3 260 läst ·
71 svar
3k läst
71 svar
Valfri bil under 50000kr med minst besvär och kostnader
Medlem
· Blekinge
· 12 440 inlägg
Det verkar vara slumpen som gör om man kan bli lycklig med en gammal billig bil. Vissa går finfint, oavsett märke, andra har problem hela tiden. Jag hade två gamla Citroen C5 som gick otroligt bra och var superbekväma. Otroligt billiga i inköp. Och jag skulle bestämma själv skulle jag köpa 10 st sådana och ställa dom på rad för förbrukning tills jag dör. Men då vill jag också ha premiumbilar.
Sen är det ju med de egna förväntningar. Måste AC fungera? Får bilen vid inköp vara nedlusad med hundhår? Accepterar man bucklor? Våga man köpa privat?
Sen är det ju med de egna förväntningar. Måste AC fungera? Får bilen vid inköp vara nedlusad med hundhår? Accepterar man bucklor? Våga man köpa privat?
I den prisklassen skulle jag satsa på en Toyota. Bensin så klart.Bart skrev:
Som sagt. Vilken bil, oavsett märke, modell och biltyp som karosseri, ska man satsa på för att inte stå med huvudet under huven på helgerna eller känna sig osäker på om man kommer fram.
Gärna något som en händig, men ointresserad person kan meka själv vid behov.
Bakgrund. Grabben tog körkort. Gemensam bil köptes in. Jag ser aldrig bilen längre. Jag behöver något att ta mig runt i sporadiskt. Inga längre sträckor. Kan lika gärna vara en Skoda Fabia som en VW Multivan är det en praktisk mångsidig bil är det en bonus, inte ett krav.
Sätter du grundstenarna att leta Japanskt, med bensinmotor och manuell låda så har du mycket goda chanser att hitta något som fungerar problemfritt.
Sätt sökfiltret på 1995 till 2005 o spana efter ett välbevarat exemplar med låga mil och få ägare.
Viktigt att läsa på om olika motorer, alla tillverkare har problembarn som bör undvikas av olika anledningar.
Även äldre svenska bilar kan vara något, om man kan leva med bränsletörsten. Med äldre menar jag när Volvo fortfarande drev med bakhjulen och Saab inte ägdes av GM.
Då kan du köpa dig en bil som bara går o går i 20år+ framåt för 50,000:-
Sätt sökfiltret på 1995 till 2005 o spana efter ett välbevarat exemplar med låga mil och få ägare.
Viktigt att läsa på om olika motorer, alla tillverkare har problembarn som bör undvikas av olika anledningar.
Även äldre svenska bilar kan vara något, om man kan leva med bränsletörsten. Med äldre menar jag när Volvo fortfarande drev med bakhjulen och Saab inte ägdes av GM.
Då kan du köpa dig en bil som bara går o går i 20år+ framåt för 50,000:-
Vissa bilmodeller och priser diskuterades.
X frun köpte en sån här 2020, 3 år gammal med 3000 mil på mätaren för 169.000 ink montering av motor/ kupevärmare, nya vinterdäck och 10 års garanti då den köptes på Toyota. Nu har den bilen förvisso gått 14.000 mil, men kolla vad en sån kostar än idag.
https://www.blocket.se/24707396
Kan man få en Verso under 50.000:- som är aktuellt i detta fall ?? Ja, en diesel från 2010 med 34.000 mil på mätaren.
https://www.blocket.se/25580329
Motsvarigheten Opel Zafira är betydligt billigare, kan ni gissa varför ??
X frun köpte en sån här 2020, 3 år gammal med 3000 mil på mätaren för 169.000 ink montering av motor/ kupevärmare, nya vinterdäck och 10 års garanti då den köptes på Toyota. Nu har den bilen förvisso gått 14.000 mil, men kolla vad en sån kostar än idag.
https://www.blocket.se/24707396
Kan man få en Verso under 50.000:- som är aktuellt i detta fall ?? Ja, en diesel från 2010 med 34.000 mil på mätaren.
https://www.blocket.se/25580329
Motsvarigheten Opel Zafira är betydligt billigare, kan ni gissa varför ??
