J
Haft Peugeot, några vw, Audi, Mitsubishi och saab.
Alltid tyckt mina bilar varit problemfria, förutom en polo från 09.
Sen ville min hustru ha en Toyota, och nu förstår jag vad en problemfri bil är för något.

Haft en Avensis -11, en yaris -12 och har nu en rav4 -15 och en auris -15. Planen var att vi skulle ha bytt rav4an mot nyare då den närmar sig 20000mil, men det tar emot då den inte känns sliten alls.

Tips jag fått från en toyotamek:
Undvik 1.0 motorn på yaris, samt dieselmotorerna från den turkiska bmw-fabriken.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
KIA, Hyundai, Toyota.

Kolla så att den inte har allvarlig rost.

Men personligen hade jag köpt en Volvo XC70/V70 som gått i norra Sverige.

VAG (Skoda, seat, VW) 1.2 bensinmotor i polo, fabia etc har väldigt lite problem efter 2012, givet att man byter olja varje år. För motorer innan 2012 så finns problem med för svag kamkedja som hoppade och men åtgärdades därefter.

Köpte för skoda fabia kombi 2012 - 38500:-, 2020, sålde 2025 för 30500.

Har nu skoda fabia 2017, också bra bil men något dyrare (87000). Du kanske kan få en manuell från 2015 för runt 50 tkr.

Det finns inga "problemfria" bilar. Iaf inte under längre tid. Chansen finns allltid att du hittar en välvårdat exemplar och när man använder upp dem med lite kärlek, kan det gå bra ett tag utan kärlek och större kostnader. Samtidigt de lovande historier om visa bilmärken dukar upp. Även tvärtom. Nån farbror gjorde ett missköp och sen får alla höra om hur dåligt det var 30år framöver.

Min egen V70 02 köpte jag i 2013 för lite över 42t. Var inte problemfri men har gått förvånansvärt bra under alle dessa 13 år. Från lite under 20t mil till nu 35t. Inte helt problemfri, men för att just ändå vara en lyxigare bil med ganska mycket finesser så tycker jag inte den gör ett dåligt jobb. Och den får jobba...

Toyota är poppis i min svär familj. Men även där har de haft en del krångel. Kamkedja, A/C som lägger av, ruttna länkarmar. osv, Yaris och Avensis.

Franska bilar har för en del förtjänt dålig rykte mest pga varierenda kvalitet. En kompis av mig skaffade dock en ex tjänstebil Renault Megane kombi 1.5 DCI 2012. Den gick klanderfritt tills han köpte Tesla. Från 15t mil till 35t mil. Själv ägt en Megane bensin 02. Även den var helt odramatisk. Min veteran Citroën (en GS) är dock inget jag skulle rekommendera i detta sammanhang: en fantastiskt bil med helt suveräna köregenskaper och vacker kaross.
De nyare Stellantis motorer med oljesmörjade kamrem är ett otyg. Undvik bara. Om man mot förmodan lyckades köpa en sån får man hålla stenkoll på bytesintervaller, köpa rätt olja och hålla koll på den där jävla remmen på nåt sätt.

Renaults 1.5 dci var i rena början en katastrof men nu en av de mest pålitliga motorfamiljer. Man måste veta vad man ska undvika, kan man säga. Även deras diesel avgarsrengöring verkar funkar bra.

Jag har nu även en Nissan Leaf elbil. Den har också sina nackdelar, fast i drift är den pålitlig. Man kan även kolla på Kia.

En Picanto är en liten men smart bil. Inte särskilt snål i bränsle för att vara en så liten bil, tråkigt att köra på alla sätt och viss men billig och enkel.

Och en Clio och Megane är tack den skräck det Svenksa folk verka ha för Franska bilar billiga men ett välskött exemplar kan ge dig mycket bil för pengar.

Redigerat:
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Problemfria bilar är jag medveten om inte existerar. Men vissa bilar ger nog mer problem än andra. Sen är det väl som många skriver ett lotteri.

Det är så lätt att börja gå upp i pris för att hitta bilar med lite lägre mil, lite nyare mm. Speciellt som jag nu när jag detaljgranska tycker att 50000 kr inte ger så mycket bil för pengarna som jag trodde de skulle göra? Jag har nog varit lite väl okunnig och verklighetsfrånvänd gällande bilpriser på begagnatmarknaden.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Frerider
Senast vi köpte en andra bil tänkte vi lite som du en bil för max 50tkr men det slutade i en Golf 7a 2018 för 105tkr..

