Bart Bart skrev:
Vågar man chansa på en Peugeot 2008 från ca 2015-2016? Där finns det en hel del bilar mellan 13000 - 19000 mil till relativt bra pris. Men det kanske finns en anledning till att priset är "bra"? Kommer jag gråta floder med tom plånbok om ett år?
Bra pris beror på att de har en av marknadens sämst konstruerade motor.
Rabbithole gav dig nyss en lista på vad du ska undvika, tex våt kamrem som dessa motorer har.

Fyller på listan.
Dåligt konstruerade kamkedjedrivingar, de hittar på på Renault/Dacia/Nissan, VAG flera olika motorer, Mercedes många modeller, BMW de flesta.

useless useless skrev:
Jag köpte en bil 2021 som gått 13 000 mil för 85 000:-. Sålde den 2024 med 21 000 mil på mätaren för 100 000:-.
Kolla priserna på t.ex. XC70.
När vi sålde dom sista XC70 som gått på firman 2020 så var det bilar från 2016/17 som gått 13-16000mil.
Dom gick för ~200000kr.
Dom ligger ju fortfarande i dom priserna fast dom rullat 20-25000mil

Suzuki är driftsäkra och ganska undervärderade bilar. Swift, Jimney, SX, Ignis och Vitara finns alla att hitta i någon årsmodell under 50k. Bra att vara vaksam på rost dock, som med alla Japanska bilar med lite ålder på.

Själv har jag en Suzuki Swift Sport som pendlarbil och sportbilssubstitut som jag är kanonnöjd med.

Rabbithole Rabbithole skrev:
2013+ 1,2 Pure Tech vill du undvika. Den har våt kamrem
Tyvärr då det är en väldigt trevlig, körbar och snål motor.
Men täta kamremsbyten (och potentiella haveri) samt tendens till hög oljeförbrukning m.m. gör ju att man försöker hålla sig borta.

Jag vet dock inte hur den senare versionen med kamkedja är.

M maria01 skrev:
broblem med hybriderna

fast alla bilar du listade långt bort från ts krav på max 50000 med 😀
Gällande Toyota och hybrider så är det Toyotas överlägset mest problemfria drivlinor.
De har mindre problem med hybriddrivlinorna än deras egna bensinmotorer.
Mest problem har man med Dieselmotorer och allra mest de man köpt in från BMW.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
många märke går inte att hålla rullande på ett ekonomiskt försvarbart sätt tydligen.
FAst dyrare bilar brukar man också vilja investera mycket i. De blir det lite missvisande.
Isakare Isakare skrev:
Bra pris beror på att de har en av marknadens sämst konstruerade motor.
Rabbithole gav dig nyss en lista på vad du ska undvika, tex våt kamrem som dessa motorer har.

Fyller på listan.
Dåligt konstruerade kamkedjedrivingar, de hittar på på Renault/Dacia/Nissan, VAG flera olika motorer, Mercedes många modeller, BMW de flesta.
förr i tiden blev folk ledsna av (torra) kamremmar. Nu blir man bara glad av det.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
ohGr ohGr ohGr ohGr skrev:
Köp ALDRIG bmw vad du än gör! Sämsta och dyraste bilen jag någonsin ägt, och då köpte jag den helt fabriksny med 0 mil på mätaren för att "slippa problem".
Det var INGET ANNAT ÄN problem, och den stod MER på verkstaden i väntan på "service" än vad den faktiskt kördes.
3-5-tkr "service" består av byte av torkarblad och luftfilter. Fast det är inget dom egentligen gör, bilen står bara på parkeringen hela tiden där du lämnade den.
ALDRIG bmw!!
Inne på min andra BMW. Förra en 3 serie jag köpte ny och körde 17 000 mil utan något annat än några slitdelar som byttes. Torkarblad har aldrig bytts på service. Såldes för under 50 000 innan pandemin.

Nu en 7 serie som köptes begagnad och har nu rullat 180000 mil. Slitdelar bytta samt luftbälgarna som är riktigt usla men inte så dyrt att byta. Låg värdeminskning då första ägaren tog smällen. Oöverträffad komfort. Fast för 50 000 får man bara ett vrak.

