då runt 10år gammal och hade rullat under 10,000mil, den fick körförbud pga grova rostskador på bla undre bärarmarna bak, samt ombesiktning på en massa andra saker som var rostigt, golv trösklar osv...

Annars rätt trevlig bil o det mekaniska verkar göra det det ska, men rostskyddet verkar vara katastrof.
Detta var på 2010 årsmodell om jag minns rätt.
Slutade med att hon sålde den, hon fick mer för vinterhjulen som såldes löst än bilen.....
Rost måste man alltid kolla! Så sjukt tråkigt att hålla på att fixa med rostiga bilar.

Man kan ju hitta bilar som är förskonade från västkusten och saltvägar och ta dom direkt in och rostskyddsbehandla

M maria01 skrev:
konstigt att dom rasat i pris då
Toyotas hybridbilar står sig extremt starkt i pris och tillhör de fordon på marknaden som har det allra bästa andrahandsvärdet.

• Haha
maria01
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Bättre affär än jag gjorde senast. Köpte ny bil 2022 för 320' och sålde för 120' fyra år senare. 😂
Det var ändå bara min näst bästa bilaffär...

Rabbithole Rabbithole skrev:
Rost måste man alltid kolla! Så sjukt tråkigt att hålla på att fixa med rostiga bilar.

Man kan ju hitta bilar som är förskonade från västkusten och saltvägar och ta dom direkt in och rostskyddsbehandla
Rost är som sagt cancer för bilar....

Själv fyndade jag en Suabru Legacy -05 2,0 manuell med 8000mil på mätaren för 2 år sen sist jag bytte bil.
Aldrig vinterkörd och alltid förvarad i varmgarage. Den har nu ett rejält tjockt lager underredsmassa överallt, såg ut som att den precis rullat av monteringslinan under när jag fick tag i den.
Denna har jag tänkt mig skall hålla tills det är dags för mig att byta körkortet mot en biljett till färdtjänsten.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ett tips är att kolla på Blocket. Sök bilar som är säg 5 år gamla och se hur många träffar du får av de märke du är intresserad av.

Sök sen på samma märken men på bilar som är 15 eller 25 år gamla och se vilka som det fortfarande är många av. De bilarna håller ju!

Gjorde en sådan för några år sedan. Minns inte exakt resultat men det kunde vara så att på nyare bilar stod ex Mercedes och Renault för 10% vars. Men på 20 år gamla bilar så var Mercedes 17% och Renault 2%. Mercedes håller helt enkelt över tid.

Man kan se det ganska enkelt på vägarna också, man ser mycket gamla Volvo, BMW, Mercedes och Toyota (av vissa modeller Camry exempelvis). Finns fler, men många märke går inte att hålla rullande på ett ekonomiskt försvarbart sätt tydligen.
Men vad är det man mäter då?
- Kan lika gärna vara att bilarna finns kvar, men ägarna är så nöjda så att dom inte kommer ut på blocket.
- Sen varierar ofta kvalité över tid även för samma bilmilmodell. Man byter underleverantörer etc. Det som var bra en tidsepok kanske inte är det en annan.
Så... tror inte att blocketmetoden är varken valid eller reliabel.

M MagHam skrev:
Kan lika gärna vara att bilarna finns kvar, men ägarna är så nöjda så att dom inte kommer ut på blocket
Då hade de troligen inte funnits som nyare bilar heller. Lär korrelera bra.
M MagHam skrev:
Sen varierar ofta kvalité över tid även för samma bilmilmodell. Man byter underleverantörer etc.
Detta gäller givetvis alla bilmärken. Men statistiskt sett så kan man inte titta på detaljer som bytt leverantör på länkarmar, utan får titta på trender. Det är välkänt att exempelvis Toyota har genomgående hög byggkvalitet. Sen kan priser på reservdelar eller service göra att ingen ser värdet att ha kvar en äldre Toyota.

Jag säger inte att det är ett perfekt mätetal men jag tror det visar bra mycket mer än kundnöjdhetsenkäter exempelvis.

Ett annat exempel är bilprovningens underkända bilmodeller. Det mäter kvaliteten på bilar på ett ganska bra sätt. Sen kan det också vara så att exempelvis XXX-ägare generellt inte intresserar sig för att underhålla sin bil och därför blir de underkända mer än de borde. Inte för att de är sämre än medel utan för att klientelet som kör bilen inte bryr sig.

K Kasken skrev:
Den har nu ett rejält tjockt lager underredsmassa
:(

Har varit ägare till flera äldre bilar.
Just tjock underedsmassa är jag inte jätteimpad av, ger ofta motsatt effekt än vad som var tänkt efter några år.

Däremot är det aldrig rostigt över kardanknutar och bakom dåliga oljetråg.
Så jag är stark anhängare av fett/oljebaserad behandling. Får göra det oftare men fungerar iaf.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
:(

Har varit ägare till flera äldre bilar.
Just tjock underedsmassa är jag inte jätteimpad av, ger ofta motsatt effekt än vad som var tänkt efter några år.

Däremot är det aldrig rostigt över kardanknutar och bakom dåliga oljetråg.
Så jag är stark anhängare av fett/oljebaserad behandling. Får göra det oftare men fungerar iaf.
Du har inte fel, men....

Gör man detta tjocka lager där det innan är helt fritt från rost, och helt torrt så fungerar det.
Det blir som en tjock hinna av gummi som hindrar sten och annat som flyger omkring under bilen från att komma åt lacken och orsaka skador som blir "plåtrena" och sen börjar rosten gro.

Det som ofta sker är att någon får tag i en bil som är 10-15år gammal och har en hel del begynnande rost på i princip allt under, lägger man ett tjockt lager underredsmassa på det så ser det skitfint ut kanske 2-3år, sen lossnar det i stora bitar och blottar stora rostskador som grott på bakom skyddet.....

Jag kommer även fortsätta bättra på med andra mer tunnflytande skydd löpande inne i håligheter o liknande.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.