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
ett lotteri.
Man kan minska utfallet med hjälp av kunskap. Men även då kan det strula sig.

Ett tips är att kolla på Blocket. Sök bilar som är säg 5 år gamla och se hur många träffar du får av de märke du är intresserad av.

Sök sen på samma märken men på bilar som är 15 eller 25 år gamla och se vilka som det fortfarande är många av. De bilarna håller ju!

Gjorde en sådan för några år sedan. Minns inte exakt resultat men det kunde vara så att på nyare bilar stod ex Mercedes och Renault för 10% vars. Men på 20 år gamla bilar så var Mercedes 17% och Renault 2%. Mercedes håller helt enkelt över tid.

Man kan se det ganska enkelt på vägarna också, man ser mycket gamla Volvo, BMW, Mercedes och Toyota (av vissa modeller Camry exempelvis). Finns fler, men många märke går inte att hålla rullande på ett ekonomiskt försvarbart sätt tydligen.

Man får en tio år gammal Mutsubishi Outlander PHEV för runt 100 kkr. Åtminstone den jag hade var relativt problemfri. Den är stor invändigt och man kör den nästan gratis om man inte har långt att köra.

Det gäller att hitta en med batteri på runt 80% SoH bara (de finns, de som mest har gått på bensin har ofta bra batteri).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mpostma skrev:
Man kan minska utfallet med hjälp av kunskap. Men även då kan det strula sig.
Som någon sa, ju mer man tränar desto mer tur har man!

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JeLö skrev:
Haft Peugeot, några vw, Audi, Mitsubishi och saab.
Alltid tyckt mina bilar varit problemfria, förutom en polo från 09.
Sen ville min hustru ha en Toyota, och nu förstår jag vad en problemfri bil är för något.

Haft en Avensis -11, en yaris -12 och har nu en rav4 -15 och en auris -15. Planen var att vi skulle ha bytt rav4an mot nyare då den närmar sig 20000mil, men det tar emot då den inte känns sliten alls.

Tips jag fått från en toyotamek:
Undvik 1.0 motorn på yaris, samt dieselmotorerna från den turkiska bmw-fabriken.
nyare rav4 har problem

Haft både Toyota och Kia som köpts "billigt" begagnade. Båda har varit relativt problemfria även om det såklart krävs lite byte av slitdelar efter 20 000mil. Typ hjullager, bromsok osv.

Kör man inte ofta/mycket så är en stor bil ganska skönt eftersom bränslekostnaden inte är en så stor del av kostnaden att äga och man tenderar att använda den till bygghandeln osv.

Ingen har varit dyr att laga och reservdelar går lätt att hitta både nya och begagnade. Även varit rimliga att laga själv för en som hatar att meka med bilar och använder youtube till alla moment. Mest avvikande var bränsletanken på Kia'n som började läcka. Troligen var den gammal skada som sen rostat igenom eftersom det låg undertill.

J
M maria01 skrev:
nyare rav4 har problem
Det är något jag har ni missat. Känner en hel del nu med nyare rav4, men inte hört om några problem.
Oavsett så faller den väldigt långt bort från ts krav på max 50000:-

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Senast vi köpte en andra bil tänkte vi lite som du en bil för max 50tkr men det slutade i en Golf 7a 2018 för 105tkr..
Japp, har redan börjat utöka sökningarna till 75000, men jag vill helst inte betala det, även om jag säkert kan få igen rätt mycket av det priset om 5 år. Men jag ska ju ligga ute med pengar som kunde jobba för mig under tiden, så det blir ju lie dubbel förlust så att säga.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Nyare bilar har generellt sett bättre tillförlitlighet än gamla bilar. Sen finns det några tekniska lösningar som är bottennapp som man vill undvika.

Undvik:
Våt kamrem
Special-automatlådor (CVT, DSG, Robot etc.)
Diesel

Sen har en del lite störande elfel här och där.

Köp en tråkig, vanlig bensinbil. Manuell växellåda är sällan större problem, även om en del automater t.ex. Toyota är bra.
Se till att den har bra roskskydd och är fräsch undertill.

Toyota Auris
Toyota Aygo/Citroen C1/Peugeot 108
Renault Megane/Clio
Dacia Sandero
Hyundai i20/Kona
Kia Ceed
Citroen C4
VW Up/Seat Mii/Skoda Citigo
etc.

En fördel med Franska och VAG bilar är att reservdelar är billiga. Seat och Renault t.ex. är inte så populära i Sverige så man får ofta finare bil för pengarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.