• Gilla
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Inne på min andra BMW. Förra en 3 serie jag köpte ny och körde 17 000 mil utan något annat än några slitdelar som byttes. Torkarblad har aldrig bytts på service. Såldes för under 50 000 innan pandemin.

Nu en 7 serie som köptes begagnad och har nu rullat 180000 mil. Slitdelar bytta samt luftbälgarna som är riktigt usla men inte så dyrt att byta. Låg värdeminskning då första ägaren tog smällen. Oöverträffad komfort. Fast för 50 000 får man bara ett vrak.
Köpte min Lexus för 50.000:-. Inte för att den är ett vrak, tvärs om, den är en riktig pärla, utan för att folk i stort är livrädda för Japanska gamla långmilare, särskilt en lyxigare varianter. Men det är bra för mig, riktig kvalite för kaffepengar 🙂
Facebooklänk om motorn som sitter i min bil.
https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=2066734777583678

• Gilla
  • Älska
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Köpte min Lexus för 50.000:-. Inte för att den är ett vrak, tvärs om, den är en riktig pärla, utan för att folk i stort är livrädda för Japanska gamla långmilare, särskilt en lyxigare varianter. Men det är bra för mig, riktig kvalite för kaffepengar 🙂
Facebooklänk om motorn som sitter i min bil.
[länk]
Ja och är det en större sedan så är allt som inte är typ BMW, Audi eller Mercedes billigt. Phaeton, koreanska och japanska lyxlimpor. Som sagt perfekt för begagnatköpare.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Gällande Toyota och hybrider så är det Toyotas överlägset mest problemfria drivlinor.
De har mindre problem med hybriddrivlinorna än deras egna bensinmotorer.
Mest problem har man med Dieselmotorer och allra mest de man köpt in från BMW.
konstigt att dom rasat i pris då

• Haha
Huddingebo
  • Laddar…
P Pin skrev:
Nu en 7 serie som köptes begagnad och har nu rullat 180000 mil.
Det är otroligt att den gått så långt, miltalet verkar vara som på en timmerbil som går mellan Porjus och Bottenhavet.

• Haha
Pin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är otroligt att den gått så långt, miltalet verkar vara som på en timmerbil som går mellan Porjus och Bottenhavet.
Ja det är fantastiskt då jag kör ca 1500 mil om året och bilen är 11 år gammal. Antingen skulle det vara km eller en nolla mindre 😳.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ja det är fantastiskt då jag kör ca 1500 mil om året och bilen är 11 år gammal. Antingen skulle det vara km eller en nolla mindre 😳.
Du får väl helt enkelt öka bilkörningen och kolla om den klarar 50 000mil, hundra tusen tror jag inte går.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du får väl helt enkelt öka bilkörningen och kolla om den klarar 50 000mil, hundra tusen tror jag inte går.
Gissar att med många mil per år går det att komma upp i höga siffror innan bilen havererar. Utspritt på flera decennier kommer rost och gissningsvis problem med all elektronik.

Det är få bilar av denna modell som har extrema miltal då det inte är någon typisk pendlar eller familjebil. Många ligger mellan 500 och 1000 per år.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Undvik:
Våt kamrem
Special-automatlådor (CVT, DSG, Robot etc.)
Diesel

Kia Ceed
Jag delar dina tankar till fullo.

Jag vill dock höja ett varningens finger för KIA Ceed o dess rostskydd.
Jag fick åka o hämta bilkärran och köra hem min syster från besiktningen för några år sedan, hennes Kia Ceed var då runt 10år gammal och hade rullat under 10,000mil, den fick körförbud pga grova rostskador på bla undre bärarmarna bak, samt ombesiktning på en massa andra saker som var rostigt, golv trösklar osv...

Annars rätt trevlig bil o det mekaniska verkar göra det det ska, men rostskyddet verkar vara katastrof.
Detta var på 2010 årsmodell om jag minns rätt.
Slutade med att hon sålde den, hon fick mer för vinterhjulen som såldes löst än bilen.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.