Har nyss inhandlat en dragkrok att montera på bilen. Pga lagerstatusar och långa leveranstider på önskat fabrikat blev det ett oönskat budgetalternativ, men behöver drag snarast. Blev en ifrån märket GDW. Lacken / finishen känns billig, och skadad på flera ställen där delar gnott mot varandra i transporten. Återförsäljaren meddelad, men misstänker att det är lättast att ta hand om detta själv.

Hur behandlar man lämpligast? Behöver inte bli vackert, sitter ju under bilen. Hammarlack på metallrena ytor, sen någon tjock rostskyddspray? Aldrig rostskyddat bilar tidigare.

Själva dragkroken kommer fettas in och tas om hand väl, det är balkar och fästen som jag vill skydda nu. Tänker att det kommer inte få lika mycket kärlek i vardagen.

• Dragkroksdel med skadad lack och repor, liggande på plast och trä i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart dragkrok från GDW med skavsår och repor, delvis inpackad i plast; användaren överväger lämpliga rostskyddsåtgärder.
    Skapa konto
  • Bild av en dragkrok i plastförpackning med repor och skador på ytan, ovanpå en kartong.
    Skapa konto
RoTe
Är färg avskavd så börja med att måla. Sedan kan du väl använda vad som helst du hittar för rostskydd, spelar som ingen roll på en dragkrok...

Jag har goda erfarenheter av epoxigrundfärg fabrikat/typ Hagmans Primer CA som läggs i två tjocka skikt. Möjligen fungerar Biltemas variant som näms ovan lika bra men den har jag inte provat.

Sedan så ska du undvika att ha fett på kulan ,moderna släpvagnar har friktionsbelägg i handsken som blir skrot av fett

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.