Köp ALDRIG bmw vad du än gör! Sämsta och dyraste bilen jag någonsin ägt, och då köpte jag den helt fabriksny med 0 mil på mätaren för att "slippa problem".
Det var INGET ANNAT ÄN problem, och den stod MER på verkstaden i väntan på "service" än vad den faktiskt kördes.
3-5-tkr "service" består av byte av torkarblad och luftfilter. Fast det är inget dom egentligen gör, bilen står bara på parkeringen hela tiden där du lämnade den.
ALDRIG bmw!!
Det var INGET ANNAT ÄN problem, och den stod MER på verkstaden i väntan på "service" än vad den faktiskt kördes.
3-5-tkr "service" består av byte av torkarblad och luftfilter. Fast det är inget dom egentligen gör, bilen står bara på parkeringen hela tiden där du lämnade den.
ALDRIG bmw!!
Tror mycket på skicket på bilen märket spelar mindre roll. Köpte en extra bil av min granne Opel Astra 2005 för 3 år sedan bara behövt byta olja i den. Gubben hade skött alla servicar med stämpel trots den rullade ca 150 mil per år.
Köp en bil med få ägare hade jag satsat på.
Köp en bil med få ägare hade jag satsat på.
För 50000 borde man få en hyfsat fräsch och modern bil. Bilarna som diskuteras här är urgamla. Vad har hänt med begagnatpriserna?
Om du ska kolla efter en VW/Seat/Skoda/Audi med TSI motor så kolla efter en 2014 eller nyare.
Det var omkring där som de gick tillbaka från kamkedja till kamrem.
Kamkedjorna är ökända att sträcka sig.
Begagnatpriserna är helt galna idag.
Köpte själv en "billig" andrabil för ett halvår sedan då sambon också behövde bil.
80!!! Åttio jävla tusen för en 2015 Seat Leon som gått 14-tusen mil. Och det var ändå en av de billigare på marknaden.
Det är en bil som borde kostat runt 45-tusen kan jag tycka. Så ja... vad fan har hänt?
Det var omkring där som de gick tillbaka från kamkedja till kamrem.
Kamkedjorna är ökända att sträcka sig.
Begagnatpriserna är helt galna idag.
Köpte själv en "billig" andrabil för ett halvår sedan då sambon också behövde bil.
80!!! Åttio jävla tusen för en 2015 Seat Leon som gått 14-tusen mil. Och det var ändå en av de billigare på marknaden.
Det är en bil som borde kostat runt 45-tusen kan jag tycka. Så ja... vad fan har hänt?
Medlem
· Halland
· 4 623 inlägg
Toyota Aygo har en 998cc trecylindrig motor som konstruerats av Daihatsu. 68 hk som räcker för vardagsbruk men saknar reserv så man måste kunna köra bil. Detta är en motor från 90-talet med enklast möjliga teknik och du servar allt själv. Räkna med 0.4-0.45 liter milen om du långpendlar, 0.5 liter vid kortsträcka på vintern.blackarrow skrev:
Skatt 400 kr om året och halvförsäkring 150kr i månaden om du är äldre. Däcken är 155/65R14 som du hittar under tusenlappen för märkesdäck och de håller länge.
En nackdel om du kör mycket i stan är att markfrigången är dålig så lätt att framvagnsbalken skrapar i höga kantstenar.
Toyota Aygo är en kvalitetsbil som är mycket billig i drift. Rost är ett problem på äldre bilar så kolla detta.
Likaså kupéfläkten, om den inte fungerar perfekt på alla farter får du byta och det är över femtusen på billig verkstad för det är mycket demontering. Händer på högmilare.